Skriva av sig-tråden
Forum > Off Topic > Skriva av sig-tråden
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Myling
Elev |
Jag vet hur det är när man inser att "fuuuuck detta går fan inte att dölja" Det tycker jag dock känns som ett bra "wake-upp-call", jag hade mitt sjuuuukt mycket för sent så det ledde till att jag tänkte "jaha, jamen skitliv, nu spelar det inte ens någon roll längre!" och fuckade upp mig själv mer, vilket var otroligt dumt såklart. Spoiler: Tryck här för att visa! Hade jag vetat då när jag höll på hur det skulle bli nu efter, att min hud inte går att rädda och att det knappt går att tatuera (snyggt) över ärren och att främlingar skulle jaga upp sig över det hade jag nog hittat något annat sätt innan. Tips på att sluta (GÅR UT TILL ALLA ÄLSKLINGAR PÅ MUGGLIS SOM KÄMPAR MED SJÄLVSKADA OCH ÅNGEST) Distraktion var det jag märkte funkade bäst! Alltså: Om du får impulsen "jag måste skära/bränna/whatever mig själv, gör något annat tills du glömmer bort/ångesten naturligt lagt sig. Det alla borde veta angående ångest är att den ALLTID går över, förr eller senare går den alltid över. Tips på olika distraktioner: Aktivera dig: Ring eller besök en vän/släkting. Motionera. Spela data- eller tv-spel. Skriv Dagbok. Städa. Laga mat. Gör Te eller kaffe. Upplev känslor: Skapa en annan känsla genom att tex. Se en rolig film. Kolla roliga klipp på youtube. Läs serier, böcker eller roliga bloggar. Lyssna på musik som gör dig glad/får dig att känna dig stark. Spela spel på tv'n datorn eller mobilen. Dansa. Sjung. Skrik av dig om du är arg, gråt av dig om du är ledsen. Aktivera dig när du känner dig ledsen! Ta det lugnt när du känner dig stressad eller nervös. Ge bort något: Gör något omtänksamt för någon annan. Hjälp någon med dess läxor eller arbete. Övervaska någon med en blomma, något fint kort eller något du gjort själv! Eller varför inte bara en kram? Gör något ideellt arbete som tex Amnesty, Greenpeace osv. Lämna situationen: Lämna situationen en stund, fysiskt eller mentalt, genom att för en kort stund flytta din uppmärksamhet från det som plågar dig till något annat. Släpp allt grubblande. Bygg en fantasimur mellan dig och situationen. Fokus på annat: Försök tänka på annat. Läs. Spela spel. Lös korsord eller sudoku. Räkna sakta till hundra. Lägg märke till färgerna på en tavla/affisch. Repetera texten till en sång du gillar. Se din favoritfilm eller tv-serie. Sinnesintryck: Använd dina sinnen! Håll en isbit i handen eller tugga på den. Lyssna på musik på hög volym och försök uppleva varje melodislinga och hur de olika instrumenten spelar det, bli ett med musiken. Ta en varm eller kall dusch. Kläm hårt på tex en boll eller leksak. Spring fort och känn hur pulsen slår. Dofta på en krydda eller en parfym/tvål du tycker om. Sug på en karamell eller en chokladbit jättelänge och upplev alla olika smaker. Här är lite tips på hur man lindrar med sinnesintryck: ![]() KRAM. Skriv gärna till mig ni vill snacka av er eller få lite andra tips 21 okt, 2013 15:30 |
|
Blucher
Elev |
21 okt, 2013 16:03 |
|
JosefinFini
Elev |
Myling: Tack fina du ♥
Tack för alla tips, de verkar riktigt bra. Och tack för att du tog dig tid att läsa och svara. Tack! Det betyder något oerhört. Jag hoppas att du mår bättre nu, du är verkligen värd det! ♥ ![]()
21 okt, 2013 16:10 |
|
Borttagen
|
21 okt, 2013 16:53 |
|
JosefinFini
Elev |
21 okt, 2013 16:55 |
|
Borttagen
|
Skrivet av JosefinFini: Du är bäst ♥sanna1324567: *kram* du är så bäst ♥ 21 okt, 2013 16:56 |
|
Frivolt
Elev |
Ångest. ont i magen, nervös, orolig, deppig, ovillig......
Och nu ska jag iväg på dansen också = allt blir värre! D: 21 okt, 2013 18:44 |
|
Borttagen
|
Alltså, inget superviktigt det här. Men svenska på gymnasiet är seriöst något av det tråkigaste som finns och det är sjukt, för jag älskar ju egentligen att både läsa och skriva! Men svenskan lyckas på något sätt döda den lusten med sina vetenskapliga papers, pm, metatexter och helvetes jävla disposition. Jajajaja, det är bra att kunna och allt det där, men det är fan inte stimulerande. Ursäkta mitt språk. Borde sluta svära apropå det.
Men annars. Det finns en kille som jag känner att jag typ kanske möjligen gillar lite grann, vilket är rätt skönt efter att ha varit kär i samma kille i två år innan. Obesvarat, kan tilläggas. I alla fall så går vi inte i samma klass utan har några lektioner i veckan tillsammans bara. Alltså, jag är ju sämst på sånt här. Men han är väldigt artig och gentlemannamässig, men samtidigt känns det som att han försöker vara lite cool och rolig under lektionerna - men det måste ju inte vara för min skull direkt. Vi hamnar jämt och ständigt i samma grupp men han tycks liksom inte ha något emot det, även den gången det råkade blir bara vi två för att hälften av gruppen var borta. Det känns som att han har en öppen kroppshållning, som att han ibland lutar sig lite närmre och sådär - men återigen, vad vet jag? Ingenting känns det som. Slängde iväg en vänförfrågan på facebook som han accepterade, och så har han gjort sig sedd genom att gilla statusuppdateringar, men han har aldrig kommenterat någon av dem. Han verkar inte vara så aktiv på facebook i övrigt. Är han blyg men intresserad, flörtig eller bara artig? Jag vet inte. 21 okt, 2013 20:24 |
|
Elma00
Elev |
Varje dag tänker jag att jag borde slänga mina rakblad. Ändå gör jag det inte. Varför? Det är en jävligt bra fråga. Jag vill inte ha de längre. Jag vill börja om mitt liv men det fungerar inte. Vill börja leva på riktigt, men det går fan inte. Jag lever i den ständiga rädslan att det inte kommer fungera. Jag kommer skära mig igen och det skrämmer mig.
21 okt, 2013 20:54 |
|
Myling
Elev |
Skrivet av Elma00: Varje dag tänker jag att jag borde slänga mina rakblad. Ändå gör jag det inte. Varför? Det är en jävligt bra fråga. Jag vill inte ha de längre. Jag vill börja om mitt liv men det fungerar inte. Vill börja leva på riktigt, men det går fan inte. Jag lever i den ständiga rädslan att det inte kommer fungera. Jag kommer skära mig igen och det skrämmer mig. Bara släng dem darling! Bara gör det, tänk inte efter!!! 21 okt, 2013 21:17 |
Du får inte svara på den här tråden.








Mugglarportalen