Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Betyg!

Forum > Off Topic > Betyg!

1 2 3 ... 11 12 13 ... 19 20 21
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Jag får inte betyg än Men till hösten när jag börjar sexan får jag betyg Är det kul att få betyg? Jag är jätte nervös för det Snälla kan någon svara på det

Personligen fick jag inte betyg i sexan; de började rulla in i åttan. Om det är roligt: både ja och nej. Det är skönt på ett sätt, eftersom man får reda på var man ligger på ett mer exakt sätt än man får av omdömen, men å andra sidan så blir det mer press på allt man gör. Så kände jag det i alla fall. Men jag tror inte att du behöver oroa dig, eftersom du har två år extra (jämfört med vad jag hade när jag fick mina första betyg) på dig att förbättra dina. Du hinner lätt bli bättre! Dina betyg kommer säkert bli en positiv överraskning, för man förväntar sig alltid det värsta, det gjorde jag i alla fall

25 okt, 2013 18:49

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Jag får inte betyg än Men till hösten när jag börjar sexan får jag betyg Är det kul att få betyg? Jag är jätte nervös för det Snälla kan någon svara på det

Personligen fick jag inte betyg i sexan; de började rulla in i åttan. Om det är roligt: både ja och nej. Det är skönt på ett sätt, eftersom man får reda på var man ligger på ett mer exakt sätt än man får av omdömen, men å andra sidan så blir det mer press på allt man gör. Så kände jag det i alla fall. Men jag tror inte att du behöver oroa dig, eftersom du har två år extra (jämfört med vad jag hade när jag fick mina första betyg) på dig att förbättra dina. Du hinner lätt bli bättre! Dina betyg kommer säkert bli en positiv överraskning, för man förväntar sig alltid det värsta, det gjorde jag i alla fall


Det är ju sant Och verkligen jätte tack Håller med dig totalt

25 okt, 2013 18:54

Dramione99
Elev

Avatar


Rasmus potter, Jag fick betyg första gången i sjuan. Och jag tycker det är bra att man börjat med betygen redan i sexan nu. För det är som personen innan säger, då får man veta var man ligger, och har längre tid på sig att förbättra det som är sämre. Jag tycker också att betyg är något som är både positivt och negativt. Då tänker jag mest på hur jag själv känner för dem, och inte för hur "bra" det är att ha dem eller så. Men jag kände i sjuan att alla blev lite mer fokuserade på att göra bra ifrån sig. Det blir mer press, och för mig blev det ganska mycket stress också. Betygssystemet är ganska tufft också, så det gäller att ligga på topp nästan hela tiden för att få högre betyg. Det krävs att du är bra på allt inom ett ämne för att få A. Så har jag i alla fall upplevt det. Sen så blir väl stressen med betygen lite vad man gör det till, antar jag. Jag har alltid haft prestationsångest, mer eller minde och vill alltid ha B eller A. (Okej, alla vill väl ha bra betyg, menar inte så). Men vissa kanske är jätteglada för ett D. Med betygen kommer det ofta att man jämför sig mer med andras prestationer än att fokusera på att vara nöjd med det man själv gjort, om ni förstår vad jag menar. Så därför är det väldigt viktigt att utgå ifrån sina egna förutsättningar. Men som svar på din fråga,så JA. Jag tycker det är kul att få betyg, oftast i alla fall, hehe. Betygen är inget att vara mer nervös för än någonting annat. Du kommer klara dig fint!

