Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 1904 1905 1906 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Well jesus fucking christ det blir visst psykolog i Lund till hösten!! Asdfgligkdfgshjg


Grattis!

Då vill jag träffa dig!

12 jul, 2016 23:08

liuns
Elev

Avatar


Hej, jag har ju varit i kontakt med dig

12 jul, 2016 23:30

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Det är snart 5år sedan jag skrev av mig en oändligt lång, och vid läsandet idag, lite störigt upplagd text om min relation till min ...vad han en gång var, min far. (Texten är citerad inom spoilern nederst). Så nu är det väl dags att skriva en till känner jag.


Åren sedan texten skriven i september 2011 har fortsatt med födelsedagar och flera julafton- och nyår som ägnats på arbetsplatser/med världens bästa vänner/på resor. Livet är lättare och far/dotter-relationen med kraven från samhället/omgivningen stör mig inte alls, men istället kämpar jag med framtidsdrömmar och mål. Har redan nött av en massa drömmar, och vet nu att det krävs år och tålamod innan jag kan nöta av ytterligare några drömmar. Tålamodet är jobbigast! "Ung och ovetande-sikta mot stjärnorna"-känslan försvinner i takt med att man börjar se åldern man är i, och dumt nog jämför jag mig med kusinerna som idag tryckt ut två ungar vardera och lever VVV-livet med sin man och har hans efternamn efter sitt förnamn stämplat på facebook för alla att se. (Något som känns så distanserat och avlägset för mig. Jag försöker hitta 40-åriga singlar/par som reser världen över och gör sitt utan att bry sig om samhällens underliggande krav för att inspireras.... men jääävlar vad svårt det är. Den där klockan finns ju ändå inom oss, och i takt med romantiska kärleksfilmer som slutar upp i fina familjedraman... så påverkas man. Nog för att jag kanske faktiskt inte kommer trycka ut ungar, men en partner vore fint. Speciellt efter alla mysiga lesbiska drömmar jag haft senaste året. VARFÖR MÅSTE HBTQ VARA SÅ AVLÄGSET I JAPAN? Jag vill gå till en gaybar men i min stad finns det 2st som är schyssta för brudar på "hbtq-bar-gatan" där alla andra är för bögar. Jag vill ha en schysst, awesome brud bredvid mig i sängen nu!).

Men vill tillägga att jag stortrivs i Japan. Enda kontakt till människor som tvingat sig på mig på oundvikliga datum är lättare att undvika. Eventuella fb-meddelanden har jag raderat. Jag har även berättat för HONOM vad han gjorde på mig i husvagnen för några år sedan, för detta var han eventuellt ovetandes om eftersom han tafsade på mig i sömnen. Han skrev något beklagande sms dagen därpå om att han ALDRIG skulle göra så vid "medvetande", och efter det gav han mig intrycket av att "nu när detta ventilerats så kan vi ju börja om på nytt". Där hade han fel. Så enkelt är det inte. Jag seglade vidare och hamlade tillslut i Japan, och här är jag för att stanna. Vad jag kommer jobba med är oklart, för det är inte sjukt lätt för utlänningar att hitta jobb här utan avslutade universitetsstudier eller kan jobba på villkor man är van med från hemlandet. Men orkar jag dra fram den goa känslan som funnits inom mig sedan gymnasiet så skall det lösa sig. Känslan finns där bra dagar, men pga. jag inte är ett fan av att tala på andra språk, om jag inte är säker på vad jag vill säga, så har det varit många panikattacker senaste månaderna och dessa har satt spår.

Men oavsett. Reste tillbaka till Sverige en vecka i juni och meddelade dem jag ville träffa i förväg. Min bror höll såklart inte käften och mamma med släktingar kunde ju inte sluta hinta om min ankomst på facebook - inlägg som eventuellt hamlade på HANS timeline. Menmen, han skickade med en påse sill från bästa fiskhandlaren i Bohuslän via min bror, och den åts upp mellan snapsen på fyllan. Någon mer tanke på honom var det inte.

Varför jag suttit två timmar idag, letat efter det gamla meddelandet jag en gång skrev här var för att jag vid en mardröm inatt påmindes om jobbiga tonårstider med honom inblandat och idag på väg till skolan flög tankarna fram igen och jag fick kväljningar av just husvagnsincidenten. Kväljningar. Jag är 25år idag, vilket är 8år från när jag först började vända ryggen mot far/dotter-relationen och i den är takten som varit senaste 5åren så kommer närmsta 5-10åren skena förbi utan att jag hinner blinka. Jag är så klar med relationen som fanns när jag var barn. Jag är klar. Jag har gått vidare och har ingen som helst tanke på att någonsin sätta min fot i landsbygden jag växte upp i. HAN fyllde 50år förra sommaren och jag åkte dit som en "avslutande grej", det jobbigaste var väl att jag hamlade snett emot HANS brud som jag absolut inte ville småprata med över tårtan - och mittemot HANS kusin/min barndomsbästis far som kollade på mig med en sådan dömande blick. Som att jag var den fruktansvärda i dramat här och borde skämmas. Nej. Min bror körde mig och min bästis runt bland alla barndomsminnen och jag kunde återvända till Göteborg med känslan av att "det var sista gången". Skönt! ♥




Spoiler:
Tryck här för att visa!
Skrivet av Kintsugi:
Ni behöver inte ens läsa kommande text men jag vet med mig att jag måste få lägga ut den på en plats där jag vet att människor jag litar på kan få ta del av materialet.

Ikväll slog DET ner som det mest självklara man kan tänka sig... och det var nog tack vare Anapneo's text. Tack vännen! Din text fick allting att klarna för mig - det var uppenbart inte din mening med ditt inlägg men ändock så hjälpte det mig på min väg till en ny och självklar syn på mitt.

Detta kommer handla om min syn på HONOM. HAN. Det är orden som han kommer gå under i texten eftersom jag inte ser värdet i orden ”far” eller ”pappa”: den ena halvan som gjorde så att jag kom till jorden och som fått definitivt påverkat den jag är idag. Kommande text handlar om åren från att jag var elva till det att jag var sexton år PLUS lite av åren sedan dess såklart. Alltså åren då jag valt att inte tala allt för ofta med honom från sjutton- till tjugoåring.

När jag var liten levde jag med min mor, han och min lillebror. Vi drog på segelsemestrar och skidsemestrar och runt hörnet fanns alltid alla andra släktingar som vi hade god kontakt med. När jag skulle på utflykter drog han genast fram de fulaste scoutgrejerna från sin tid som ung och ville hjälpa till på sitt sätt. Han försökte och när fotbollslaget behövde en till tränare så frågade jag pappa. Han tvekade väl först men när jag skrek till att han hjälper till på brorsans hockeyträningar så kan han väl hjälpa till på min fotboll. Då förstod jag väl inte att han redan arbetade 24/7 alla dagar samt hjälpte vänner gratis jämt och ständigt. ...så det är något man skulle kunna beundra än idag. Självklart har han fina sidor. Dock kan jag inte ta in den människan längre och kommer förmodligen inte vilja göra det på väldigt många år framöver.

När jag var elva år skilde sig mina föräldrar. Det var jobbigt men snabbt träffade de nya människor som hade barn i min och brorsans ålder. Vi hade asroligt och allt fungerade! Men jag blev morsa. HAN arbetade från tidig morgon till sen kväll, kom ALLTID för sent när jag skulle på fotbollsträningar och pianolektioner. Det var jobbigt i längden och jag började säga en tid som var 20minuter innan den utsatta tiden: ändå blev jag försenad till allt. ALLTID. Han bad inte om det men jag ville hjälpa till för han mådde dåligt av skilsmässan. Jag städade huset varje helg, tvättade hans, mina och brorsans vardagskläder och träningskläder, jag väckte båda på morgonen efter att jag gått upp en kvart tidigare för att hinna duscha före dem, jag lagade halvtaskig mat till mig och brorsan var och varannan dag och jag fick sitta med i hans arbetsrum ibland för att hjälpa till med bokföringen. (och jag fick hänga med till kronofogden för att lämna in papper då och då).

Vi har en specifik händelse som jag inte tog hårt på vid tillfället eftersom jag var ung och dum och tänkte ”Han har inte haft någon sedan mamma och sover. Han behöver väl det här...”. Det handlade om en natt när han, jag och brorsan delade på en dubbelsäng i husvagnen på en skidsemester. En natt då jag vaknade av att han var med handen på helt fel ställen. Då den stora, starka handen strök sig längst del ställen på min kropp. Det var hemskt just då och jag blir äcklad när jag tänker på det idag. Men från den natten och fram till för ett par år sedan lät jag det försjunka i skymundan. Jag valde att glömma bort det. Glömma bort känslan och ignorera det faktum att HAN tafsade på sin tolvåring till dotter.

Under årens lopp hade både han och mor nya förhållanden och styvsyskon kom och gick. Mamma var mer smyg-aktig kan jag tro medan man var och varannan stund kunde komma på pappa med sin tjej lite här och var. Han hade samlag på det mest sjuka ställena och jag skämdes varje gång jag kom på dem. Men självklart lät jag de susa förbi som ingenting för att inte mer tänka på det.

Till för ett par år sedan. Min mors kille (låt oss kalla honom för R) och jag kom aldrig bra ihop och en kväll kom han upp och började skrika över att mitt och min brors liv var värdelösa. R skrek att vår far var värdelös och att vi var hopplösa fall. R skrek ut hemligheten som mor och HAN förmodligen ville hålla hemlig för oss. Att HAN varit otrogen när mamma fortfarande fanns i Björfjäll – i huset där vi bodde som en familj till det att jag var 11år gammal.

Det är möjligt att otrohetsaffären inte var startskottet för skilsmässan men det var förmodligen en faktor till varför vår familj inte höll ihop. Idag är jag tjugo år och ser världen, människor och livsval från ett helt annat perspektiv än det jag hade som elva, tretton, femton och artonåring.

När människor idag kommenterar saker som ”vad tråkigt att det blivit så”, ”nej men vad säger du, det kan inte vara så att du skall visa dig vara vuxen och förlåta?”, ”jag hoppas att det reder ut sig för er” på mina korta svar som ”Nej men jag talar inte med min far så ofta” har jag ställt mig frågan ”är det dags att förlåta?”, ”är det dags att försöka finna den pappan som jag såg upp till under många års tid?”. Men nu. I skrivande stund känner jag att det faktiskt kommer ta väldigt många år innan jag känner mig redo för den uppgiften.

Jag har ofta ställt mig frågan: ”Vad händer om han dör? Kommer jag gråta?”. Nej. Farfar var min favorit och när han dog fällde jag inte en endaste tår. Jag log av tacksamhet över hur bra och stark han var som person – hur häftig han var som höll ihop familjen, vännerna. Hur han arbetade hårt och hjälpte alla i sin omgivning. Men min far är inte på samma nivå. Han kanske är cool och schysst och hjälpsam men han är en mansgris som gav upp om att försöka hålla liv i ett förhållande och som inte orkade lyfta upp sig för att säga stopp när hans egna dotter kämpade som en mor i hushållet samtidigt som hennes självförtroende bröt ner henne i skolan och i allt hon tog åt sig att göra (pianot, fotbollen, dansen, simningen). Han hade fullt upp med att tänka på sitt arbete för att behålla huset – Idag känner jag att huset hade kunnat kvitta. HÅLL IHOP FAMILJEN ISTÄLLET FÖR ETT JÄVLA HUS!

De senaste åren har han försökt hålla kontakten med mig på något sätt men han har verkligen misslyckats varje gång vi har träffats. När vi skulle fixa min kamera så drog han med sig sin tjej och hennes yngsta dotter: två människor som jag inte matchar med och som jag sagt att jag inte vill ha att göra med mer än nödvändigt. Ändå drog han med människorna och kom sju timmar efter utsatt tid. När jag ringde och sa att affären stänger en timma senare så svarade han ”oj, här sitter jag och äter mat med A och dottern... men vi är på väg nu”.

Och senast i måndags så ringde han och sa att han skulle komma i onsdags. Dels för att se hur jag bor, dels för att få träffa mig, dels för att lämna tillbaka 2000kr och dels för att lämna över min födelsedagspresent. I onsdags gick jag hela dagen och fick aldrig samtalet om att han är på väg och kommer vara framme mellan 20-21-tiden. Och han ringde inte på torsdagen. Han svarade dock på min statusuppdatering på facebook idag om något helt oväsentligt. Vad hände där liksom?

Nej. Det kommer ta tid. Det kommer kanske aldrig bli en bra relation mellan oss igen och för stunden har jag ingen som helst avsikt att ens försöka arbeta på det. Jag får en klump i magen varje gång han ringer. Jag mår psykiskt dåligt varje gång jag vet att vi skall ses (i tisdags och i onsdags mådde jag inte helt okej vill jag lova). Han må vara lycklig med sin nuvarande parter och må vara lycklig med hennes barn och barnbarn som kallar honom för ”pappa” - och jag är glad att dessa döttrar fått sig en pappa som de kan se upp till för han är säkert bra! Han försöker på sitt sätt och är bra på sitt sätt.

Men han var en stor faktor till varför den ”perfekta” familjen försvann. Familjen som firade jul- och midsommar med släktingar och vänner, familjen som drog på skidsemestrar och segelsemestrar, familjen som var aktiva med sina respektive intressen. Familjen som drog på flummiga kvällsutflykter till random sjö på sommaren. Han är en faktor till varför mitt självförtroende drunknade under årens lopp och han fixade inte att hålla ihop familjen. Jag kanske är hård. Förmodligen. Jag är förmodligen hjärtlös och borde ge honom en chans. Men jag vill inte ha att göra med hans nya familj. Jag vill inte jaga mig in i en ny familj ”bara för att”. Jag vill känna den rätta känslan och inte tvinga fram något. ...det betyder att jag inte är redo för den utmaningen.

Jag och han kommer ha en lång tid framför oss där vi inte talas vid mer än nödvändigt. Jag har några jular, födelsedagar och midsomrar framför mig som jag kommer se till att fira på båtar eller oss vänner (för under årens lopp har jag funnit hoggy-folk/fefo-människor i Göteborgstrakten som är mina syskon och bästa vänner. Tänk att jag är här. Jag hatar jular (på julen 2007 bröt jag ihop i ett gräl och bråk med min far och hans nuvarande partner – dagen därpå åkte jag till mamma och sedan dess har inte jag ringt honom mer än ett ensiffrigt antal gånger: resterande samtal har han stått för). Men att jag står här idag som en av de där människorna som hatar jular och som hellre arbetar på julafton än att ha en trevlig tid med nära och kära. Och att jag inte känner mig egoistisk, elak eller dum för det skrämmer mig inte. Men jag vet att det BORDE skrämma mig. Jag VET att andra tycker att jag borde beröras och ta tag i mina ”fel” val i denna livssituation. Men jag ids inte bry mig om det. Jag ser inte mitt liv som ett problem och jag trivs med min livsglädje som finns idag. Jag har inga som helst avsikter att dra mig tillbaka till folk som påverkat mig negativt genom åren och som varit faktorer till varför jag fått gå till kuratorn, gråtande till lärare, gråtandes från lektioner och tagit överdos som sjutton/artonåring. Kalla dum dum och egoistisk. Men jag vet vad jag har valt och jag tänker stå för det.

HAN kan gått få ha det trevligt med sin familj och den familjen får gärna må bra. Men HAN har garanterat påverkat mitt liv genom att tyvärr inte lyckats arbeta på den fadersnivån som jag idag anser att han borde ha försökt ta tag i. Livet kan vara svårt, Jag vet. Det kommer tider då man mår jävligt dåligt. Jag VET. Men under mina tuffa tonårsår så hade jag fortfarande kraft och styrka att hjälpa mina medmänniskor och stötta dessa när deras livssituationer var miserabla. Jag kunde hjälpa människor på hoggy och fefo och blev stark av att få veta att min positiva inställning och min energi spred sig till andra och gjorde andra glada – det var en faktor till varför jag orkade ta mig vidare till idag. Jag är inte ett helgon men jag känner att jag har försökt och lyckats på ett bättre vis än vad min far lyckats med. Och så länge han inte dyker upp på avtalade tider eller gör som han säger så kommer jag inte kunna ta honom seriöst. Igen. Någonsin.

Tack för mina ord som fyllt upp tre datoriserade A4-sidor. Så gott som. Och otroligt många tack till den som möjligtvis tagit sig tiden att läsa allt. Verkligen. TACK. TUSEN TACK MINA KÄRA VÄNNER! Ni är starka och många utav er dyker på många nya hinder för var dag som går i era turbulenta tonårsdagar. Alla kommer vi behöva hjälpa varandra och alla här kommer förmodligen behöva stöd från oss andra. Jag är tacksam över att ni finns till och älskar att den här hemsidan återspeglar det som fanns på hogwarts.nu samt på fefo förr. Många kramar och tack till er ♥

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

13 jul, 2016 15:08

Borttagen

Avatar


Jag är ledsen över det du blivit utsatt för, Kintsugi. Men jag är glad att du lyckats med konsttycket att inte förlora dig själv i kaoset som din familjesituation inneburit. Du förverkligar dig själv ända ut i fingerspetsarna av allt att döma, och jag är glad att du gör det. Jag är glad att du inte fastnade i den omhändertagande mammarollen för att du inte visste något annat, kanske med en kille som förväntade sig samma saker av dig som din pappa gjorde.

Om du vill segla iväg mot horisonten och inte blicka bakåt så står det dig fritt att göra det, du är inte skyldig någon något. Jag beundrar dig för allt du vågat ta dig för, det gör jag verkligen.

13 jul, 2016 23:50

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Jinx Tack för fantastiska ord, det värmer och styrker!

Det känns som att jag, utifrån vad som har hänt och hur det påverkat mig som människa, skapat en mer udda och intressant version av mig själv som jag trivs med.

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

14 jul, 2016 16:47

Borttagen

Avatar

+5


Ibland undrar jag bara vad fan jag gett mig in på, om jag kommer att klara det eller om jag tagit mig vatten över huvudet. Det kanske är för tidigt, det kanske är fel ställe.

...men ofta pirrar det till i magen och jag tänker jag ska bli psykolog. Folk har sagt det till mig i åratal att jag skulle passa som det och det har dessutom alltid intresserat mig. Under gymnasiet trodde jag att det var totalt kört, med "bara" 20,0 istället för det mer eller mindre obligatoriska 22,5. Men jag hittade min väg, och behöver inte ens kompromissa med vilket lärosäte det blir! Jag hamnar där jag vill hamna. Jag får läsa det jag vill läsa.

Jag kommer att kunna hjälpa. Jag kommer kanske att kunna hjälpa människor som de i min gymnasieklass, där mer eller mindre alla mådde dåligt. Jag kommer att kunna hjälpa, på riktigt, människor som er här på mugglarportalen. Människor som jag skrivit till och försökt hjälpa så gott jag kan, men jag kommer att kunna göra det på riktigt.

Jag vill det här. Jag tror faktiskt att det här är mitt kall.

14 jul, 2016 22:48

Borttagen

Avatar


Där förstördes nattsömnen. Blir att följa liveuppdateringar om Nice. Fan. Mår illa.

15 jul, 2016 00:47

Borttagen

Avatar

+1


För övrigt - tack för gratulationerna Atira och Even more cave trouble!

Ska bli jättekul att få träffa dig Cave Trouble, och förhoppningsvis får jag se dig på scenen också!

15 jul, 2016 11:50

Kim Potter
Elev

Avatar


Vår värld känns helt fuckad och utom räckhåll för räddning ;/

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2F3o752lP9qcv1TmaCis%2Fgiphy.gif

15 jul, 2016 18:07

kid
Elev

Avatar


allt gör ont och jag saknar henne så jävla mycket

15 jul, 2016 23:00

1 2 3 ... 1904 1905 1906 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.