Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriva av sig-tråden

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

1 2 3 ... 1427 1428 1429 ... 2301 2302 2303
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+2


Hat.
Det ordet, vare sig det är på svenska, engelska eller ryska, har nog alltid varit det ord jag föraktat mest av alla. Det är så tungt och svart.. så väldigt näringsfattigt men samtidigt så väldigt starkt. Och det skrämmer mig att människor använder det så lättvindigt. Att människor, istället för att söka information eller på något sätt försöka lära sig mer om någonting alls, väljer att hata. Att blunda, vägra se och inse - att de står fast i sina inskränkta tankar, att de är rädda för att ge upp sin stolthet och att det inte leder till något ljust eller gott alls.
Jag har sett så mycket hat. Det växer sig allt större, och jag är rädd.
För ett kort tag sedan sa en person i min närhet; "vissa människor kommer tyvärr inte så långt i sina liv, vad gäller självinsikt", och jag har tänkt så väldigt mycket på de orden sedan dess. Hur sant det är, och hur sorgligt det är. Det värsta är att hatfulla personer, som bara säger sig hata sådant som inte är dem kärt, inte inser att de kan skada människor som är så mycket närmare än vad de har kännedom om. Vänner har tagit sina liv för att deras fäder, under hela deras uppväxt, predikat över hur fel deras sexualitet är utan att veta att det gäller sitt eget blod, utan att veta att deras barn, som inte vågar säga sanningen, vittrar sönder mer och mer för varje hatfyllt ord som sägs över middagsbordet i hemmet - som ska vara ens absoluta fristad, där man ska känna sig som mest trygg. Vänner har tagit sina liv för att deras skolkamrater mobbat dem för deras kroppsvikt. Vänner har tagit sina liv för att deras religion anses hotfull mot världen. Vänner har tagit sina liv för att de känner sig oönskade, värdelösa, förtryckta, spottade på och trampade på.

Hat dödar. Och inskränkthet likaså.
Och det dödar inte bara de personer du säger dig hata.
Det dödar även de personer du säger dig älska.

4 jul, 2014 21:20

Borttagen

Avatar


Skrivet av Epiphany:
Jag känner mig så illa omtyckt att det är hemskt
Jag har lätt för att hjälpa andra, men är dålig på att finnas där för mig själv. Det är svårt när de flesta inte tycker om mig. Jag förstår inte hur det kunde bli såhär. I hela mitt liv har jag varit missförstådd. Jag önskar de kunde se hur fin jag är egentligen, men det är ingen som förstår. Ett år till kvar av gymnasiet. Ett ställe där jag känner mig oälskad och helst att få vill ha mig där. Det känns så hemskt när allt jag vill är att andra människor ska ha det bra. Jag önskar att jag hade en vän. Bara en enda vän. Ett år till i tystnad kommer vara plågsamt. :'(

Åh, vad jag känner igen mig i det där. Ett tag trodde jag faktiskt att det var jag som hade skrivit det.
Men om du vill prata så finns jag här, det vi säger stannar mellan oss.

4 jul, 2014 21:40

Borttagen

Avatar




Helvete och skit. Har tappat min legitimation och skall åka och fixa ett nytt på måndag. Men det tar ju sin lilla tid också. Är det någon som vet om det finns provisoriska id-handlingar eller något som styrker min ålder. Känns ju bara bajs just ju då jag åker på semester och måste ha ett. Har ej körkort/pass.

FAN FAN.

4 jul, 2014 22:09

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:


Helvete och skit. Har tappat min legitimation och skall åka och fixa ett nytt på måndag. Men det tar ju sin lilla tid också. Är det någon som vet om det finns provisoriska id-handlingar eller något som styrker min ålder. Känns ju bara bajs just ju då jag åker på semester och måste ha ett. Har ej körkort/pass.

FAN FAN.

Mor min talade om att man kunde skaffa ett sådant, ett provisoriskt pass, på t.ex Arlanda. Men det är relativt dyrt.

Finns mer information om det här:

http://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Provisoriskt-pass/

4 jul, 2014 22:17

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:


Helvete och skit. Har tappat min legitimation och skall åka och fixa ett nytt på måndag. Men det tar ju sin lilla tid också. Är det någon som vet om det finns provisoriska id-handlingar eller något som styrker min ålder. Känns ju bara bajs just ju då jag åker på semester och måste ha ett. Har ej körkort/pass.

FAN FAN.

Mor min talade om att man kunde skaffa ett sådant, ett provisoriskt pass, på t.ex Arlanda. Men det är relativt dyrt.

Finns mer information om det här:

http://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Provisoriskt-pass/


Asså..jag skall åka till Gotland några veckor xD

4 jul, 2014 22:22

kitto
Elev

Avatar


Den 6:e juli är det "Straight Pride Day" och jag kommer ha en tyst protest som den rebellen jag är. Eftersom en av sakerna som "stödjer" Straight Pride Day är att bära svart så kommer jag anstränga mig lite extra för att se ut som en regnbågsspya. Jag blir så förbannad på den här dagen. Jag har inget emot heterosexuella men fy att det ska finnas en speciell dag (det finns till och med en speciell månad, det är då juli, för det) som är till för att lyfta upp heterosexuella, samt trycka ner homosexuella. Usch, varför varför varför?

4 jul, 2014 22:23

Borttagen

Avatar


Skrivet av kitto:
Den 6:e juli är det "Straight Pride Day" och jag kommer ha en tyst protest som den rebellen jag är. Eftersom en av sakerna som "stödjer" Straight Pride Day är att bära svart så kommer jag anstränga mig lite extra för att se ut som en regnbågsspya. Jag blir så förbannad på den här dagen. Jag har inget emot heterosexuella men fy att det ska finnas en speciell dag (det finns till och med en speciell månad, det är då juli, för det) som är till för att lyfta upp heterosexuella, samt trycka ner homosexuella. Usch, varför varför varför?


Jag har alltid svart på mig alla andra dagar så varför inte färga till det lite den 6:e!

4 jul, 2014 22:24

Obliviate_
Elev

Avatar


jag blir så jävla trött på sambon.
jobbar arshlet av mig, varenda jävla dag i veckan o när jag inte jobbar plockar jag, handlar, diskar o packar upp efter flytten.
Sen när jag inte reser mig upp direkt han ber mig mata hundarna så säger han till tre ggr till o när jag säger att jag ska gå strax så kontrar han med att jag blivit så förslappad på sistone.

Fan vad trött jag blir på dig karljävel.

4 jul, 2014 22:42

Borttagen

Avatar


Skrivet av Epiphany:
Kattuggla

Jag känner igen mig i det du skriver och jag vet mycket väl hur det känns när ingen vill lyssna. Jag är också en komplex person. För mig har det blivit en livsstil som jag numera är van vid, och jag har hittat sätt att fylla ut den tystnaden genom att spendera kvalitetstid med mig själv. Givetvis fungerar det inte alltid, och ibland slår det mig plötsligt att jag egentligen är ganska ensam, men man lär sig att hantera det. Det beror också på hur man ser på ensamhet. Ensamhet enligt mig kan finnas även om man har folk omkring sig.
Det är när de inte lyssnar som det blir till en sorts ensamhet.
Jag hoppas att du också har sätt att hantera att få lyssnar om inte redan har hittat någonting som kan kompensera för det.

Förut talade jag öppet om mig själv och mina tankar och känslor, men att tala om hur jag har mått har på sätt och vis stött bort alla som har kommit i närheten av mig, som om jag bara är till besvär (vilket bara är inbillning egentligen). Därför har jag slutat tala öppen och har gett upp att hitta något som jag skulle kunna kalla för vänner.

Jag pratar just nu om mig själv för att ha någonting att jämföra med, även om det ser ut olika. Jag har också ett behov att folk har lyssnat på mig, men det är få som någonsin har gjort det, så viljan att någon sitter bredvid, håller käften och lyssnar känner jag verkligen igen mig vid, men det är ingen som gör det. Nu är jag snart 18 år gammal, mår inte alldeles bra men jag klarar mig hyfsat ensam utan någon att prata ut med. Men det fungerar inte i längden. Om du inte tycker om att prata, men att få lyssnar på dig, försök hitta nya sätt att kommunicera på, främst med dig själv.
Att försöka bli sin egen lyssnare är en bra börja

Kontentan i just detta är att det är vanligt att folk inte lyssnar på andra, och just fastnar i sig själva. Det kan finnas många olika orsaker till det, men min gissning är att det ofta kan bero på att de inte kan se förbi sig själva. Många döljer ju hur de mår och vill gärna använda andra som energikällor till att bli roade och glada och vill inte umgås med människor som på något vis känner någonting som påminner om deras egna känslor. Andra saknar förmågan att sätta sig in i andra människors känslor. Det finns som du nog vet redan en mängd olika faktorer som spelar in, men
dessa är nog de vanligaste.

Om du vill skriva av dig om allt mellan himmel och jord - uggla mig gärna. Det spelar ingen roll vad det är. Jag är visserligen ingen expert, men har samlat ihop väldigt mycket personlig erfarenhet som är användbar.

Ha det gott, Kattuggla!

- Epiphany



Tack.. Så väldigt mycket. För att du ser. Och för att du skrev tillbaka. Jag uppskattar verkligen det.

4 jul, 2014 23:38

kitto
Elev

Avatar


Kvällar och nätter är som värst. Jag får såna plågsamma inre smärtor att jag kurar ihop mig under täcken och gråter. Det gör så ont och jag kan knappt andas. Det känns som om jag kommer dö när jag ligger där och kämpar för att inte bryta ihop. Usch. Jag vet inte om det ska föreställa någon slags ångest.

5 jul, 2014 00:08

1 2 3 ... 1427 1428 1429 ... 2301 2302 2303

Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden

Du får inte svara på den här tråden.