25 okt, 2013 19:43

Borttagen

Avatar


Skrivet av Dramione99:
Rasmus potter, Jag fick betyg första gången i sjuan. Och jag tycker det är bra att man börjat med betygen redan i sexan nu. För det är som personen innan säger, då får man veta var man ligger, och har längre tid på sig att förbättra det som är sämre. Jag tycker också att betyg är något som är både positivt och negativt. Då tänker jag mest på hur jag själv känner för dem, och inte för hur "bra" det är att ha dem eller så. Men jag kände i sjuan att alla blev lite mer fokuserade på att göra bra ifrån sig. Det blir mer press, och för mig blev det ganska mycket stress också. Betygssystemet är ganska tufft också, så det gäller att ligga på topp nästan hela tiden för att få högre betyg. Det krävs att du är bra på allt inom ett ämne för att få A. Så har jag i alla fall upplevt det. Sen så blir väl stressen med betygen lite vad man gör det till, antar jag. Jag har alltid haft prestationsångest, mer eller minde och vill alltid ha B eller A. (Okej, alla vill väl ha bra betyg, menar inte så). Men vissa kanske är jätteglada för ett D. Med betygen kommer det ofta att man jämför sig mer med andras prestationer än att fokusera på att vara nöjd med det man själv gjort, om ni förstår vad jag menar. Så därför är det väldigt viktigt att utgå ifrån sina egna förutsättningar. Men som svar på din fråga,så JA. Jag tycker det är kul att få betyg, oftast i alla fall, hehe. Betygen är inget att vara mer nervös för än någonting annat. Du kommer klara dig fint!


tack Nu har du Dramione99 och Lilo övertygat mig Det är som ni säger. när man får det tidigare har man ju längre tid att bättra sig på det man inte är så bra på

Nu vet jag Jag ska inte oroa mig Tack

25 okt, 2013 19:50

Borttagen

Avatar


Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än
Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng det är typ B i genomsnitt

25 okt, 2013 19:55

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än
Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng det är typ B i genomsnitt


grattis

25 okt, 2013 20:09

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än
Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng det är typ B i genomsnitt


grattis


tack så mycket
och lycka till!!!

25 okt, 2013 21:11

-Patronus-
Elev

Avatar


Fick tillbaka tre stycken prov idag (Matte, svenska och spanska). Hade A och alla rätt allihopa! :'D Betyder såklart inte att jag kommer få A i de ämnena i slutet av terminen, men just nu är jag riktigt nöjd iaf ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Fc97ac398778f2a02c01550f8e8fddce9%2Ftumblr_mshg8o8Lef1s7jjjzo3_500.gif

25 okt, 2013 21:11

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Borttagen:
Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än
Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng det är typ B i genomsnitt


grattis


tack så mycket
och lycka till!!!


varsågod och tack

26 okt, 2013 09:32

Borttagen

Avatar

+1


Skrivet av DeathDownAlex:
Skrivet av Borttagen:
DeathDownAlex; Jag hoppas du inte menar att du kommer sänka dig på grund av proven. Det kan du inte göra. Proven kan hjälpa till att höja dig, men inte sänka dig.
Min Svensklärare hade ett långt tal om det igår, haha.

Jo herregud, de kommer vägas in mer i betygen än andra saker vi gör.
Du vet hur min skola är.

Nejmen alltså, Alex vännen, "Du vet hur min skola är. " är inte OK i detta fallet.

Jo visst, om du har svajat mellan F och E på ett ämne under en längre tid och du blir underkänd på de nationella proven i det kommer det kanske räknas in.
Men det är inte så att du, som troligtvis har A i alla ämnena man har Nationella prov i, kommer bli sänkt till ett B bara för att du har en dålig dag och klantar till det lite på ett av proven.

Som min lärare, ungefär, sade "Varför ska tre prov, på ca: 6 timmar, sänka era betyg som ni har jobbat upp under flera terminer med många uppgifter?" och sedan något om att hon förstår att nerver inför proven kan förstöra en del och att man kan ha en dålig dag osvosv.

Om dina lärare lägger ett finger på dina betyg och försöker sänka dem på grund av de nationella proven ska jag personligen åka till Stockholm och ge dem en tjottablängare rakt mellan lysmaskarna.
Eller skicka Tjack-Axel på dem. Det fungerar också.

26 okt, 2013 11:58

1 2 3 ... 11 12 13 ... 19 20 21

Forum > Off Topic > Betyg!

Du får inte svara på den här tråden.