Disskussionsfrågor
Forum > Off Topic > Disskussionsfrågor
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
ikka
Elev |
Ingen orsak
Uppar tråden, trots att uppgiften antagligen är klar, bara för att det är så intressant att få läsa hur folk tänker. ![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
13 dec, 2011 17:16 |
|
Tonks-nea1
Elev |
* Hur ska man veta vad som är gott och ont?
Om det inte finns något ont hur ska man då veta vad som är gott??
13 dec, 2011 17:38 |
|
Knizzlare
Elev |
Även fast du redan fått en massa svar o så vill jag oxå skriva vad jag tycker, theheh, fastän det blir nog icke till så stor hjälp ;P
* Hur skapades vi och världen? Big bang tror jag. Kanske skapade gud jorden, fast kanske inte. Just nu i alla fall tror jag mest på big bang, när jag var liten och vi fick våra biblar och så trodde jag nog på att gud skapade jorden, tror jag :3 * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Att leva ett så bra liv vi kan, typ :> * Vart tar vi vägen när vi dör? Till ett nytt liv, hoppas och tror jag :3 * Vad är kärlek för dig? När man gillar något/någon typ, på ett speciellt sätt, liksom, inte ba "jag gillar äpplen" utan "jag gillar äpplen för att dom är så himla goda och har hjälpt mig under så många raster då jag varit hungrig." Okej, det där var överdrivet, men någonting sånt! xD Och jag vill även tillägga att jag tycker att kärlek som i när man är kär i nån, är en mycket underlig sak. Öhm. Lol. * Vad innebär det "att gör gott"? Venne riktigt men typ om det är någon stökig unge (lol xd) och så får den sitta kvar efter skolan och skriva typ några rader så kaanske det gör gott för då kanske den där ungen får tid till att tänka över vad den gjort och kanske typ...inte gör om det för aa. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Vet inte riktigt, man ser väl, hör och känner. * Finns gud? Vet inte, ibland tror jag det, ibland inte. ![]()
13 dec, 2011 17:53 |
|
Kintsugi
Prefekt |
...jag är halvt trött. halv oseriöst. halv överfilosofisk. Hahahah. Jag svarar mest för att jag är rastlös - använd inget material till någon skoluppgift xD
* Hur skapades vi och världen? Det var en delfin från Pluto som hoppade hit, åt några hallon och blev en dinosaurie. När Denna dinosaurie träffades av Zeus (Jupiter för den som vill) vrede... sedan bråkade vikingarna med Kängurur om vem som äger marken vid Madagaskar... och jaa... på den resen är det. * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Plugga 15-20år, arbeta 8-10h/dag i +-40år, resa med vår gamla partner till andra sidan jorden ett par gånger om året och förpesta naturen 24/7. * Vart tar vi vägen när vi dör? Vi ser ljuset (ljuset som träder fram när vi föds på nytt bedodododo... vi är för evig tid fast på jorden). Den som är snäll kan födas i en fantasivärld (Harry Potter, Star Trek, SoR)... men som förmodligen är lika vriden och störd som vår. * Vad är kärlek för dig? Det lilla extra. Det som kryddar på lyckan och glädjen och som får oss att acceptera sådant som vi annars anser vara "brister" och "dåligt". * Vad innebär det "att gör gott"? Spontant känner jag att det är att glädja omgivningen. Stötta människor som har det svårt. Hjälpa en annan individ att orka stå upp och kämpa vidare i vardagen och i samhället vi är i. Att hjälpa djur, växter... ALLT! * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Ska man verkligen behöva veta det? Är det inte bättre att känna vad som är gott och ont? Hur skall man då kunna känna? Jadu. Följ hjärtat. Tro på din moraliska ställning. Se hur omgivningen bedömer situationen. Vem bestämmer vad som är gott och ont? Var går gränser? När får man hämnas med döden? När får man slå brorsan? Hur ofta kan man med att köpa skräpmat? * Finns gud? Gud. Vad, vem är det? Ja och nej. Jag har just sett hur en kompis som är helt inne på vetenskapliga spår blivit kristen. Hon har funnit styrkan i en tro. Jag har funnit styrkan i att tro på att jag mår bra av att vara positiv. Jag tror på den inre energin som vi bär med oss. Kan vi möta våra dagliga problem med ett leende och vara glad över spöregnet som får kläderna att bli genomvåta så orkar vi stå upp och hjälpa andra utöver våra egna bekymmer! Så om Gud betyder "energi man får av att tro och hoppas" så ja. Då finns gud. Men om Gud definierar den kristna guden som bor bland molnen och tittar ner på oss varelser - nej. Men jag tror på att den kristna tron kan göra gott för den som vågar ta steget att tro och ta emot hjälp. OM det finns någon som helst logisk i det som jag skrev... hoppas ni förstod den. Men inte ens jag förstår mig på logiken förmodligen. ☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 13 dec, 2011 18:00 |
|
baramin
Elev |
* Hur skapades vi och världen?
