Han/ Honom?
Forum > Off Topic > Han/ Honom?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Ginnyy
Elev |
Jag har en vän som särskriver något förfärligt. I ett sms skrev hon: Jag är i en leksaks affär, hittar du hit?
Som svar undrar jag vad det är för sorts affär som leksaken äger, är det en mataffär, klädaffär eller vad?
3 nov, 2011 11:11 |
|
Tamie_Tonks
Elev |
Skrivet av Ginnyy: Jag har en vän som särskriver något förfärligt. I ett sms skrev hon: Jag är i en leksaks affär, hittar du hit? Som svar undrar jag vad det är för sorts affär som leksaken äger, är det en mataffär, klädaffär eller vad? haha 3 nov, 2011 11:12 |
|
Humlesnurr
Elev |
Ja, det heter honom i modern svenska, men "han" är också en dialektal lämning efter en annan grammatik. Förut fanns det TRE former, faktiskt.
Han - Han - Honom Hon - Henne - Hana (Okej, ordningen kanske inte är rätt, menmen) Förut kunde man säga "han" på ställen där man idag säger "honom", och i dialekter finns det här kvar. Också "hana" finns kvar i talspråket. Ibland säger man ju lite slarvigt "na" i stället för "henne", och det är en rest från "hana". En annan grej är när man säger "vart" i stället för "blev". "Vart" är en gammal form av verbet "warda", som går tillbaka till vikingatiden. "Blev" är inlånat (från typ lågtyska, eller nåt). Ytterligare kan jag ta upp att folk klagar på att det heter "vår" och "er" i stället för "våran" och "eran". Våran och eran är kasusformer som rikssvenskan för länge sedan slutade med, men det finns ju fortfarande kvar i visst talspråk. Ta det inte på fel sätt, jag dampar också sönder när någon säger/skriver "fel", men jag tycker historien bakom VARFÖR de säger som de gör är ganska intressant. ϟ Ego sum Lady MagicFlight159 ϟ 3 nov, 2011 11:30 |
|
GinnyOlivia
Elev |
"Men gå fram till han då" "Du måste prata med han" "Ja, det måste vara väldigt svårt för hon"
ÅH. Stör ihjäl mig på sånt. ![]()
3 nov, 2011 11:33 |
|
Tamie_Tonks
Elev |
Ryser när jag hör sånt spräk.
3 nov, 2011 11:33 |
|
Borttagen
|
öööh... Du borde inte tycka om mig då...Jag säger typ fel hela tiden....
3 nov, 2011 11:34 |
|
Tamie_Tonks
Elev |
Det är ingenting personligt
3 nov, 2011 11:35 |
|
Correlito
Elev |
Sånt är så fruktansvärt jobbigt, det värsta är att jag bor i ett samhälle där ALLA säger "han" istället för "honom". D:
3 nov, 2011 11:42 |
|
baramin
Elev |
Jag rättar automatiskt när någon säger fel, om jag inte hinner stoppa det. Tycker att det är asjobbigt när folk rättar, men jag kan inte rå för att jag gör det själv HAHA.
she had a face straight from a magazine, god only knows, but you'll never leave her. 3 nov, 2011 11:50 |
|
Elin@
Elev |
Just det rättar jag folk med hela tiden, helt automatiskt. Det låter bara så fel. D:
Att man råkar säga det någon gång kan jag förstå, men varför skriva det? Då ser man ju hur konstigt det är... 3 nov, 2011 14:04 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen