Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 1643 1644 1645 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av AuroraAlexius:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av AuroraAlexius:
Skrivet av Borttagen:
Jag vill gå ur den svenska kyrkan då jag blev döpt som barn, mot min vilja. Jag vägrar att tro på Gud och mår psykiskt dåligt ibland pga jag är kristen. Men på blanketten står det att jag kommer inte få begravningstjänst, vigsel i kyrkan osv. Jag vet inte hur framtiden kommer att se ut, är det värt att gå ur eller inte? Kommer min familj att skriva under och godkänna detta?


Men om du inte tror så är du väl inte kristen? Man är inte automatiskt kristen bara för att man är döpt. Jag är döpt och jag är så ateistisk som man kan bli. Jag har planerat jättelänge på att gå ut ur kyrkan, men har bara inte tagit för mig att göra det än (av ren lathet).

När du fyllt 18 så kan du själv gå ut kyrkan utan problem, din familjs godkännande behöver du bara så länge du är omyndig. Vigsel och begravningstjänst kan du få ändå, bara inte via kyrkan, men man kan till exempel gifta sig borgligt, så det är absolut inga problem.

Så om du mår dåligt av att vara med i kyrkan, så gå ur. Om din familj inte vill skriva under, så vänta tills du är 18 och kan gå ut själv. Kom bara ihåg att om du inte tror på kristendomen, så är du inte kristen och behöver inte må dåligt över det


Jag sökte på "gå ur kyrkan" via google, skrev ut en blankett och skickade in. .. jag vet inte om jag gillar det där med att man måste vara myndig för att bestämma om man skall vara med i kyrkan eller inte, är det verkligen så?



Precis, det är väldigt lätt! Borde kanske göra det nu när vi ändå talar om det

Jag tror att man måste ha målsmans underskrift om man är omyndig, ska inte säga att jag är säker dock. Men jag såg nu att om ens målsman vill att man ska gå ut ur kyrkan så måste man ha en underskrift från barnet om det är över 12 för samtycke. Alltså att barnet samtycker att hens vårdnadshavare tar ut hen ur kyrkan. Så kanske måste man inte vara 18 för att gå ur kyrkan själv!


Jaaa, gör det nu så du inte glömmer bort det sköt själv upp det under flera år xD

Det där sista lät bra! Ibland har föräldrar lite skrämmande mycket makt över sina barn, de känns nästan som en ägodel.. barn är faktiskt tänkande individer och kan bestämma själv över sin tro.



Tack för stöttande ord! Förväntade mig inte en sån respons frågade mina föräldrar om de kunde skriva under idag, men de sade nej. Är under 18 så jag måste ha målmans underskrift om jag vill gå ur den svenska kyrkan..


Det var tråkigt att höra har du långt kvar till 18-årsdagen?



två år och några månader kvar hehe, får försöka stå ut

2 apr, 2015 22:02

AuroraAlexius
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av AuroraAlexius:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av AuroraAlexius:
Skrivet av Borttagen:
Jag vill gå ur den svenska kyrkan då jag blev döpt som barn, mot min vilja. Jag vägrar att tro på Gud och mår psykiskt dåligt ibland pga jag är kristen. Men på blanketten står det att jag kommer inte få begravningstjänst, vigsel i kyrkan osv. Jag vet inte hur framtiden kommer att se ut, är det värt att gå ur eller inte? Kommer min familj att skriva under och godkänna detta?


Men om du inte tror så är du väl inte kristen? Man är inte automatiskt kristen bara för att man är döpt. Jag är döpt och jag är så ateistisk som man kan bli. Jag har planerat jättelänge på att gå ut ur kyrkan, men har bara inte tagit för mig att göra det än (av ren lathet).

När du fyllt 18 så kan du själv gå ut kyrkan utan problem, din familjs godkännande behöver du bara så länge du är omyndig. Vigsel och begravningstjänst kan du få ändå, bara inte via kyrkan, men man kan till exempel gifta sig borgligt, så det är absolut inga problem.

Så om du mår dåligt av att vara med i kyrkan, så gå ur. Om din familj inte vill skriva under, så vänta tills du är 18 och kan gå ut själv. Kom bara ihåg att om du inte tror på kristendomen, så är du inte kristen och behöver inte må dåligt över det


Jag sökte på "gå ur kyrkan" via google, skrev ut en blankett och skickade in. .. jag vet inte om jag gillar det där med att man måste vara myndig för att bestämma om man skall vara med i kyrkan eller inte, är det verkligen så?



Precis, det är väldigt lätt! Borde kanske göra det nu när vi ändå talar om det

Jag tror att man måste ha målsmans underskrift om man är omyndig, ska inte säga att jag är säker dock. Men jag såg nu att om ens målsman vill att man ska gå ut ur kyrkan så måste man ha en underskrift från barnet om det är över 12 för samtycke. Alltså att barnet samtycker att hens vårdnadshavare tar ut hen ur kyrkan. Så kanske måste man inte vara 18 för att gå ur kyrkan själv!


Jaaa, gör det nu så du inte glömmer bort det sköt själv upp det under flera år xD

Det där sista lät bra! Ibland har föräldrar lite skrämmande mycket makt över sina barn, de känns nästan som en ägodel.. barn är faktiskt tänkande individer och kan bestämma själv över sin tro.



Tack för stöttande ord! Förväntade mig inte en sån respons frågade mina föräldrar om de kunde skriva under idag, men de sade nej. Är under 18 så jag måste ha målmans underskrift om jag vill gå ur den svenska kyrkan..


Det var tråkigt att höra har du långt kvar till 18-årsdagen?



två år och några månader kvar hehe, får försöka stå ut


Som sagt, om du inte ser dig själv som kristen så spelar det ju egentligen ingen roll om du är med i kyrkan eller inte (om du inte vill tillhöra en annan religion såklart). Så försök att inte tänka på det, så löser det sig nog ^^

~ Hogwarts kommer alltid finns där för att välkomna dig hem ~

2 apr, 2015 22:05

nymphglitter
Elev

Avatar


sitter och storgråter till snow white and the huntsman.
vad fjantig jag är

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FCknKCbzG7Lrri%2Fgiphy.gif

2 apr, 2015 22:33

SevLoveer
Elev

Avatar


Måste gå om en klass )
Kommer inte klara med igenom det levande, jag vet det.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F2vuj13d.jpg

3 apr, 2015 13:47

Borttagen

Avatar


Spoiler:
Tryck här för att visa!Jag är vacker. Jag är vacker. Gud vilken egoboost jag fick där!! Inte ofta jag får en sådan jue!!

3 apr, 2015 16:48

Borttagen

Avatar


Winsah


BRAAA! ^ JAG ÄR OCKSÅ smoking hot! ska gå och repetera detta framför spegeln nu.. :d



3 apr, 2015 17:03

Wira
Elev

Avatar


Skrivet av SevLoveer:
Måste gå om en klass )
Kommer inte klara med igenom det levande, jag vet det.

Hoppas det går bra❤

3 apr, 2015 19:39

Borttagen

Avatar


Spoiler:
Tryck här för att visa!Hatar att jag inte har råd med medicinen som ska hjälpa mig att må bättre. Men den är så svindyr...
Och nu får jag sitta och vänta i 3-4 månader innan FK bestämmer OM jag får aktivitetsersättning.

Egentligen känner jag bara för att ge upp just nu. But I won't.
Ska plåga mig lite till med det här livet.

3 apr, 2015 21:36

lumos1
Elev

Avatar


cw social ångest
Spoiler:
Tryck här för att visa!Just nu är min sociala ångest värre än någonsin och imorn måste jag prata och äta runt folk som jag nästan aldrig träffar. (min släkt uh) Pappa fattar ingenting och ba "det blir kul när du väl är där!! Sluta vara så negativ!!" ugh. Liksom nej, det blir inte bra när jag är där. Det funkar inte så. Kommer säkert bara få massamassa ångest. Kommer inte klara av att sitta runt bordet och äta. Snällasnällasnälla låt mig stanna hemma, jag vill inte.

;;https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F66.media.tumblr.com%2F2ba17011ef12d86b6a507c609d96290e%2Ftumblr_npupz0X9oP1u916uqo2_500.gif

3 apr, 2015 21:47

Fellrendión
Elev

Avatar


Jag tycker inte alls om denna påsken. C:

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2FS_9n8vs7EeoAAAAM%2Ftwin-peaks-laura-palmer.gif

4 apr, 2015 16:43

1 2 3 ... 1643 1644 1645 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.