Betyg!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Jag får inte betyg än Personligen fick jag inte betyg i sexan; de började rulla in i åttan. Om det är roligt: både ja och nej. Det är skönt på ett sätt, eftersom man får reda på var man ligger på ett mer exakt sätt än man får av omdömen, men å andra sidan så blir det mer press på allt man gör. Så kände jag det i alla fall. Men jag tror inte att du behöver oroa dig, eftersom du har två år extra (jämfört med vad jag hade när jag fick mina första betyg) på dig att förbättra dina. Du hinner lätt bli bättre! Dina betyg kommer säkert bli en positiv överraskning, för man förväntar sig alltid det värsta, det gjorde jag i alla fall 25 okt, 2013 18:49 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Jag får inte betyg än Personligen fick jag inte betyg i sexan; de började rulla in i åttan. Om det är roligt: både ja och nej. Det är skönt på ett sätt, eftersom man får reda på var man ligger på ett mer exakt sätt än man får av omdömen, men å andra sidan så blir det mer press på allt man gör. Så kände jag det i alla fall. Men jag tror inte att du behöver oroa dig, eftersom du har två år extra (jämfört med vad jag hade när jag fick mina första betyg) på dig att förbättra dina. Du hinner lätt bli bättre! Dina betyg kommer säkert bli en positiv överraskning, för man förväntar sig alltid det värsta, det gjorde jag i alla fall Det är ju sant 25 okt, 2013 18:54 |
|
Dramione99
Elev |
Rasmus potter, Jag fick betyg första gången i sjuan. Och jag tycker det är bra att man börjat med betygen redan i sexan nu. För det är som personen innan säger, då får man veta var man ligger, och har längre tid på sig att förbättra det som är sämre. Jag tycker också att betyg är något som är både positivt och negativt. Då tänker jag mest på hur jag själv känner för dem, och inte för hur "bra" det är att ha dem eller så. Men jag kände i sjuan att alla blev lite mer fokuserade på att göra bra ifrån sig. Det blir mer press, och för mig blev det ganska mycket stress också. Betygssystemet är ganska tufft också, så det gäller att ligga på topp nästan hela tiden för att få högre betyg. Det krävs att du är bra på allt inom ett ämne för att få A. Så har jag i alla fall upplevt det. Sen så blir väl stressen med betygen lite vad man gör det till, antar jag. Jag har alltid haft prestationsångest, mer eller minde och vill alltid ha B eller A. (Okej, alla vill väl ha bra betyg, menar inte så). Men vissa kanske är jätteglada för ett D. Med betygen kommer det ofta att man jämför sig mer med andras prestationer än att fokusera på att vara nöjd med det man själv gjort, om ni förstår vad jag menar. Så därför är det väldigt viktigt att utgå ifrån sina egna förutsättningar. Men som svar på din fråga,så JA. Jag tycker det är kul att få betyg, oftast i alla fall, hehe. Betygen är inget att vara mer nervös för än någonting annat. Du kommer klara dig fint!
25 okt, 2013 19:43 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Dramione99: Rasmus potter, Jag fick betyg första gången i sjuan. Och jag tycker det är bra att man börjat med betygen redan i sexan nu. För det är som personen innan säger, då får man veta var man ligger, och har längre tid på sig att förbättra det som är sämre. Jag tycker också att betyg är något som är både positivt och negativt. Då tänker jag mest på hur jag själv känner för dem, och inte för hur "bra" det är att ha dem eller så. Men jag kände i sjuan att alla blev lite mer fokuserade på att göra bra ifrån sig. Det blir mer press, och för mig blev det ganska mycket stress också. Betygssystemet är ganska tufft också, så det gäller att ligga på topp nästan hela tiden för att få högre betyg. Det krävs att du är bra på allt inom ett ämne för att få A. Så har jag i alla fall upplevt det. Sen så blir väl stressen med betygen lite vad man gör det till, antar jag. Jag har alltid haft prestationsångest, mer eller minde och vill alltid ha B eller A. (Okej, alla vill väl ha bra betyg, menar inte så). Men vissa kanske är jätteglada för ett D. Med betygen kommer det ofta att man jämför sig mer med andras prestationer än att fokusera på att vara nöjd med det man själv gjort, om ni förstår vad jag menar. Så därför är det väldigt viktigt att utgå ifrån sina egna förutsättningar. Men som svar på din fråga,så JA. Jag tycker det är kul att få betyg, oftast i alla fall, hehe. Betygen är inget att vara mer nervös för än någonting annat. Du kommer klara dig fint! tack Nu vet jag 25 okt, 2013 19:50 |
|
Borttagen
|
Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än
Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng 25 okt, 2013 19:55 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng grattis 25 okt, 2013 20:09 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng grattis tack så mycket och lycka till!!! 25 okt, 2013 21:11 |
|
-Patronus-
Elev |
Fick tillbaka tre stycken prov idag (Matte, svenska och spanska). Hade A och alla rätt allihopa! :'D Betyder såklart inte att jag kommer få A i de ämnena i slutet av terminen, men just nu är jag riktigt nöjd iaf ^^
25 okt, 2013 21:11 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Skrivet av Borttagen: Går i gymnasiet, så jag får inte betyg än Men jag gick ut nian med 280 i meritvärde/310 poäng grattis tack så mycket och lycka till!!! varsågod 26 okt, 2013 09:32 |
|
Borttagen
|
Skrivet av DeathDownAlex: Skrivet av Borttagen: DeathDownAlex; Jag hoppas du inte menar att du kommer sänka dig på grund av proven. Det kan du inte göra. Proven kan hjälpa till att höja dig, men inte sänka dig. Min Svensklärare hade ett långt tal om det igår, haha. Jo herregud, de kommer vägas in mer i betygen än andra saker vi gör. Du vet hur min skola är. Nejmen alltså, Alex vännen, "Du vet hur min skola är. Jo visst, om du har svajat mellan F och E på ett ämne under en längre tid och du blir underkänd på de nationella proven i det kommer det kanske räknas in. Men det är inte så att du, som troligtvis har A i alla ämnena man har Nationella prov i, kommer bli sänkt till ett B bara för att du har en dålig dag och klantar till det lite på ett av proven. Som min lärare, ungefär, sade "Varför ska tre prov, på ca: 6 timmar, sänka era betyg som ni har jobbat upp under flera terminer med många uppgifter?" och sedan något om att hon förstår att nerver inför proven kan förstöra en del och att man kan ha en dålig dag osvosv. Om dina lärare lägger ett finger på dina betyg och försöker sänka dem på grund av de nationella proven ska jag personligen åka till Stockholm och ge dem en tjottablängare rakt mellan lysmaskarna. Eller skicka Tjack-Axel på dem. Det fungerar också. 26 okt, 2013 11:58 |
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen