Skriva av sig-tråden
Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av AuroraAlexius: Skrivet av Borttagen: Skrivet av AuroraAlexius: Skrivet av Borttagen: Jag vill gå ur den svenska kyrkan då jag blev döpt som barn, mot min vilja. Jag vägrar att tro på Gud och mår psykiskt dåligt ibland pga jag är kristen. Men på blanketten står det att jag kommer inte få begravningstjänst, vigsel i kyrkan osv. Jag vet inte hur framtiden kommer att se ut, är det värt att gå ur eller inte? Kommer min familj att skriva under och godkänna detta? Men om du inte tror så är du väl inte kristen? Man är inte automatiskt kristen bara för att man är döpt. Jag är döpt och jag är så ateistisk som man kan bli. Jag har planerat jättelänge på att gå ut ur kyrkan, men har bara inte tagit för mig att göra det än (av ren lathet). När du fyllt 18 så kan du själv gå ut kyrkan utan problem, din familjs godkännande behöver du bara så länge du är omyndig. Vigsel och begravningstjänst kan du få ändå, bara inte via kyrkan, men man kan till exempel gifta sig borgligt, så det är absolut inga problem. Så om du mår dåligt av att vara med i kyrkan, så gå ur. Om din familj inte vill skriva under, så vänta tills du är 18 och kan gå ut själv. Kom bara ihåg att om du inte tror på kristendomen, så är du inte kristen och behöver inte må dåligt över det Jag sökte på "gå ur kyrkan" via google, skrev ut en blankett och skickade in. Precis, det är väldigt lätt! Borde kanske göra det nu när vi ändå talar om det Jag tror att man måste ha målsmans underskrift om man är omyndig, ska inte säga att jag är säker dock. Men jag såg nu att om ens målsman vill att man ska gå ut ur kyrkan så måste man ha en underskrift från barnet om det är över 12 för samtycke. Alltså att barnet samtycker att hens vårdnadshavare tar ut hen ur kyrkan. Så kanske måste man inte vara 18 för att gå ur kyrkan själv! Jaaa, gör det nu så du inte glömmer bort det Det där sista lät bra! Ibland har föräldrar lite skrämmande mycket makt över sina barn, de känns nästan som en ägodel.. barn är faktiskt tänkande individer och kan bestämma själv över sin tro. Tack för stöttande ord! Förväntade mig inte en sån respons Det var tråkigt att höra två år och några månader kvar hehe, får försöka stå ut 2 apr, 2015 22:02 |
|
AuroraAlexius
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av AuroraAlexius: Skrivet av Borttagen: Skrivet av AuroraAlexius: Skrivet av Borttagen: Jag vill gå ur den svenska kyrkan då jag blev döpt som barn, mot min vilja. Jag vägrar att tro på Gud och mår psykiskt dåligt ibland pga jag är kristen. Men på blanketten står det att jag kommer inte få begravningstjänst, vigsel i kyrkan osv. Jag vet inte hur framtiden kommer att se ut, är det värt att gå ur eller inte? Kommer min familj att skriva under och godkänna detta? Men om du inte tror så är du väl inte kristen? Man är inte automatiskt kristen bara för att man är döpt. Jag är döpt och jag är så ateistisk som man kan bli. Jag har planerat jättelänge på att gå ut ur kyrkan, men har bara inte tagit för mig att göra det än (av ren lathet). När du fyllt 18 så kan du själv gå ut kyrkan utan problem, din familjs godkännande behöver du bara så länge du är omyndig. Vigsel och begravningstjänst kan du få ändå, bara inte via kyrkan, men man kan till exempel gifta sig borgligt, så det är absolut inga problem. Så om du mår dåligt av att vara med i kyrkan, så gå ur. Om din familj inte vill skriva under, så vänta tills du är 18 och kan gå ut själv. Kom bara ihåg att om du inte tror på kristendomen, så är du inte kristen och behöver inte må dåligt över det Jag sökte på "gå ur kyrkan" via google, skrev ut en blankett och skickade in. Precis, det är väldigt lätt! Borde kanske göra det nu när vi ändå talar om det Jag tror att man måste ha målsmans underskrift om man är omyndig, ska inte säga att jag är säker dock. Men jag såg nu att om ens målsman vill att man ska gå ut ur kyrkan så måste man ha en underskrift från barnet om det är över 12 för samtycke. Alltså att barnet samtycker att hens vårdnadshavare tar ut hen ur kyrkan. Så kanske måste man inte vara 18 för att gå ur kyrkan själv! Jaaa, gör det nu så du inte glömmer bort det Det där sista lät bra! Ibland har föräldrar lite skrämmande mycket makt över sina barn, de känns nästan som en ägodel.. barn är faktiskt tänkande individer och kan bestämma själv över sin tro. Tack för stöttande ord! Förväntade mig inte en sån respons Det var tråkigt att höra två år och några månader kvar hehe, får försöka stå ut Som sagt, om du inte ser dig själv som kristen så spelar det ju egentligen ingen roll om du är med i kyrkan eller inte (om du inte vill tillhöra en annan religion såklart). Så försök att inte tänka på det, så löser det sig nog ^^ ~ Hogwarts kommer alltid finns där för att välkomna dig hem ~ 2 apr, 2015 22:05 |
|
nymphglitter
Elev |
2 apr, 2015 22:33 |
|
SevLoveer
Elev |
3 apr, 2015 13:47 |
|
Borttagen
|
Spoiler: Tryck här för att visa! 3 apr, 2015 16:48 |
|
Borttagen
|
Winsah
BRAAA! ^ JAG ÄR OCKSÅ smoking hot! ska gå och repetera detta framför spegeln nu.. :d 3 apr, 2015 17:03 |
|
Wira
Elev |
Hoppas det går bra❤ 3 apr, 2015 19:39 |
|
Borttagen
|
Spoiler: Tryck här för att visa! 3 apr, 2015 21:36 |
|
lumos1
Elev |
3 apr, 2015 21:47 |
|
Fellrendión
Elev |
4 apr, 2015 16:43 |
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen