Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Dina favoritböcker och filmer som liten?

Forum > Off Topic > Dina favoritböcker och filmer som liten?

Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Om det redan finns någon sån här tråd, så ber jag om ursäkt (och avada kedavra på denna i så fall!) men jag satt och tittade i en bok jag nyligen fick hem från Bokbörsen som jag hade som liten och ännu älskar. Det fick mig att tänka på de böcker och även filmer jag älskade som mest som barn, och tänkte att det vore kul att veta vad just ni här på Mugglis helst läste eller tittade på som små förutom Harry Potter?

När jag var liten så var min högsta dröm att bli en "riktig häxa" med hög spetsig hatt, flygande kvast, talande katt och en magisk kittel fylld med brygd i en undanskymd stuga i en mörk magisk skog. Vi hade en stor trädgård med potatis-, krydd- och jordgubbsland, mängder med fruktbärande träd och buskar, ett hörn med vildvuxen äng och en stor gran, idegranshäckar och en liten bergsplatå framför en stor björk. Jag lekte alltid i trädgården på somrarna, och låtsades att jag var en häxa som bodde under björken och plockade bär och kvistar från trädgården och bryggde en trolldryck som kunde förvandla människor till djur. På vintern var trädgården inte alls lika inbjudande till utomhuslek, och istället läste jag böcker, helst om magiska saker och häxor.

Min absoluta favoritbok som barn hette "Rosemarys katt" och handlade om en flicka vid namn Rosemary som ska till torget och köpa en sopborste, men istället råkar köpa en flygande kvast och en talande katt av en gammal gumma som visar sig vara en riktig häxa som vill gå i pension.

En annan favorit var "Häxorna" av Roald Dahl. Åh vad jag gillade den! Jag tyckte även mycket om filmatiseringen.

"Sim salabim Sallianne" av Camilla Gripe som handlar om den magikunniga flickan Sallianne och hennes talande råtta Råbert som tillsammans rymmer sin väg en sommar för att slippa bo hos en tråkig borgmästarfamilj var ytterligare en favorit.

Andra böcker jag älskade var Maria Gripes klassiker "Tordyveln flyger i skymningen", åttiofjärde årgången av "Bland tomtar och troll" och den oerhört söta boken "Lillans resa till månen" där Lillan med hjälp av en korg och ett knippe ballonger flyger till månen med sina mjukdjur och leksaker och är med om ett äventyr tillsammans med prinsessan av månen och stjärnbilderna.

Filmtittandet när jag var liten bestod till mestadels av Disney som för de flesta barn. Några icke-Disneyfilmer som jag dyrkade var The Pagemaster, The Neverending Story, Glasblåsarns barn och Anastasia.

Vilka böcker och filmer utöver Harry Potter älskade ni som små?

30 apr, 2015 18:42

Solkatten
Elev

Avatar


När jag var omkring 10-12 år var mina favoritböcker Femböckerna. Minns att till jul och födelsedag önskade jag mig alltid någon (det finns ju en del böcker i den serien). Tror jag har dem flesta. Skrev dessutom min första fanfiction då om böckerna och då hade jag inte ens hört talas om det ordet. ;P

Vet att jag älskade Pokemon filmerna och Vintergatan. Kollade mycket på Disney också. Mr Bean tittade jag också mycket på. x)

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

30 apr, 2015 19:07

Detta inlägg ändrades senast 2015-04-30 kl. 19:11
Antal ändringar: 2

Borttagen

Avatar


Jag kollade jättemycket på Disney som liten och gör det än i dag.

Exempel på filmer som betyder mycket för mig

Nalle Puh och Jakten på christopher Robin
Balto
Serien Winx club
Serien avatar the last airbender

och mycket mycket mer.

30 apr, 2015 19:09

Borttagen

Avatar


Jag läste väldigt mycket på mellanstadiet för jag hade inga kompisar och det var innan min familj skaffade dator så jag hade inte så mycket att sysselsätta mig med. (Och jag är så gammal så jag läste inte Harry Potter förrän jag var 16 år (tror jag började läsa HP strax innan tredje boken kom ut i Sverige)).

Jag gillade också Maria Gripe, läste Tordyveln flyger i skymningen som du nämnde, även Skuggan över stenbänken-serien tyckte jag om! Jag läste om sistnämnda för bara något år sedan och det var väldigt intressant, nu när jag har mer HBTQ-glasögon på mig än vad jag hade då (det är ju t ex en kvinnlig karaktär som uppträder som man i stor del av böckerna, när jag läste böckerna första gången hade jag själv inte insett att jag var transkille men jag undrar om jag kanske lite började tänka på det då lite subtilt). De var fortfarande väldigt bra tycker jag! Jag läste även en serie av samma författare där första boken hette "Tre trappor upp med hiss" som jag också tyckte om.

Läste även en serie som började med boken "Resan till ulliga bergen", den läste jag också igen för något år sedan, helt okej men inte så bra som jag mindes dem! Jag döpte mitt marsvin Sudde (RIP ♥) efter en karaktär i de böckerna

Annars läste jag mycket Wahlströms ungdomsböcker, typ Kitty, Tvillingarna i Sweet Valley, Tre Deckare och lite annat smått och gott. Gillade även Sune- och Bertböckerna.

Filmer minns jag inte lika stark men vet att jag också gillade Neverending Story i alla fall!

30 apr, 2015 19:26

Borttagen

Avatar


Nu är jag nu fortfarande barn, men ändå.

Alltså, har alltid älskar böcker, så det kommer bli svårt att välja ut några.

Men några jag verkligen älskade är Fem-böckerna, av Enid Blyton. Kate DiCamillos böcker (alla) älskade jag och älskar fortfarande.
Sedan var ju Astrid Lindgrens böcker och filmer mina favoriter. Och är fortfarande

30 apr, 2015 19:29

Borttagen

Avatar


när jag var runt 7 års åldern så var spy kids filmerna mina absoluta favoritfilmer. det var liksom en film om dagen som gällde och det roliga är att jag, precis som i HP, fortfarande kan citaten utantill på svenska x)

30 apr, 2015 19:37

renblodsprinsen
Elev

Avatar


Stora muminboken har ju alltid varit lite av en favorit, ända sen jag var kanske 4 år gammal
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fwww.schildts.fi%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2F9515007615.jpg
annars läste jag och mamma mest pokémon tidningar, gick alltid upp 7 på morgonen på helgerna för att se pokémon. sedan tröttnade jag aldrig heller på muminfilmerna.

det var väl typ det

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ffc01.deviantart.net%2Ffs71%2Ff%2F2014%2F285%2F9%2F6%2Fmew___mewtwo_strikes_back____gif1_by_flive_aka_nai_by_casualartist89-d82ms4x.gif

30 apr, 2015 22:46

Borttagen

Avatar


Mitt exemplar av Bröderna Lejonhjärta har varit helt otroligt hållbart, vet inte hur många gånger jag har läst den. Älskade den så himla mycket, minns att jag brukade leka att jag bodde i Körsbärsdalen under vårarna när vårat äppelträd blommade, haha! Varenda sommarkväll när jag var liten tillbringade jag i Nangijala, ofta på min häst(cykel).

Shrek var filmen som spelades gång på gång hemma oss mig när jag var riktigt liten, runt 3 år skulle jag tro.c:

Älskar dem båda fortfarande!♥

30 apr, 2015 22:55

nymphglitter
Elev

Avatar


Detta var mina allra favoritfilmer som förmodligen är förstörda efter så många år av tittande♥♥
Spoiler:
Tryck här för att visa!Snövit♥
Shrek
Aladdin
Den lilla sjöjungfrun
Törnrosa♥
Narnia
En prinsessas dagbok
Föräldrarfällan
101 dalmatiner (heter det så?)
Lady och Lufsen
Aristocats♥
Pocahontas
Mulan♥
Lejon kungen (alla filmerna)
Tarzan

och typ alla andra disneyfilmer♥ vilka tider.. då det inte fanns någon stor stress.. saknar♥33

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FCknKCbzG7Lrri%2Fgiphy.gif

1 maj, 2015 01:22

Forum > Off Topic > Dina favoritböcker och filmer som liten?

Du får inte svara på den här tråden.