Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Betyg!

Forum > Off Topic > Betyg!

1 2 3 ... 10 11 12 ... 19 20 21
Användare Inlägg
Jessica Tonks
Elev

Avatar

+1


Om jag minns rätt låg jag på 230 poäng ungefär förra läsåret :3 Vet inte riktigt nu men är sjukt stolt då jag fick A på ett Religionsarbete idag!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi.picasion.com%2Fgl%2F71%2F1SJS.gif

23 okt, 2013 17:30

Borttagen

Avatar


Jag får inte betyg än Men till hösten när jag börjar sexan får jag betyg Är det kul att få betyg? Jag är jätte nervös för det Snälla kan någon svara på det

23 okt, 2013 17:31

Borttagen

Avatar


Skrivet av hyperion:
Skrivet av Borttagen:
Jag bara sitter här och försöker förstå era betyg/poäng/vaddetnuär haha

Tror alla har A-F nu för tiden. F är icke godkänt, E godkänt och A högsta betyg (så har vi ju D,C och B där i mellan ofc)

När man ska söka in till gymnasiet gör man om betygen till poäng, tror det är 2,5 poäng för varje betygssteg uppåt, fast ett E börjar på 10 poäng. Så E=10, C=15, A=20 Så om man har E i alla ämnen ligger man på 160 poäng.

Sen när man ska söka till universitet är det någon konstig formelgrejs och man söker in på meritpoäng idk har inte orkar bry mig än haha.

Men gud vad jobbigt, haha
Vi har en skala från 4-10 (4 underkänt, 10 högst) och när man söker till gymnasiet tar man bara medeltalet av slutvitsorden i alla ämnen och när man ska till högskola/universitet får man poäng för vitsordena från studentskrivningarna (poängen beror på vilka ämnen man skrivit, vilken yrkesriktning och vilken skola man ska till)

23 okt, 2013 18:07

Cinnamonagouti
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av hyperion:
Skrivet av Borttagen:
Jag bara sitter här och försöker förstå era betyg/poäng/vaddetnuär haha

Tror alla har A-F nu för tiden. F är icke godkänt, E godkänt och A högsta betyg (så har vi ju D,C och B där i mellan ofc)

När man ska söka in till gymnasiet gör man om betygen till poäng, tror det är 2,5 poäng för varje betygssteg uppåt, fast ett E börjar på 10 poäng. Så E=10, C=15, A=20 Så om man har E i alla ämnen ligger man på 160 poäng.

Sen när man ska söka till universitet är det någon konstig formelgrejs och man söker in på meritpoäng idk har inte orkar bry mig än haha.

Men gud vad jobbigt, haha
Vi har en skala från 4-10 (4 underkänt, 10 högst) och när man söker till gymnasiet tar man bara medeltalet av slutvitsorden i alla ämnen och när man ska till högskola/universitet får man poäng för vitsordena från studentskrivningarna (poängen beror på vilka ämnen man skrivit, vilken yrkesriktning och vilken skola man ska till)

Hur kommer det sig att ni börjar på 4 och inte på 1? Men svenska systemet är faktiskt lätt när man lärt sig det, varje betygssteg är värt ett visst antal poäng och totalpoängen söker man s till gymnasiet med, max är 340.

Sen har vi inga studentskrivningar (har ni bara studentskrivning eller terminsbetyg/kursbetyg också?) utan bara högskoleprov där max är 2,0 och sen kan man välja om man söker in på högskoleprovet eller gymnasiebetygen. Fast sen finns det lite olika sökgrupper/kvoter beroende på vilket betygssystem man hade när man gick i skolan, Sverige verkar ha lite svårt att bestämma sig på den punkten... så lite krångligt är det väl när edt gäller just det

All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost; the old that is strong does not wither, deep roots are not reached by the frost.

