danskar...(?)
Forum > Off Topic > danskar...(?)
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Nu är det så att jag undrar om man säger danskman, dansker, danskare eller en dansk?
Spelar det någon roll på könet? typ.. danskdam? Har varit frustrerad hela dagen och är tacksam för svar. 2 okt, 2011 19:39 |
|
Borttagen
|
Dansk?
En danska är en kvinna från Danmark C: 2 okt, 2011 19:41 |
|
cannedcorn
Elev |
En dansk, flera danskar.. tror jag x) Och jag tror inte att det spelar någon roll vilket kön. Det heter ju inte svenskdam bara för att man är tjej i sverige
EDIT: Eller som hon ovanför mig sa. Könet kanske spelar roll i danmark. Inte vet jag x)
2 okt, 2011 19:41
Detta inlägg ändrades senast 2011-10- 2 kl. 19:41
|
|
Kintsugi
Prefekt |
En dansk och en danska har jag alltid använt mig av^^
☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 2 okt, 2011 19:41 |
|
Borttagen
|
TACK!!!
2 okt, 2011 19:43 |
|
Grace
Elev |
Skrivet av Kintsugi: En dansk och en danska har jag alltid använt mig av^^ Man kan ju säga en svensk och en svenska (Att "tjej-ord" slutar på a och "kill-ord" på e är en gammal tradition som inte finns kvar överallt. Men exempelvis så säger man "käre" Max till en kille och "kära" Eva till en tjej) All people smile in the same language <3 2 okt, 2011 21:57 |
|
lillamymin
Elev |
Här nere vid gränsen har jag aldrig hört någon säga danska. Men jag kanske har missat
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse. 2 okt, 2011 22:02 |
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen