Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Lily ~ James

Forum > Fanfiction > Lily ~ James

1 2 3 ... 15 16 17 ... 19 20 21
Användare Inlägg
allealicia
Elev

Avatar


Åh, mer!
Jättebra skrivet!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fpizap_gallery%2F071412%2Fmedium%2Fpizap.com10.044807114638388161342283258843.jpg

23 aug, 2011 08:10

Luna 1
Elev

Avatar


Awesome!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi47.tinypic.com%2F3150hg5.gif Tumblr.

23 aug, 2011 14:22

Borttagen

Avatar


Ska förklara så konstruktivt och trevligt jag kan:

Karaktärer:
Om vi säger såhär, jag ogillar att skriva dialoger och tycker att det är den absolut minst intressanta delen i skrivandet, då den är såpass ytlig.
Beskrivningarna om hur personen känner sig, eller tankarna är väldigt mycket intressantare då det skapar ett djup i karaktären - självklart har man bara tankar i huvudpersonen och de djupare känslorna använder man bara till huvudpersonen, ÄVEN om man använder känsloyttringar som syns fyskiskt till bikaraktärer: t.ex. darriga händer i samband med nervositet.

Beskrivningar

När du beskriver saker, lägg in ett samband så att folk förstår t.ex: Tåget ringlade likt en blodröd orm bland bergen och sjöarna. Lättare att relatera till, då man kan tänka sig in i hur tåget rör sig, istället för:
Tåget åkte bland berg och sjöar. Det sistnämnda blir stelare och skapar mindre inlevelse.

Dialoger:

Istället för att t.ex. skriva:
- Hej remus
- Hej James

Så kan man skriva:

James logg brett mot sin vän och hälsade med en road glimt i ögonen.

Då får du med en dialog och en beskrivning på hur karaktären uppför sig. Så försök att minska på dialogen i den mängd det går.

Detta var lite snabb kritik, hoppas du inte tar illa upp. Sedan om man vill skriva riktigt bra, så kräver det träning, jag tycker fortfarande jag är en medelmåtta angående skrivning, däremot är jag ofta bättre än ungdomar i min ålder på att skriva.

Ett personligt råd: Du kommer bli bättre, oavsett, fortsätt bara att skriva. Lek lite med olika stilar och ser vad som passar dig bäst.

Hoppas jag var till någon hjälp, på något sätt!
Hoppas du inte tog illa upp!

Spoiler:
Tryck här för att visa!Hon bad om konstruktiv kritik för dem som vill veta.

23 aug, 2011 16:14

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Ska förklara så konstruktivt och trevligt jag kan:

Karaktärer:
Om vi säger såhär, jag ogillar att skriva dialoger och tycker att det är den absolut minst intressanta delen i skrivandet, då den är såpass ytlig.
Beskrivningarna om hur personen känner sig, eller tankarna är väldigt mycket intressantare då det skapar ett djup i karaktären - självklart har man bara tankar i huvudpersonen och de djupare känslorna använder man bara till huvudpersonen, ÄVEN om man använder känsloyttringar som syns fyskiskt till bikaraktärer: t.ex. darriga händer i samband med nervositet.

Beskrivningar

När du beskriver saker, lägg in ett samband så att folk förstår t.ex: Tåget ringlade likt en blodröd orm bland bergen och sjöarna. Lättare att relatera till, då man kan tänka sig in i hur tåget rör sig, istället för:
Tåget åkte bland berg och sjöar. Det sistnämnda blir stelare och skapar mindre inlevelse.

Dialoger:

Istället för att t.ex. skriva:
- Hej remus
- Hej James

Så kan man skriva:

James logg brett mot sin vän och hälsade med en road glimt i ögonen.

Då får du med en dialog och en beskrivning på hur karaktären uppför sig. Så försök att minska på dialogen i den mängd det går.

Detta var lite snabb kritik, hoppas du inte tar illa upp. Sedan om man vill skriva riktigt bra, så kräver det träning, jag tycker fortfarande jag är en medelmåtta angående skrivning, däremot är jag ofta bättre än ungdomar i min ålder på att skriva.

Ett personligt råd: Du kommer bli bättre, oavsett, fortsätt bara att skriva. Lek lite med olika stilar och ser vad som passar dig bäst.

Hoppas jag var till någon hjälp, på något sätt!
Hoppas du inte tog illa upp!

Spoiler:
Tryck här för att visa!Hon bad om konstruktiv kritik för dem som vill veta.



Ja det gjorde jag tack så mycket! Jag har just skrivit ett inlägg innan jag såg detta, men i framtida inlägg ska jag tänka på det!
Men som sagt, i detta inlägget kanske det inte stämmer riktigt med kritiken jag nyss fick

-Okej. Vad sägs om Charlus då, efter din pappa?
-Charlus, pyttsan. Gubbnamn!
Lily flinar och stryker namnet från listan.
-Vi har bara snackat pojknamn, säger hon sedan. Tänk om det blir en flicka?
-Jag känner på mig att det är en grabb! säger han.
-Hur då? säger Lily. James sätter näsan i vädret och svarar inte.
-Men för säkerhets skull, fortsätter Lily. Vad sägs om... Dorea, efter din mamma? Eller är det ett TANTNAMN?
-Inga kommentarer, säger James. Men ja det är det. Du och dina släktnamn!
-Inget efter någon i släkten alltså?
-Nej, möjligtvis efter vänner!
-Haha, du skulle gärna döpa honom till Tramptass eller hur? Tramptass, ät din gröt nu! En sked för mamma, en sked för pappa, Nej, AJ! Tramptass! Inte bita mamma i fingret!
James skrattar så han får kramp och Lily fnissar.
-Okej men kanske Sirius då?
-Kanske, säger Lily och krafsar snabbt ner Sirius på pappret. Men om det blir en flicka får hon heta Alice eller Molly!
-Visst, säger James. Fast inte Molly, det låter som den där mugglarbarnboksfiguren, vad var det hon hette? Molly Mulåsna?
-Molly MUS om du nu verkligen vill veta.
-Jaja.
-Man kan ju knappast döpa honom till Sirius heller för den delen. Det uttalas ju som Serious, och det kommer han ju knappast bli med dig som pappa! säger Lily och James bonkar till henne med en kudde mitt i hennes skrattattack,
-Eller vi kanske ska strunta i släkt och vänner-grejen helt och hållet. På dopet ser du Mollys ledsna min, går fram till henne och säger ''vi tänkte döpa henne till Molly, men det låter som en mulåsna!''
-MUS! skriker Lily och skrattar tills hon kiknar.
-Tagga ner! flinar James och kittlar henne.
Lily rullar runt på mage och nappar åt sig en kudde att slå James med. När hon fått honom till marken sätter hon sig på hans rygg.
-1-0 till mig! säger hon belåtet.
-Okej, okej, du vann! säger James skrattande medan han kämpar för att bli fri.
Det knackar på dörren och Lily reser sig upp. Hon skyndar fram till ytterdörren och öppnar.
-Öh...hej? säger Lily.
-Ursäkta, får jag komma in? säger en vänlig och välbekant röst. Men den långa mannen med polisonger och en cigarett i munnen är INTE bekant. Lily vet inte varifrån hon känner igen rösten, det skulle hon säkert göra om hon inte vore så chockad.
-Öh, ja, eh, javisst! säger hon och känner snabbt efter om hon har sin trollstav med sig. Hon tar ett steg bakåt så den långa mannen kan gå in. Han stänger dörren bakom sig. Det första han gör är gå in till köket och spotta ut cigaretten i soptunnan.
-Den var inte ens tänd, sa han. Lily är förstummad.
-Lils? hörs James från vardagsrummet.
Mannen med polisonger tittar på sin klocka.
-5, 4, 3, 2, 1...
I samma sekund börjar han krympa. Polisongerna försvinner och rynkorna slätar ut sig. Huden blir lite blekare och håret mörkare.
Inom 10 sekunder står där en helt annan person och först då kommer hon på varifrån hon hört rösten.
-Tvi, säger Remus och torkar sig runt munnen med armen. Dedär cigarrerna smakar verkligen gödsel.
I samma sekund kommer James in i rummet och det blir knäpptyst. Scenen av Lily med uppspärrade ögon och Remus i alldeldes förstora kläder och ett höjt ögonbryn är faktiskt skrattretande. Ingen säger något på 10 sekunder, innan James börjar gapskratta. Han skrattar och skrattar tills han kiknar han går ut i vardagsrummet där hör de hur han ramlar omkull av skratt.
-Ja, hej Lily, säger Remus. Ursäkta det plötsliga uppdykandet, men vårt hus har blivit saboterat av Dödsätare.
-Nejmen Gud! säger Lily och sätter händerna för munnen.
-Haha... åh, hej Måntand! Hur var semestern?
-SEMESTERN? James, deras hus har blivit saboterat av Dödsätare!
-Va? Eh...ojdå! Du får...
-SJÄLVKLART komma och bo här om du vill! säger Lily.
-Var är dina föräldrar förresten? säger James
-De är kvar i Makedonien, säger Remus sorgset.
-Lät de dig åka hit själv? säger Lily förvånat.
-Mja, jag sa att jag kunda checka in på läckande kitteln. Och jag har ju faktiskt fyllt sjutton, så...
-ÅH JÄKLAR! ropar James och glasögonen åkte på sne. Det är Tramptrass födelsedag!
-Jag vet, en av anledningarna till att jag åkte hit!
-Men han bor ju alldeldes ensam! Och hans släktingar bryr ju sig knappast! tjuter James.
-Klockan är 11. Vi skyndar oss! Jag bakar en tårta... vad gillar han James? Har vi någon present?
-Jag köpte en grej för typ 2 månader sen, säger James.
-Jag köpte en grej i Makedonien också, förklarar Remus, men James är redan påväg uppför trappan och Lily är redan igång med att vrida på ugnen.
-Vad gillar han? frågar hon Remus som kommer in i köket medan hon far runt som en pixignom och plockar fram ingridienser.
-Han gillar Marsipan och Vaniljkräm. Och så älskar han tranbärsgrädde.
-Tack! Marsipan, Vaniljkräm och Tranbärsgrädde... jäklar, var är Marsipanen? VAR ÄR MARSIPANEN?
-TA DET LUGNT! ropar Remus. I samma sekund kommer James nedrusande med ett avlångt paket och Lily tappar ut skålen med vaniljkräm.
-Tranbärsgrädde får det alltså bli, säger hon irriterat.
-Jag torkar upp, säger James. Renskrubba. Sådär ja.
-Åh vilken tur! Jag har ju kvar sockerkakemixen jag fick av mamma!
Hon tar fram en bunke och häller i vatten. Sen tar hon ut ett paket ur skafferiet och häller ut innehållet i bunken. Hon blandar snabbt.
-Jag kan vispa grädden, säger Remus.
-Det står i kylen, ropar James som är påväg upp på andra våning igen för att hämta presentsnöre och ett födelsedagskort.
-Och tranbärspulvret står i skafferiet, säger Lily medan hon häller upp smeten i en form och ställer in i ugnen.
-Okej...säger Remus medan Lily sätter fram en bunke åt honom. Han går fram till kylen och tar ut grädden, häller upp den i bunken. Sen gör han små cirklar runt om i luften ovanför smeten med trollstaven, snabbare och snabbare. Efter ett tag rabblar han ut någon trollformel, släpper staven och så går den av sig själv. Han går fram till skafferiet, tar ut burken med rödbrunt pulver och häller i det. Samtidigt ser han sitt misstag. CAYENNEPEPPAR står det med ilsket rött på burken.
-Ojdå, säger han.
-Det gör inget, säger Lily. Vi har hällt över det i ''fel'' burk.
-Bra, säger Remus och pustar lättat ut.
Han kollar ner i bunken med grädden och greppar sin trollstav. Han rabblar upp en liknande trollformel så den stannar.
Lily tar ut kakan ur ugnen och börjar med hjälp av trollstaven dirigera slickepotten att smeta ut grädden över kakan.
-Vad ska vi dekorera den med? frågar hon Remus.
-Han gillar mandlar.
-Bra, vi har jättemycket mandlar. I skafferiet, översta hyllan.
Remus går fram till skafferiet ännu en gång och tar ut mandlarna. Han räcker de till Lily som strör de över tårtan. Hon rycker åt sig chokladglasyren och skriver så försiktigt hon kan.
Grattis till Tramptass, 17 år!
Hon backar ett steg och granskar verket.
-Det gick snabbt, men snyggt blev det! sa hon. Tack så hemskt mycket för hjälpen, Remus!
-Det var så lite så. Vart blev det av med James?
-HÄR ÄR JAG! Ropar James från ovanvåningen. Sekunder senare är han påväg ner med paketet, den här gången prytt med ett snöre och ett kort.
-Fin tårta! sa han. Tranbärsgrädde eller?
-Japp.
-Och mandlar?
-Yes.
-Superbra. Nu ger vi oss iväg. Lily tar ett tårtlock och sätter det över tårtan. Sen greppar Måntand åt sig sin bag han hade med sig. Han och Lily greppar varsin axel på James och POFF så far de iväg.

23 aug, 2011 16:46

Borttagen

Avatar


jättebra!! Skriv mer!!!

23 aug, 2011 17:45

Borttagen

Avatar


MEEEERRRRRR!!!!! BBBBBÄÄÄSSSTTT!!!!!! MMMOOORRREEE!!!

23 aug, 2011 18:31

michmosch
Elev

Avatar


mer, mer, mer!!

23 aug, 2011 18:51

Borttagen

Avatar


Morelimoremore MORE MORE!!!

23 aug, 2011 18:53

nilla10
Elev

Avatar


meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer

hej hej! :)

23 aug, 2011 19:18

Ginny02
Elev

Avatar


super braaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!

"Gentlemen, I wash my hands on this weirdness." ~Jack Sparrow

23 aug, 2011 19:27

1 2 3 ... 15 16 17 ... 19 20 21

Forum > Fanfiction > Lily ~ James

Du får inte svara på den här tråden.