23 okt, 2013 20:44

Borttagen

Avatar


Skrivet av Cinnamonagouti:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av hyperion:
Skrivet av Borttagen:
Jag bara sitter här och försöker förstå era betyg/poäng/vaddetnuär haha

Tror alla har A-F nu för tiden. F är icke godkänt, E godkänt och A högsta betyg (så har vi ju D,C och B där i mellan ofc)

När man ska söka in till gymnasiet gör man om betygen till poäng, tror det är 2,5 poäng för varje betygssteg uppåt, fast ett E börjar på 10 poäng. Så E=10, C=15, A=20 Så om man har E i alla ämnen ligger man på 160 poäng.

Sen när man ska söka till universitet är det någon konstig formelgrejs och man söker in på meritpoäng idk har inte orkar bry mig än haha.

Men gud vad jobbigt, haha
Vi har en skala från 4-10 (4 underkänt, 10 högst) och när man söker till gymnasiet tar man bara medeltalet av slutvitsorden i alla ämnen och när man ska till högskola/universitet får man poäng för vitsordena från studentskrivningarna (poängen beror på vilka ämnen man skrivit, vilken yrkesriktning och vilken skola man ska till)

Hur kommer det sig att ni börjar på 4 och inte på 1? Men svenska systemet är faktiskt lätt när man lärt sig det, varje betygssteg är värt ett visst antal poäng och totalpoängen söker man s till gymnasiet med, max är 340.

Sen har vi inga studentskrivningar (har ni bara studentskrivning eller terminsbetyg/kursbetyg också?) utan bara högskoleprov där max är 2,0 och sen kan man välja om man söker in på högskoleprovet eller gymnasiebetygen. Fast sen finns det lite olika sökgrupper/kvoter beroende på vilket betygssystem man hade när man gick i skolan, Sverige verkar ha lite svårt att bestämma sig på den punkten... så lite krångligt är det väl när edt gäller just det

Jag har ingen aning, haha
Vi har kursbetyg, ja Vi måste ha minst 75 kurser innan vi får bli studenter (varav 58 är obligatoriska kurser (tror jag?), sedan får man välja vilka ämnen man fördjupar sig i)
Kursbetyg får vi efter varje periods slut (vi har sex perioder som är ungefär sex veckor långa) vilket i princip betyder att vi har prov vart femte och sjätte vecka (yay...).

24 okt, 2013 18:35

baramin
Elev

Avatar


Haha alltså hade bra betyg i nian men nu tror jag att de är på väg ner i stil med Titanic så det blir spännande att se hur det här går...

she had a face straight from a magazine, god only knows, but you'll never leave her.

24 okt, 2013 18:42

DeathDownAlex
Elev

Avatar


Jag räknade ut att även om jag sänker mig ett steg i hälften av alla ämnen jag har så får jag 300 poäng. Det känns helt ok.
Jag vet att jag kommer sänka mig i alla ämnen vi har nationella prov i, ja menar let's face it, de frågar aldrig efter vad de vill ha svar på.
Även om jag mer än halverar antalet An så kommer det gå bra.
*klappa mig själv på axeln*

24 okt, 2013 19:19

Borttagen

Avatar


DeathDownAlex; Jag hoppas du inte menar att du kommer sänka dig på grund av proven. Det kan du inte göra. Proven kan hjälpa till att höja dig, men inte sänka dig.
Min Svensklärare hade ett långt tal om det igår, haha.

25 okt, 2013 10:12

Hermione_356
Elev

Avatar


går i femman fick 49av50 poäng på engelskan

25 okt, 2013 13:42

DeathDownAlex
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
DeathDownAlex; Jag hoppas du inte menar att du kommer sänka dig på grund av proven. Det kan du inte göra. Proven kan hjälpa till att höja dig, men inte sänka dig.
Min Svensklärare hade ett långt tal om det igår, haha.

Jo herregud, de kommer vägas in mer i betygen än andra saker vi gör.
Du vet hur min skola är.

25 okt, 2013 16:39

1 2 3 ... 10 11 12 ... 19 20 21

Forum > Off Topic > Betyg!

Du får inte svara på den här tråden.