Livrädd och möjligen skadad fågel
Forum > Off Topic > Livrädd och möjligen skadad fågel
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
the marauder
Elev |
Det sitter en livrädd fågel i en rabatt på vår gård, som tidigare befann sig på vår uteplats. Vår gård är har ganska många katter och en av dessa hade jagat in fågeln bakom en av vår utemöbler. Jag jagade bort katten och lyfte ut fågeln från vår uteplats med en handduk och den försvann in i en buske. Men sen dök den dumma katten upp igen och började jaga den stackars fågeln. Min mamma gick då till kattens ägare och ägarna tog in katten inomhus så katt-hotet är nu borta. Fågeln sitter dock fortfarande kvar i rabatten och verkar allmänt livrädd. Jag vet inte om den har blivit skadad eller inte för den har inte gjort några försöka att flyga iväg men samtidigt så flög den väldigt lågt en liten bit när jag först släppte ut den utanför uteplatsen.
Någon som vet vad jag kan göra för att hjälpa den? Jag vill inte bara lämna den 3 maj, 2015 14:15 |
|
Ella01
Elev |
Jag vet inte vad du ska göra men hoppas att du kan hjälpa den på något sätt ♥
✩✩✩ 3 maj, 2015 14:26 |
|
nymphglitter
Elev |
det kanske skulle vara bra ifall du ringde en veterinär och rådfrågar om vad som ska göras. hoppas det löser sig iaf :-))
3 maj, 2015 15:00 |
|
HuffiePuffie
Elev |
Är den fortfarande kvar?
Vet inte tyvärr vad du kan göra, skulle säga att du låter den vara men kikar in då och då hur det är med fågeln för att se om allt är okej med den, den kan ha blivit väldigt livrädd och vågar inte ta sig ut pga konsekvenserna som kan återupptas ( katten ) 3 maj, 2015 15:01 |
|
the marauder
Elev |
Skrivet av nymphglitter: det kanske skulle vara bra ifall du ringde en veterinär och rådfrågar om vad som ska göras. hoppas det löser sig iaf :-)) Mamma ringde till polisen och de gav oss numret till en typ fågeljour där de sade att vi basically bara skulle låta den vara nu så att den kan hämta sig och om den inte är skadad så kan den flyga iväg igen när den mår bättre. Men de sade också att om katten hade skadat den så skulle den med största sannolikhet att dö TT___TT (Alla veterinärkliniker och så har typ stängt för övrigt för att det är söndag HuffiePuffie: Yeah det är typ det jag gör nu 3 maj, 2015 15:04 |
|
HuffiePuffie
Elev |
Skrivet av the marauder: Skrivet av nymphglitter: det kanske skulle vara bra ifall du ringde en veterinär och rådfrågar om vad som ska göras. hoppas det löser sig iaf :-)) Mamma ringde till polisen och de gav oss numret till en typ fågeljour där de sade att vi basically bara skulle låta den vara nu så att den kan hämta sig och om den inte är skadad så kan den flyga iväg igen när den mår bättre. Men de sade också att om katten hade skadat den så skulle den med största sannolikhet att dö TT___TT (Alla veterinärkliniker och så har typ stängt för övrigt för att det är söndag Är den fortfarande kvar? Fåglar gillar inte att bli ''ompysslade'' om du förstår vad jag menar, vad jag mestadels vet. Mitt tips är att du låter den vara men att du ändå kikar in vartenda kvart eller liknande för att se om den mår bra. 3 maj, 2015 15:07 |
|
the marauder
Elev |
Uppdatering om fågeln:
Den är inte kvar. Jag gick ut på gården och kollade i rabatten där den satt innan och nu är den inte där, så jag hoppas att det betyder att den hämtade sig och flög iväg (Ska gå ut och kolla igen om en stund bara för att vara säker) UPPDATERING IGEN: Fågeln är inte borta den har bara flyttat sig till en annan buske. Den verkar typ lite skadad för den flyger bara rakt fram och lågt ner och verkar inte kunna flyga uppåt 3 maj, 2015 15:30 |
|
Fellrendión
Elev |
Åh nej!
Jag vet inte heller vad som kan göras (förlåt för att jag kanske gav några förhoppningar nu när det syns att tråden skrivits i igen) Jag hoppas att allt löser sig!
3 maj, 2015 18:05 |
|
Goldcrest
Elev |
Vad är det för fågel? Det är ingen fågelunge som inte lärt sig flyga än?
3 maj, 2015 18:11 |
|
the marauder
Elev |
Antagligen sista uppdateringen om fågeln:
Den är nu försvunnen igen... Vi har varit ute och letat och min mamma plus syster (Trädkatten) ska fortsätta men jag vet inte om vi kommer hitta den. Vi har dock kommit fram till att den kanske inte var skadad utan att det i själva verket var en unge så som Goldcrest sade här ovanför. Jag är hos min pappa nu så jag kan inte göra särskilt mycket längre men jag hoppas med hela mitt hjärta att den lilla fågeln är okej och mår bra ♥ Vi tror att det var en koltrast btw... (I kind of feel bad tho för det känns som om jag borde ha gjort mer för att hjälpa den men jag vet inte... :c ) 3 maj, 2015 21:00 |
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen