Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Gymnasiet

Forum > Off Topic > Gymnasiet

1 2 3 4
Användare Inlägg
liiiinneaa
Elev

Avatar


Hej hej. Det är såhär är jag går nu i nian och vi har börjat titta på vad vi ska gå för program när jag går ut!
Har funderat på Naturvetenskaps programmet, men är väldigt osäker. Har lätt för mig i matte, och jag tror att jag skulle kunna få bra betyg i NO ämnena bara jag anstränger mig tillräckligt.

Hur som hellst. Det jag undrar är om nån här på mugglis går/ har gått på natur och kan berätta lite om hur det är, och även andra erfarenheter. Vad ni tycker om programmet,
Lätt/svårt.
Roligt/Ointressant.

You name it.


Allting, och jag menar verkligen allting är otroligt uppskattat.

Är det någon annan som själv har frågor eller liknande gällande sitt val, så tycker jag självklart att ni också kan ställa dom här i tråden. :]

Hoppas på svar nu!

28 sep, 2011 17:19

Borttagen

Avatar


^
Har gått på Natur, hade intelligensen men inte motivationen. Det hjälpte inte direkt att Fysik, Matte och Kemi ämnena sög, lärarna var antingen för snabba (snackade 4-5 ggr så fort som en vanlig människa) eller för långsamma. (så att man typ sov.)
Hoppade av och bytte linje, att du har lätt för matteämnena spelar ingen roll om du är ointresserad av det.

Har du dock lätt för matte och tycker det är intressant tycker jag du absolut borde köra på Natur. Men jag som tyckte Matte sög, tappade helt enkelt motivationen helt.

Vissa saker är intressanta, andra är det inte. Där jag gick pluggade vi en helvetes massa i skolan och sjukt mycket hemma, så var beredd på att förlora en stor mängd fritid om du väljer natur. ^^

Så är du intresserad av ämnena som hör till linjen bör du välja det, tänker du som jag "det är bra och brett så kör på det trotts att jag sedan tidigare vet att jag är ointresserad" bör du inte välja det.

Hoppas det framgick hur jag tänkte, kändes både rörigt och lite flummigt. ^^

28 sep, 2011 17:24

GodricH
Elev

Avatar


själv läser jag samhälle, dock har jag många vänner som går natur. eftersom du kommer att läsa matte jätte fort varje läsår(kurs a+b i ettan, c, och typ halva d i tvåan och e i trean) om du gillar matte och NO ämnen så skulle jag råda dig att söka till naturprogrammet av den anledningen att du gillar de ämnen som kommer att dominera ditt schema

28 sep, 2011 17:26

Borttagen

Avatar


Just det kan berätta om den värsta dagen jag hade på Natur, vi hade den det sista halvåret jag gick där.

8:35 - 16:10

Kemi(varannan vecka labb, halvklass)
Fysik (varannan vecka labb, halvklass)
Lunch
Matte
Kemi
Samhällskunskap

På samhällskunskapen var alla så mosiga att vi inte kunde ha en seriös lektion, någon gång typ. ^^-b

28 sep, 2011 17:30

Cyachi
Elev

Avatar


En nära vän till mig går natur, och det känns som att man måste vara väldigt studiemotiverad för att klara sig bra. Mycket läxor osv.
Dock så verkar hon ha hur roligt somhelst, så det är väl en liten blandning. Beror mycket på vad för slags klass man får och så också, såklart.

28 sep, 2011 17:32

liiiinneaa
Elev

Avatar


pandan:

Beklagar för dåliga lärare, men antar att det varierar från skola till skola, så det är bara att hoppas att dom på min skola är dugliga.

Angående matte, har som sagt väldigt lätt för det, tycker inte det är roligt, men inte direkt tråkigt heller. Det känns mer som ''Jaha, nu ska jag göra det här. Well, då gör jag det då!''

Ååh, nej! Fritiden skulle jag hellst inte förlora nånting av, men förhoppningsvis så kanske jag står ut, det är ju trots allt bara tre år, den kanske får lov att vänta då.

Haha, känner precis igen tankebanan ''Det är brett, det här kör vi på!'' Största delen till varför jag funderat på natur är nog för att jag inte har en enda aning om vad jag vill bli i framtiden och dessutom för att alla säger att jag borde gå det eftersom att jag har så lätt för det.

Tack så mycket för texten! Really! Du fick det att framgå mycket bättre hur det verkligen är, motför alla lärare+ SYV man pratat med!

Cyachi

Mycket läxor har jag nästan räknat med, så det kommer inte direkt så förvånande. Däremot att hon har kul är ju verkligen jättebra! Det underlättar säkert arbetet en hel del. Men precis som du säger kan det ju även bero på sällskapet. Fast det har ju egentligen inte med själva programmet att göra, bara att hoppas på att jag får en fin klass vad jag än väljer! : )

28 sep, 2011 17:34

Detta inlägg ändrades senast 2011-09-28 kl. 17:38
Antal ändringar: 2

ikka
Elev

Avatar


Well, jag går natur med spetsutbildning i biotek. Så mitt program är med all säkerhet jobbigare än "vanlig" natur... Så jag tror inte jag kan uttala mig så mycket, då jag läser i princip alla naturämnen extra snabbt för att få in en massa breddningskurser. Men jag tycker i alla fall att det är roligt för det mesta, trots att vi har väldigt mycket läxor

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F19dcb2fe90f3aa814537f77f66dea001%2Ftumblr_mr067yYzlQ1r07ig3o9_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F55f2b5931c1e0c49ff0bb498524f8691%2Ftumblr_mndea9371B1rvv3l2o9_500.gif[img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97

28 sep, 2011 17:35

liiiinneaa
Elev

Avatar


ikka

Låter från det flesta håll som att det är roligt! När vi var på skolan idag så informerade dom också att det var mycket labrationer på Kemin, vilket jag tycker är en bonus eftersom då kan man liksom sluta tänka. (Förstå mig inte fel där) Men det känns lättare då man får varva med något praktiskt.


___________________

Själv bor jag cirka 300 meter? från skolan, så jag ska försöka utnyttja varje ledig stund jag får med att plugga hemma, då kanske man har mer tid över efter skoolan.



För övrigt, hinner inte svara på det som alla skriver, men tack för alla kommentarer, även om det inte är så märkvärdigt för er så hjälper det mig nått så otroligt. Så tack igen! ♥

28 sep, 2011 17:42

MissRuth
Elev

Avatar


Går i 7:an

28 sep, 2011 17:45

liiiinneaa
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Just det kan berätta om den värsta dagen jag hade på Natur, vi hade den det sista halvåret jag gick där.

8:35 - 16:10

Kemi(varannan vecka labb, halvklass)
Fysik (varannan vecka labb, halvklass)
Lunch
Matte
Kemi
Samhällskunskap

På samhällskunskapen var alla så mosiga att vi inte kunde ha en seriös lektion, någon gång typ. ^^-b


Roligt schema! D:

Har själv väldigt tröga måndagar för tillfället,

8.05-15.50

Resurs (Valfritt jobb)
Samhällskunskap
Matte
Biologi
Lunch
HK
Matte
Kemi

I princip HK'n som räddar min dag^^ Lite tråkigt att den är just efter lunch bara..

28 sep, 2011 17:49

1 2 3 4

Forum > Off Topic > Gymnasiet

Du får inte svara på den här tråden.