Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 1951 1952 1953 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
Frivolt
Elev

Avatar


Folk borde verkligen kolla in den här tjejen, LikeKristen !! Hon är extremt duktig på att ge en tips och råd om olika sorter av psykisk ohälsa. Hon berättar på ett väldigt bra sätt tycker jag och hon KAN sin sak! Hon VET vad hon pratar om och det tyker jag är väldigt viktigt.

Tycker ni borde kolla in henne! Kanske kan nån av hennes videos ge er nån hjälp? ♥



2 jan, 2017 15:14

Atira
Elev

Avatar


Skrivet av pieceofchocolate:
17 år, då är det dags att kunna fira födelsedag på egen hand. Fira med vänner har jag ju alltid gjort i efterhand. ''Du måste ju festa med oss på din födelsedag'', sa pojkvännen min. ''Annars är det otur.'' Fest skulle det vara, och vodka. Det är ju första gången jag ser min pojkvän på två veckor också, klart jag vill v ara med honom. Förklarar för min mor att jag kan ha släktkalas en annan dag och åka tillbaka ner till min egen lägenhet redan på eftermiddagen. Lite blank i ögonen blir hon, men hon förstår. Och då vill jag nästan att hon ska säga att sånt går vi inte med på, du får fira med dina vänner någon annan gång. Men det gör hon ju såklart inte.

Nu, kvällen innan, visar det sig att en är sjuk, en är i London, en är i Småland och min pojkvän kommer inte ens att komma hem i tid. Kvar är jag och en kompis. Vi lagar mat och ser på film tillsammans minst tre gånger i veckan och min födelsedag kommer inte alls att bli något undantag. Det var så jag spenderade nyår och hur mysigt det än var måste jag erkänna att det var något av en besvikelse då jag även då dissade min familj.

Med vetskap om att det alltid blir såhär började jag fråga vänner och pojkvän för två veckor sedan vad det var för plan vi hade. Då sa alla att det är alldeles för tidigt och vi har gott om tid på oss.

Nu sitter jag här och det är för sent att ringa farmödrar, mormödrar, mostrar och kusiner som jag älskar att spendera min födelsedag med alla andra gånger.

Liten sak att gnälla på. Ändå irriterad.


Hörru. Hur du vill fira din födelsedag är DITT beslut och ingen annans.

Vill du hellre fira med din familj och släkt är det något dina vänner/pojkvän måste acceptera. Hoppas det blir/blev bra i slutändan iaf och att du får/fick en bra födelsedag.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2Fb0b461a92d5d79c076639215a6b23103%2Fbe23b914db5c5e5f-73%2Fs500x750%2Fc37a093dd6ef90cde28848d249f7a79dd9ef5e80.gifv

2 jan, 2017 15:39

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Ursäkta mitt ilandsutbrott här men...

Kläckt mer än +15st 5km ägg på 4dygn, varav 9st idag samtidigt. Ingen Togepi här inte. Gaaaaah! 1. Jag ville bara få 1 efter dagens 2mil. Hur svårt ska det vara?!

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

3 jan, 2017 13:31

Borttagen

Avatar


Skrivet av Kintsugi:
Ursäkta mitt ilandsutbrott här men...

Kläckt mer än +15st 5km ägg på 4dygn, varav 9st idag samtidigt. Ingen Togepi här inte. Gaaaaah! 1. Jag ville bara få 1 efter dagens 2mil. Hur svårt ska det vara?!


"I know what you're playing."

3 jan, 2017 13:41

thecellabration
Elev

Avatar


min bästa vän frågade precis om jag vill följa med och äta lunch med henne och hennes syster imorgon vilket är weird för ????? de vill väl spendera tid själva liksom varför ska jag komma och förstöra fast insåg att det probably är för att hon sett mina Sad Tweets™ från igår/inatt lol

3 jan, 2017 14:47

Borttagen

Avatar


Spoiler:
Tryck här för att visa!"det enda jag hör från dig är bortförklaringar, så du har ju inga sömnproblem"

ursäkta lmao??? det ENDA jag har sagt är att jag inte vill vara utomhus i -24 grader. i övrigt så dricker jag inte kaffe/energidryck/te eller någonting på kvällen, jag stänger av dator två timmar innan jag ska sova, jag tränar bla bla bla
jag gör i princip allt jag kan förutom att på mitt lov gå utomhus en halvtimme på dagen när det är -24 grader så nej jag kan absolut inte ha sömnproblem det är meningen att jag ska ligga vaken i flera timmar innan jag kan somna!!! jag vill ligga vaken och veta hur klockan bara tickar och veta att jag inte kommer att sova mer än någon timme!!! jag tycker om att vara trött hela dagarna och nästan somna i skolan för att jag inte kan sova på nätterna!!!

"gjorde jag fel?"

ja. du gjorde fel.
du antog att du vet någonting om mig när du aldrig någonsin har haft samma problem. du antog, som du alltid gör, att jag är en person som vill vara uppe länge och sova bort dagarna.
jag vill s o v a och jag kan inte därför har jag problem med att sova.
jag vill kunna sova på nätterna och gå upp tidigt på morgonen och vara pigg i skolan så att jag kan koncentrera mig. jag vill kunna gå upp tidigt så att jag hinner med att göra det jag vill göra. jag vill inte sova under dagen, jag vill inte ligga vaken hela natten.
är det någonting du inte förstår med det lol

4 jan, 2017 19:43

thecellabration
Elev

Avatar


goshhhh jag är så trött på mig själv

4 jan, 2017 22:32

Puffledust
Elev

Avatar


jag haaaatar att vara så friend jealous som jag är
jag blir extremt arg och nedstämd varje gång min enda vän pratar om sina andra vänner pga jag vill vara hans prio 1, vågar inte säga det till honom heller för han kanske tror att jag har en crush på honom då vilket jag inte har

4 jan, 2017 22:57

Borttagen

Avatar

+1




Jag skall snart börja i någon slags gruppterapi och ser framför mig all världens olika filmscenarion där karaktärerna sitter i en cirkel. Men jag tänker fan gå dit med ett öppet sinne och se hur allt.. utspelar sig.
Jag ser både fram och inte fram mot det, och jag vet hur onödigt och begränsande det är att ha en fördomsfull attityd gentemot saker, och ändå har jag det..

5 jan, 2017 19:50

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Spoiler:
Tryck här för att visa!"det enda jag hör från dig är bortförklaringar, så du har ju inga sömnproblem"

ursäkta lmao??? det ENDA jag har sagt är att jag inte vill vara utomhus i -24 grader. i övrigt så dricker jag inte kaffe/energidryck/te eller någonting på kvällen, jag stänger av dator två timmar innan jag ska sova, jag tränar bla bla bla
jag gör i princip allt jag kan förutom att på mitt lov gå utomhus en halvtimme på dagen när det är -24 grader så nej jag kan absolut inte ha sömnproblem det är meningen att jag ska ligga vaken i flera timmar innan jag kan somna!!! jag vill ligga vaken och veta hur klockan bara tickar och veta att jag inte kommer att sova mer än någon timme!!! jag tycker om att vara trött hela dagarna och nästan somna i skolan för att jag inte kan sova på nätterna!!!

"gjorde jag fel?"

ja. du gjorde fel.
du antog att du vet någonting om mig när du aldrig någonsin har haft samma problem. du antog, som du alltid gör, att jag är en person som vill vara uppe länge och sova bort dagarna.
jag vill s o v a och jag kan inte därför har jag problem med att sova.
jag vill kunna sova på nätterna och gå upp tidigt på morgonen och vara pigg i skolan så att jag kan koncentrera mig. jag vill kunna gå upp tidigt så att jag hinner med att göra det jag vill göra. jag vill inte sova under dagen, jag vill inte ligga vaken hela natten.
är det någonting du inte förstår med det lol



Tror det var bara några dagar sedan radionyheterna gick ut med att sömnproblem är ett större problem hos dagens unga. Många elever går till skolläkaren för att be om hjälp, är det något du gett dig ett försök på än?

Jag har perioder när sömnen rubbas och dessa perioder har samma sak gemensamt.
* Jag har inte använts kroppens energi under dagens lopp
* -> Troligtvis pga att jag slappat till tv-serier/spelat the sims/suttit ner och studerar större delen av dygnets timmar.
* Inte tagit mig tid till att finna ro. Promenad, träning, yoga, bad. (Promenadernas ro har offrats med Pokemon Go på senare tid = stela axlar, trött nacke för att jag tappar hållningen/kollar ner/höjer axlarna för att ha händerna på skärmen... DUMT)
* Är oroad, stressad, irriterad, missnöjd, har ej tålamod gällande framtiden, familjesituationen, samhällets normer vs min dröm, vilja, önskan. osv.


Här kommer dock en bibel som kan vara dig, eller någon annan här till hjälp. haha. Tusan vad jag skrev.
Spoiler:
Tryck här för att visa!Men jag brukar som oftast somna inom loppet av 10min när jag väl lagt mig tillbaka på kudden, men är det trögsomnat så har jag några knep jag kör med för att få ro i kroppen.

1. meditationsmusik på låg nivå (Sleep music to help you relax all night heter en spellista som finns på spotify), om du spelar från mobilen kan du även ha "Sleep"-appen eller liknande app där du ställer in tiden på när musiken skall stoppas så att mobilen inte spelar hela natten/musiken inte stör sömnen några timmar senare. Försök undvik låtar med droppande/porlande vattenljud kanske, själv vill jag alltid gå på toan om "fel" ljud dyker upp.

2. Sedan barnsben har jag som oftast velat ta fotbad eller sova med strumpor. Nyligen är det tydligen bevisat att man sover bättre med varma fötter så strumpor, varmt fotbad innan läggdags och/eller fotmassage är winwin! (fötterna behöver få andas så bad och massage är att föredra).

2.1 Jag har sedan 8-10år tillbaka gett mina fötter massage med lugnande fotkräm/frisk fotkräm för att få fötterna att lugna sig efter dygnets bravader. Doften från krämen lugnar och fotmassagen får kontakt med majoriteten av ens inre organ andra kroppsdelar. Nerver nerver nerver. Några små tips på fotmassage är: knyt handen med tårna (istället för att knäppa händer så knäpper man tår-händer), punkt-tryck på varje tå (sträck varje tå lite försiktigt och ge lite press på tådynan), stort grepp om hälen 3-4ggr, använd tummarna för att pressa/dra från hälen till början av tårna (mitten av foten, ska tydligen ge bra kontakt med ryggraden), arbeta med tummen i cirklar på främre fotdynan.

3. yoga with adriene (youtube). Använda datorn/skärmen innan läggdags är ingen superbra idé, men adriene har jättebra lugnande morgon- och kvällsyoga-sessioner på ca 20min (allt mellan 7-60min finns så klicka runt lite). Får jag värmt upp kroppen och släppt spänningarna som sätter sig i höfter, skuldran, nacke osv. med vridningar i 20-50min för att sedan massera fötterna, och somna till musiken så är den nattens sömn räddad.
Som rutin i januari har hon kortare 24-34min-videos där hon i lugn takt tar dig genom alla positioner, och framförallt ger dig möjligheten att hitta dig själv, din kropp och ditt lugn. Den hon har i år är EXTRA BRA. Den i fjol och den för två år sedan kanske hjälper en nybörjare bättre att ta till sig varje position. Men det blir också "väldigt mycket yoga". Adriene har äntligen anammat det som allt fler yogainstruktörer lär ut nu för tiden, "känn positionerna, prova positionerna, lek i positionerna". Inte bara "gör yoga". Lek dig fram, prova på och finn en tro till dig själv och glöm inte att andas ut och in genom ett spontant, oansträngt leende då och då Tankar kommer att fara genom skallen, men låt dem fara runt utan att greppa tag i dem. Notera, släpp fri, återgå till andningen. In och ut i ett tomrum. Känn andetagen ner i bröstkorgen, ner i magen - känn spänningarna släppa i nacke, hör spänningarna knastra till i nacke och skuldra. Notera och släpp iväg.

4. Läs vid läggdags ♥ Låt hjärnan få koppla bort verkligheten.

5. Eller - dröm dig bort. Lev dig in i en annan värld. Jag har mina olika flyktingvärldar, eller "min karaktär i olika världar" och jag kan drömma mig bort i hur någon av dessa karaktärer har det just nu/vem hon är med/om hon är med någon/var hon somnar/vad hon gjort under dagen... och vips så är jag borta i sömnens värld.


Det är möjligt att du, efter besök hos skolläkaren, blir skickad till "riktig läkare" och får någon form av sömntablett och att det är vad du behöver (?)
Jag provade en sömntablett en gång och gick banans. 30min in i sömnen gick jag på högspinn, vaknade och kunde inte lugna ner mig på flera timmar. Det slog helt fel och gav motsatt effekt så jag tror spontant mer på att finna inre ro, och finna den form av träning/rörelse som man känner sig avslappnad och trygg med, där spänningar som byggts upp i kroppen under dagen/veckan/månaden får tillfälle att sippra sig fria och försvinna.



Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

6 jan, 2017 04:53

1 2 3 ... 1951 1952 1953 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.