Vi bara hände. Jag vill helst inte tänka på det, skrämmer mig tbh. :$ * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Att skaffa ungar, ungefär. * Vart tar vi vägen när vi dör? Jag tror att man "återföds" i livet man precis levt, gör om det igen. Tycker inte att det går ihop att man finns och finns och finns och sedan inte gör det längre. * Vad är kärlek för dig? Ingen aning, ahh. * Vad innebär det "att gör gott"? Att göra någon annans liv lite mer värt att leva, eller att ge någon annan förutsättningar för att överleva. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Det som är ont skadar någon på ett eller annat sätt. Jag tycker dock att det är en viktig skillnad på att göra onda saker och att vara ond, tror faktiskt inte på att man kan vara ond alls. * Finns gud? Det vore så mycket lättare då, men nej, jag tror verkligen inte det. she had a face straight from a magazine, god only knows, but you'll never leave her. 13 dec, 2011 18:03 |
|
expelliarmus
Elev |
* Hur skapades vi och världen?
Jag tror att det var en rad olika händelser som slumpmässigt råkade inträffa samtidigt och på så sätt skapa en planet där liv existerade. Jag tror att dessa faktorer var ren fysik, kemi och biologi och sedan sammanstrålades i något slags fenomen som gjorde att jorden + livet uppstod. Jag tror helt på evolutionsteorin när det handlar om människoliv! Charles Darwin for the win. * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Det finns inget syfte. Vi kom till av en ren slump och det enda syftet vi skulle kunna ha enligt min åsikt är att en dag förgöra oss själva och öppna vägarna för nytt liv och nya arter. * Vart tar vi vägen när vi dör? Rent kroppsligt blir man väl uppbränd, nedfryst eller nedbruten i jorden. Själsligt tror jag att vi kommer att återfödas i en ny kropp. Detta tror jag är anledningen till att vi upplever Déjà vu, att vi en gång har tillhört en annan kropp och då upplevt saker som våran själ sedan känner igen i dagsläget. * Vad är kärlek för dig? Kärlek kan vara så mycket. Kärlek till en pryl, ett djur, en familjemedlem, en partner. Kärlek går inte att definiera. Kärlek är så många känslor som måste sammanstråla för att sedan skapa ett magiskt band! Kärlek måste innehålla känslor som sorg, lycka, ödmjukhet etc. * Vad innebär det "att gör gott"? Att man gör sitt bästa utifrån sina egna förutsättningar och att man själv är nöjd med det man gjort även fast ingen annan är det. "Att göra gott" betyder olika för alla. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Åh, jag skrev en uppsats om detta i nian, den var intressant. Syftet med uppsatsen var att analysera om vi föds onda eller goda! Jag tror att vi föds blanka, som en tomt papper. Sedan påverkar våra familjer, vänner, samhällen osv oss till att bli antingen det ena eller det andra. Kort beskrivet. Jag tror även att en människa inte enbart kan vara ond eller god. Vi har både mörker och ljus i vår själ, precis som allas vår Sirius Black säger till Harry. * Finns gud? Nej. No comments, är så ateist som det bara går att bli.
13 dec, 2011 18:13 |
Du får inte svara på den här tråden.








Mugglarportalen