Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

danskar...(?)

Forum > Off Topic > danskar...(?)

Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Nu är det så att jag undrar om man säger danskman, dansker, danskare eller en dansk?
Spelar det någon roll på könet? typ.. danskdam?
Har varit frustrerad hela dagen och är tacksam för svar.

2 okt, 2011 19:39

Borttagen

Avatar


Dansk?
En danska är en kvinna från Danmark C:

2 okt, 2011 19:41

cannedcorn
Elev

Avatar


En dansk, flera danskar.. tror jag x) Och jag tror inte att det spelar någon roll vilket kön. Det heter ju inte svenskdam bara för att man är tjej i sverige

EDIT: Eller som hon ovanför mig sa. Könet kanske spelar roll i danmark. Inte vet jag x)

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_lmfgl0PDiO1qgwefso1_500.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fs2.favim.com%2Forig%2F28%2Fawesome-daenerys-targaryen-emilia-clarke-game-of-thrones-Favim.com-238110.gif

2 okt, 2011 19:41

Detta inlägg ändrades senast 2011-10- 2 kl. 19:41
Antal ändringar: 1

Kintsugi
Prefekt

Avatar


En dansk och en danska har jag alltid använt mig av^^

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

2 okt, 2011 19:41

Borttagen

Avatar


TACK!!!

2 okt, 2011 19:43

Grace
Elev

Avatar


Skrivet av Kintsugi:
En dansk och en danska har jag alltid använt mig av^^

Man kan ju säga en svensk och en svenska

(Att "tjej-ord" slutar på a och "kill-ord" på e är en gammal tradition som inte finns kvar överallt. Men exempelvis så säger man "käre" Max till en kille och "kära" Eva till en tjej)

All people smile in the same language <3

2 okt, 2011 21:57

lillamymin
Elev

Avatar


Här nere vid gränsen har jag aldrig hört någon säga danska. Men jag kanske har missat Vi säger typ dansk kvinna eller bara dansk, dansken, danskar, danskarna.

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.

2 okt, 2011 22:02

Forum > Off Topic > danskar...(?)

Du får inte svara på den här tråden.