Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

@ Intresseklubben antecknar

Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar

1 2 3 ... 19543 19544 19545 ... 30035 30036 30037
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av Hedwig96:
Skrivet av Solkatten:
Skrivet av Hedwig96:
hessactually ja antagligen, men fattar ändå inte Frivolt är väl inte nåt material heller

O nu när vi talar om de här med orden så såna här skor, kallar ni det kardborreband ??
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi3.ztat.net%2Flarge%2FRI%2F31%2F3A%2F02%2FNC%2F11%2FRI313A02N-C11%404.jpg

Det gör vi.

skojj, här heter det tarra... sinitarra är dock det ni kallar häftmassa och tarra kan också betyda klistermärke..
dock växer inte tarra på träd som kardborrar
eller förresten är det kastanier som växer på träd, nu blandar jag lite

Så tarra är helt enkelt saker som fastnar på andra saker? :p

21 feb, 2015 23:02

Hedwig96
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Hedwig96:
Skrivet av Solkatten:
Skrivet av Hedwig96:
hessactually ja antagligen, men fattar ändå inte Frivolt är väl inte nåt material heller

O nu när vi talar om de här med orden så såna här skor, kallar ni det kardborreband ??
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi3.ztat.net%2Flarge%2FRI%2F31%2F3A%2F02%2FNC%2F11%2FRI313A02N-C11%404.jpg

Det gör vi.

skojj, här heter det tarra... sinitarra är dock det ni kallar häftmassa och tarra kan också betyda klistermärke..
dock växer inte tarra på träd som kardborrar
eller förresten är det kastanier som växer på träd, nu blandar jag lite lol

Så tarra är helt enkelt saker som fastnar på andra saker? :p

ja. haha

21 feb, 2015 23:05

Frivolt
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Hedwig96:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Hedwig96:
Skrivet av Solkatten:
Skrivet av Hedwig96:
Jag fick just en böna med smak av frigolit vad är ens det?

Har du aldrig hört talas om frigolit? Eller har ni kanske ett annat ord för det i Finland? Sök på google.

jaa men de dääär ja. De heter ju styrox

Jag var ju självklart tvungen att googla det där och fann resultaten hyfsat intressanta.
Tydligen är "frigolit" ett i stort sett ickeexisterande ord i finlandssvenska och de flesta har väl aldrig riktigt hört det. Samma gäller ordet "styrox" och svensksvenska. Ingen svensksvensk vet direkt vad "styrox" betyder.
Rätt kul hur det går om varandra sådär. :p
Styrox låter dock sjukt mycket coolare än frigolit.

ja men de där e ju intressant..
Spoiler:
Tryck här för att visa!För en stund sen satt jag och läste texter – ett privilegium som hör till mitt jobb (och nej, jag är inte ironisk). I en av dem använde skribenten ordet ”styrox”. De flesta finlandssvenskar vet att styrox är det där vita knarret som används som stötdämpare och isolering och som faller sönder i små, vita pärlor i närkontakt med till exempel en såg. Men låt en sverigesvensk läsa samma text och han/hon skakar på huvudet. Styrox må vara namnet på ett gammalt varumärke men i praktiken är det också ett lån från finskan (”styroksi”). Svenskarna talar om frigolit eller styrencellplast. Frigolit. Handen på hjärtat: Hur många finlandssvenskar har hört det ordet? Hur många finlandssvenskar förstår rubriken ”Frigolit brann i verkstad”? Inte många, gissar jag. I finlandssvenskan är frigolit ett stendött ord. Det är ett ord som får mig att associera till det lättsinniga frivolitet. Fast frigolit har ju inte mycket gemensamt med Frivolt. Problemet är bara att styrox verkar vara ett lika stendött ord i standardsvenskan. Jag googlade och fick 47 svenska träffar.

hittade den här, kanske samma du läste..
o vad menar de med att frigolit inte har mycket gemensamt med Frivolt??

Jodå, läste också den texten. ^^
Hen kanske inte tycker att Frivolt är lätt, smulig och isolerande? :p


MWAAH! Me are not a frigolit :O :O sådeså!! Och jag må va rätt smulig (jag har hela tiden smulor i sängen.. och lätt vettetusan, isolerande mja en aningens men inte på det sättet.... Jag är lixom ingen vampyr ;O )

HAHAHHAHA ändå kul...trodde aldrig jag skulle ascocieras med frigolit xD xD
This made my day!

21 feb, 2015 23:35

yerAwizardThea
Elev

Avatar


Är inne på min väns macbook #drömdator

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F31.media.tumblr.com%2F8e54257748bcde92aa98d474ad134bc8%2Ftumblr_inline_mk32w3sS9d1qz4rgp.gif

21 feb, 2015 23:55

Hedwig96
Elev

Avatar


Frivolt a men de står ju att du inte har mycket gemensamt med frigolit...

22 feb, 2015 00:07

Frivolt
Elev

Avatar


Skrivet av Hedwig96:
Frivolt a men de står ju att du inte har mycket gemensamt med frigolit...



Hahah jaaa, det va ju tur :O

22 feb, 2015 00:10

Dream
Elev

Avatar


det är så irriterande att det ska vara så svårt att göra det man mår bra av! varför är det så lätt att sabba för sig själv?
konflikter med mig själv/just a normal day

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F68.media.tumblr.com%2Fee9cab6f5e9b5ec7665546f0efa1933d%2Ftumblr_inline_oi71haWEQ21uzopwm_500.gif

22 feb, 2015 00:12

Hedwig96
Elev

Avatar


Skrivet av Frivolt:
Skrivet av Hedwig96:
Frivolt a men de står ju att du inte har mycket gemensamt med frigolit...



Hahah jaaa, det va ju tur :O

hmm jag visste inte heller att de fans nåt som hette frivolitet. Måddes googla på de för o se va de va. Ja tänkte om de hade nåt med dej o göra... jag heter Frivolt och har frivolitet...

22 feb, 2015 00:14

Frivolt
Elev

Avatar


Skrivet av Hedwig96:
Skrivet av Frivolt:
Skrivet av Hedwig96:
Frivolt a men de står ju att du inte har mycket gemensamt med frigolit...



Hahah jaaa, det va ju tur :O

hmm jag visste inte heller att de fans nåt som hette frivolitet. Måddes googla på de för o se va de va. Ja tänkte om de hade nåt med dej o göra... jag heter Frivolt och har frivolitet...


haha...frivoliter..vad är det?! ;O haha xD


22 feb, 2015 00:21

Boba
Elev

Avatar


Usch, jag har sådan resfeber. Ska vara på Teneriffa över sportlovet och måste därför åka till Arlanda redan om drygt fyra timmar. Det känns inte som att det är någon idé att sova under den korta tiden, jag ska hålla mig vaken i stället... :p

22 feb, 2015 00:25

1 2 3 ... 19543 19544 19545 ... 30035 30036 30037

Forum > Off Topic > Intresseklubben antecknar

Du får inte svara på den här tråden.