Betyg!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Jessica Tonks
Elev |
Om jag minns rätt låg jag på 230 poäng ungefär förra läsåret :3 Vet inte riktigt nu men är sjukt stolt då jag fick A på ett Religionsarbete idag!
23 okt, 2013 17:30 |
|
Borttagen
|
Jag får inte betyg än
23 okt, 2013 17:31 |
|
Borttagen
|
Skrivet av hyperion: Skrivet av Borttagen: Jag bara sitter här och försöker förstå era betyg/poäng/vaddetnuär haha Tror alla har A-F nu för tiden. F är icke godkänt, E godkänt och A högsta betyg (så har vi ju D,C och B där i mellan ofc) När man ska söka in till gymnasiet gör man om betygen till poäng, tror det är 2,5 poäng för varje betygssteg uppåt, fast ett E börjar på 10 poäng. Så E=10, C=15, A=20 Sen när man ska söka till universitet är det någon konstig formelgrejs och man söker in på meritpoäng idk har inte orkar bry mig än haha. Men gud vad jobbigt, haha Vi har en skala från 4-10 (4 underkänt, 10 högst) och när man söker till gymnasiet tar man bara medeltalet av slutvitsorden i alla ämnen och när man ska till högskola/universitet får man poäng för vitsordena från studentskrivningarna (poängen beror på vilka ämnen man skrivit, vilken yrkesriktning och vilken skola man ska till) 23 okt, 2013 18:07 |
|
Cinnamonagouti
Elev |
Skrivet av Borttagen: Skrivet av hyperion: Skrivet av Borttagen: Jag bara sitter här och försöker förstå era betyg/poäng/vaddetnuär haha Tror alla har A-F nu för tiden. F är icke godkänt, E godkänt och A högsta betyg (så har vi ju D,C och B där i mellan ofc) När man ska söka in till gymnasiet gör man om betygen till poäng, tror det är 2,5 poäng för varje betygssteg uppåt, fast ett E börjar på 10 poäng. Så E=10, C=15, A=20 Sen när man ska söka till universitet är det någon konstig formelgrejs och man söker in på meritpoäng idk har inte orkar bry mig än haha. Men gud vad jobbigt, haha Vi har en skala från 4-10 (4 underkänt, 10 högst) och när man söker till gymnasiet tar man bara medeltalet av slutvitsorden i alla ämnen och när man ska till högskola/universitet får man poäng för vitsordena från studentskrivningarna (poängen beror på vilka ämnen man skrivit, vilken yrkesriktning och vilken skola man ska till) Hur kommer det sig att ni börjar på 4 och inte på 1? Sen har vi inga studentskrivningar (har ni bara studentskrivning eller terminsbetyg/kursbetyg också?) utan bara högskoleprov där max är 2,0 och sen kan man välja om man söker in på högskoleprovet eller gymnasiebetygen. Fast sen finns det lite olika sökgrupper/kvoter beroende på vilket betygssystem man hade när man gick i skolan, Sverige verkar ha lite svårt att bestämma sig på den punkten... så lite krångligt är det väl när edt gäller just det All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost; the old that is strong does not wither, deep roots are not reached by the frost. 23 okt, 2013 20:44 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Cinnamonagouti: Skrivet av Borttagen: Skrivet av hyperion: Skrivet av Borttagen: Jag bara sitter här och försöker förstå era betyg/poäng/vaddetnuär haha Tror alla har A-F nu för tiden. F är icke godkänt, E godkänt och A högsta betyg (så har vi ju D,C och B där i mellan ofc) När man ska söka in till gymnasiet gör man om betygen till poäng, tror det är 2,5 poäng för varje betygssteg uppåt, fast ett E börjar på 10 poäng. Så E=10, C=15, A=20 Sen när man ska söka till universitet är det någon konstig formelgrejs och man söker in på meritpoäng idk har inte orkar bry mig än haha. Men gud vad jobbigt, haha Vi har en skala från 4-10 (4 underkänt, 10 högst) och när man söker till gymnasiet tar man bara medeltalet av slutvitsorden i alla ämnen och när man ska till högskola/universitet får man poäng för vitsordena från studentskrivningarna (poängen beror på vilka ämnen man skrivit, vilken yrkesriktning och vilken skola man ska till) Hur kommer det sig att ni börjar på 4 och inte på 1? Sen har vi inga studentskrivningar (har ni bara studentskrivning eller terminsbetyg/kursbetyg också?) utan bara högskoleprov där max är 2,0 och sen kan man välja om man söker in på högskoleprovet eller gymnasiebetygen. Fast sen finns det lite olika sökgrupper/kvoter beroende på vilket betygssystem man hade när man gick i skolan, Sverige verkar ha lite svårt att bestämma sig på den punkten... så lite krångligt är det väl när edt gäller just det Jag har ingen aning, haha Vi har kursbetyg, ja Kursbetyg får vi efter varje periods slut (vi har sex perioder som är ungefär sex veckor långa) vilket i princip betyder att vi har prov vart femte och sjätte vecka (yay...). 24 okt, 2013 18:35 |
|
baramin
Elev |
Haha alltså hade bra betyg i nian men nu tror jag att de är på väg ner i stil med Titanic så det blir spännande att se hur det här går...
she had a face straight from a magazine, god only knows, but you'll never leave her. 24 okt, 2013 18:42 |
|
DeathDownAlex
Elev |
Jag räknade ut att även om jag sänker mig ett steg i hälften av alla ämnen jag har så får jag 300 poäng. Det känns helt ok.
Jag vet att jag kommer sänka mig i alla ämnen vi har nationella prov i, ja menar let's face it, de frågar aldrig efter vad de vill ha svar på. Även om jag mer än halverar antalet An så kommer det gå bra. *klappa mig själv på axeln* 24 okt, 2013 19:19 |
|
Borttagen
|
DeathDownAlex; Jag hoppas du inte menar att du kommer sänka dig på grund av proven. Det kan du inte göra. Proven kan hjälpa till att höja dig, men inte sänka dig.
Min Svensklärare hade ett långt tal om det igår, haha. 25 okt, 2013 10:12 |
|
Hermione_356
Elev |
går i femman fick 49av50 poäng på engelskan
25 okt, 2013 13:42 |
|
DeathDownAlex
Elev |
Skrivet av Borttagen: DeathDownAlex; Jag hoppas du inte menar att du kommer sänka dig på grund av proven. Det kan du inte göra. Proven kan hjälpa till att höja dig, men inte sänka dig. Min Svensklärare hade ett långt tal om det igår, haha. Jo herregud, de kommer vägas in mer i betygen än andra saker vi gör. Du vet hur min skola är. 25 okt, 2013 16:39 |
Du får inte svara på den här tråden.


Mugglarportalen