Hijab
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Hotissue
Elev |
Hej Mugglisar
Jag undrar vad era åsiker om det här är? Vad tänker ni när ni ser kvinnor som bär hijab (slöja som täcker hår och axlar) eller niqab (täcker hela ansiktet förutom ögonen). Spelar det någon roll om det är religiöst eller kulturellt? Förknippar ni det med förtryck? Skulle ni känna er trygga om till exempel eran lärare skulle bära niqab? Bör man förbjuda något utav dom? Varför/Varför inte? Man behöver inte ha en hel uppsats vad man tycker om det. Om du inte orkar svara på någon utav frågorna så skriv bara en kort mening som motiverar varför du tycker som du gör :p jag nöjer mig med allt. Även om du inte bryr dig alls om det, så skriv gärna det Anledningen till att jag frågar så många frågor är att jag vill få igång en diskussion och se vad folk tycker.
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 16:17 |
|
Borttagen
|
Har sätt snygga hijaber men jag skulle inte vilja att min lärare gick omkring med en niqab. Jag skulle inte känna mig bekväm med det. Hijab är helt okej för mig.
25 okt, 2011 16:25 |
|
Hotissue
Elev |
MelodyJoseph: Tack så mycket
http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore
25 okt, 2011 16:30 |
|
Borttagen
|
^
Exakt. Vill inte låta ytlig men om jag ska kunna ha en bra relation med en lärare så är det viktigt för mig att kunna se min lärare ordentligt. 25 okt, 2011 16:32 |
|
leumas vän
Elev |
Tyvärr så skulle jag tycka att det skulle vara väldigt obehagligt att se någon omkring mig bära det. Kan inte förklara varför dock
25 okt, 2011 16:32 |
|
Borttagen
|
Skrivet av leumas vän: Hijab eller niqab?Tyvärr så skulle jag tycka att det skulle vara väldigt obehagligt att se någon omkring mig bära det. Kan inte förklara varför dock 25 okt, 2011 16:33 |
|
Hotissue
Elev |
25 okt, 2011 16:33
Detta inlägg ändrades senast 2011-10-25 kl. 16:34
|
|
Borttagen
|
Jadu, jag skulle nog inte direkt uppskatta om min lärare hade niqab, av den enkla anledningen att en lärare är i en förtroendeposition, och har möjlighet att påverka min framtid som de har. Lite av samma anledning jag inte skulle vilja att en polis hade niqab. Typ. Förtroendepersoner typ, och jag vill kunna prata med dem ansikte mot ansikte typ, men det kanske är en kulturell sak?
Hijab skulle jag inte ha något problem med alls. Jag vet inte, jag tycker inte att folk skall känna sig tvingade att bära slöja om de inte vill - men jag antar att det är ganska indivduellt med. Jag förknippar inte slöja med förtryck, för jag vet att det på alla ställen absolut inte är förtryck. var det vettigt? 25 okt, 2011 16:34 |
|
Borttagen
|
Jag tycker burka är über läskigt :O
Btw frågade min mamma om vad hon skulle tycka om lärare med hijab/niqab. Jag: ''Tycker du att en lärare ska kunna få ha på sig niqab'' Mamma: ''Nej. Hon skulle skrämma barnen'' Jag: ''Hijab då?'' Mamma: ''Nope'' Jag: ''Utveckla'' Mamma: ''Dom får ha vad dom vill men personligen tycker jag inte om det'' Slutsats: Mamma är konstig. 25 okt, 2011 16:34
Detta inlägg ändrades senast 2011-10-25 kl. 16:40
|
|
Wingardium Leviosa
Elev |
Vi har precis läst om islam i skolan, men fick aldrig någon riktig information om vad det innebär för en kvinna att bära slöja, så jag ber om ursäkt om det jag skriver här inte makear någon sense alls.
I alla fall är min första tanke att så länge man bestämmer själv vad man har på sig, så är det helt okej med mig. Eftersom att vi lever i en demokrati har alla rätt att ha på sig vad de vill (typ), så då ska man få ha slöja om man vill. Det enda jag kan känna är att om man bär niqab så kan det vara svårt att få jobb, speciellt när man jobbar med människor och behöver ha kontakt med dem. Jag förstår t.ex. att man inte vill att förskolepedagoger ska täcka allt utom ögonen, det är för att barnen ska känna sig trygga och känna igen personen. Sedan är det också ett säkerhetsskäl, t.ex. om man bär det i skolan. Läraren måste ju veta att det verkligen är just Lina som är där, och inte Pelle som låtsas vara Lina bakom en niqab (japp, det känns som något högstadieelever skulle kunna hitta på). Det var typ det enda min lärare sa om att bära niqab, och jag förstår det. Man vill ha kontakt med människan, kunna se personens ansikte, om hon ler, om hon rynkar pannan och inte förstår osv. Däremot ska det inte förbjudas, det känns aldrig riktigt okej om en demokrati styr vad folk har på sig. Det är inte demokratiskt. När jag ser en kvinna med slöja tänker jag inte mycket mer än "okej hon är väl muslim". Jag är inte så van vid att se kvinnor med slöja därför att det inte finns några där jag bor, jag ser det mest när jag är på stan. Jag kan tänka mig att om jag hade sett det varje dag och varit mer van, så hade jag inte tänkt på det alls. Men där jag bor är det en big deal om någon har slöja, inte en enda på min skola har det nu och här går ändå några hundra elever. Typ alla här är rasister och hatar muslimer så... jag förstår att muslimer väljer att inte gå här. Jag vet inte hur det är med kvinnoförtryck. Jag har hört dessa anledningar till att kvinnor bär slöja: - Deras män tvingar dem. - De vill visa vilken religion de tillhör. - Det står i Koranen. - De vill inte se "frestande" ut. Typ att uppmärksamheten inte ska dras till håret. Jag vet inte om det stämmer, har bara hört de anledningarna. Om den första stämmer så tycker jag synd om dem, men jag vet som sagt inte. Jag har inte träffat tillräckligt många (inte en enda faktiskt) som berättat varför de bär slöja. Men jag förknippar det inte med kvinnoförtryck direkt, bara med religionen. Det bör verkligen inte förbjudas, som sagt. Om någon vill ha det, låt henne ha det.
25 okt, 2011 16:37 |
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen