Snape!
Forum > Harry Potter > Snape!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Emme Lestrange
Elev |
10 dec, 2011 23:29 |
|
prongs
Elev |
jo men lite scary kan jag tycka
PRONGS RODE AGAIN LAST NIGHT | ♥ jeffrey, king of my heart ♥ 11 dec, 2011 02:19 |
|
Sirius_Musta
Elev |
Av någon konstig anledning gillar jag Snape från första stund typ. Okej, inte första gången när man läste och inte visste..men sen
Alltid när jag läser (nu då, inte då från början) så tänker jag typ "men Harry, om du bara visste vilken modig man det är".. haha
11 dec, 2011 03:23 |
|
accioron
Elev |
Skrivet av Sirius_Musta: Av någon konstig anledning gillar jag Snape från första stund typ. Okej, inte första gången när man läste och inte visste..men sen Alltid när jag läser (nu då, inte då från början) så tänker jag typ "men Harry, om du bara visste vilken modig man det är".. haha Att han var modig ändrar ju dock inte på det faktum att han utsatte Harry och hans vänner för ett helvete så många gånger, så jag tror inte att det skulle hjälpa att säga till Harry att han egentligen var modig - för i alla andra avseenden var han himla feg. ''The bravest man I ever knew'' säger ingenting om Snape men mycket om Harry. För Harry som har vuxit upp utan någon kärlek runt om sig, som var inlåst i ett skrymsle i elva år, så är kärlek något han helt plötsligt blir omringad av när han tar del av trollkarlsvärlden. Och därför blir varje person som rycks ifrån honom och som faktiskt visat kärlek för Harry (Sirius t.ex) så mycket värre än någonting annat (till och med hans egen död, därav hans snabba accepterande av hans ''öde'' i Deathly Hallows) För det här är vem Harry är, han älskar desperat allt han kan efter att ha levt helt och hållet utan det som faktiskt räddade honom när han var blott ett år gammal. För Harry så gjorde alltså Snape det här bara utav kärlek för Lily, för Harrys mamma, ingenting annat. Han tänker inte längre på det att Snape verbalt misshandlade honom under hela hans skolgång och gjorde hans liv många gånger otroligt jobbigt. För Snape brydde sig inte om Harry, eller om James. Han var beroende (ja, beroende - det var obsessive love you know) av Lily, men Harry ser förbi allt det här, på grund av vilken roll kärlek har spelat i hans liv. Han ser kärlek som kärlek, svart på vitt. Snape var aldrig på ''den goda'' sidan. Han var inte heller på Voldemorts sida. Han var på sin sida; han brydde sig inte om Harry utan han visste att det var Lilys son och att i många fall där han hjälpte Harry, skulle han också hjälpa sig själv. Han var rasist, och slutar inte vara det heller. Han misshandlar verbalt elever (särskilt Neville) och står för väldigt få saker han gör. Så visst var han otroligt modig i det avseende att han ljög för The Dark Lord, men i så många andra fall? Naeh. 11 dec, 2011 03:35 |
|
prongs
Elev |
Skrivet av accioron: Skrivet av Sirius_Musta: Av någon konstig anledning gillar jag Snape från första stund typ. Okej, inte första gången när man läste och inte visste..men sen Alltid när jag läser (nu då, inte då från början) så tänker jag typ "men Harry, om du bara visste vilken modig man det är".. haha Att han var modig ändrar ju dock inte på det faktum att han utsatte Harry och hans vänner för ett helvete så många gånger, så jag tror inte att det skulle hjälpa att säga till Harry att han egentligen var modig - för i alla andra avseenden var han himla feg. ''The bravest man I ever knew'' säger ingenting om Snape men mycket om Harry. För Harry som har vuxit upp utan någon kärlek runt om sig, som var inlåst i ett skrymsle i elva år, så är kärlek något han helt plötsligt blir omringad av när han tar del av trollkarlsvärlden. Och därför blir varje person som rycks ifrån honom och som faktiskt visat kärlek för Harry (Sirius t.ex) så mycket värre än någonting annat (till och med hans egen död, därav hans snabba accepterande av hans ''öde'' i Deathly Hallows) För det här är vem Harry är, han älskar desperat allt han kan efter att ha levt helt och hållet utan det som faktiskt räddade honom när han var blott ett år gammal. För Harry så gjorde alltså Snape det här bara utav kärlek för Lily, för Harrys mamma, ingenting annat. Han tänker inte längre på det att Snape verbalt misshandlade honom under hela hans skolgång och gjorde hans liv många gånger otroligt jobbigt. För Snape brydde sig inte om Harry, eller om James. Han var beroende (ja, beroende - det var obsessive love you know) av Lily, men Harry ser förbi allt det här, på grund av vilken roll kärlek har spelat i hans liv. Han ser kärlek som kärlek, svart på vitt. Snape var aldrig på ''den goda'' sidan. Han var inte heller på Voldemorts sida. Han var på sin sida; han brydde sig inte om Harry utan han visste att det var Lilys son och att i många fall där han hjälpte Harry, skulle han också hjälpa sig själv. Han var rasist, och slutar inte vara det heller. Han misshandlar verbalt elever (särskilt Neville) och står för väldigt få saker han gör. Så visst var han otroligt modig i det avseende att han ljög för The Dark Lord, men i så många andra fall? Naeh. SO VERY TRUE!!! helt sjukt sant! asså... men han kan väl inte vara mot mugglarfödda egentligen? för lily var ju det... ett mysterium alltså. den här tråden är JÄTTEintressant!! OJ, jag måste sova.. HP-skadad... PRONGS RODE AGAIN LAST NIGHT | ♥ jeffrey, king of my heart ♥ 11 dec, 2011 04:52 |
|
Severus10
Elev |
accioron: Snape har har visst varit på goda sidan sen han lämnade Voldemort så sluta upp med sånt.
Dessutom så misshandlade han aldrig eleverna 11 dec, 2011 05:55
Detta inlägg ändrades senast 2011-12-11 kl. 09:06
|
|
jolle963
Elev |
11 dec, 2011 08:15 |
|
Borttagen
|
SNAPE ÄR BÄST
11 dec, 2011 09:50 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Severus10: accioron: Snape har har visst varit på goda sidan sen han lämnade Voldemort så sluta upp med sånt. Dessutom så misshandlade han aldrig eleverna Jag skulle nog också säga att han stod på de godas sida. Han har ju alltid varit ond men han var ju spion åt de goda för hennes skull. Han valde ju att hjälpa de goda och Harry så då tycker jag att han räknas till den sidan. 11 dec, 2011 10:50 |
|
Borttagen
|
Eller hur, han var Dumbledores, alltså, på de godas sida
11 dec, 2011 11:12 |
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen