Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Grammatiska fel

Forum > Off Topic > Grammatiska fel

Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Att folk skriver grammatiskt fel är större allvar jag vet, men är bara sådan, säger man fel grammatik, särskriver eller vad som helst vill jag rätta en person. Nej, jag säger aldrig något.

Men varför säger ni vanligtvis:
"Det vart riktigt kul idag."
Det VAR riktigt kul idag.

"Folk kan göra det själv och bara hålla käften."
Folk kan göra det SJÄLVA och bara hålla käften.

Sedan ska vi inte tala om de gånger då folk stavar fel, särskriver osv i skoluppsatser och liknande.

Varför?
Jag ser bort folk som har dyslexi eller har haft en dålig svensklärare eller något... Men ni andra då? Säger inte att jag är bättre eller något, är bara nyfiken

28 mar, 2015 22:04

Borttagen

Avatar


Folk runtomkring mig säger HELA TIDEN "Du är ju gammlare än mig" och "Det var mycket dåligare!"
GAAAAAH!!!! Äldre heter det! Och SÄMRE!
De har dock vant sig vid att jag rättar dem.

28 mar, 2015 23:18

nymphglitter
Elev

Avatar

+1


Ska bara säga att folk kan ha fleeeerrraaa andra anledningar till varför de säger fel/skriver fel.
Allt beror inte på dyslexi eller dålig svenskalärare.
Jag personligen rättar ALDRIG någons stavfel/talfel för det kan vara väldigt funkofobt.

Om en person inte bett om att bli rättad så är det helt enkelt så att man inte ska rätta dennes stavfel/talfel.

Även hur svårt det är för er andra att höra/läsa dennes fel så ska jag bara säga, det är så mycket svårare för dem själva.

Det är en annan sak om personen sagt till er att den vill bli rättad när den säger/skriver fel.
annars ska man aldrig ta en annan persons rätt att bestämma om hur denne vill bli behandlad runt er.

Personen kan även kränna sig kränkt, förnedrad och mindervärd men inte säga det till er personligen. Då kan det bli väldigt svårt för denne att vara runt er utan att känna sig dålig.
Folk kan även tappa självförtroende osv.
Man kanske tror att man hjälper men det gör man inte alltid.

Detta blev en ganska lång text men vela verkligen förklara detta för er som rättar andras tal/skriv/läs svårigheter.


https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FCknKCbzG7Lrri%2Fgiphy.gif

29 mar, 2015 00:12

Trädkatten
Elev

Avatar

+1


Jag håller verkligen med nymphglitter!
Och om man säger "Det vart riktigt kul" så kan det handla om en dialekt eller något annat. Mina kusiner säger alltid vart istället för var och det är på grund av att man pratar så där de kommer ifrån. Och som när folk har svårt för om det ska vara "ett/en hus" så kan det handla om att man kommer från ett annat land och har lite svårt för svenska och om man då rättar personen så kanske den känner sig annorlunda och sämre. Det är ju inte alls den personens fel. Att man säger fel/stavar fel är ju för att man har blivit lärd att göra det. Eller kanske för att man har svårt att lära sig och få in saker, glömmer bort hela tiden. När jag var liten så tog det ganska lång tid för mig innan jag lärde mig läsa och jag kommer ihåg hur ledsen jag var över att alla andra barn kunde läsa men inte jag. Jag kände mig så sämre än alla andra.
Och nu nyligen trodde en kille att man skulle skriva va istället för var. Och då kom han med resonemanget att det var ju så alla skrev på kik med varandra. Han har ju blivit lärd att det är så man stavar. Det är faktiskt att vi lär ut fel stavning via sociala medier och väldigt många ungar använder ju sociala medier. Så då blir det att man lär sig att stava fel. Men det här med fel eller inte tycker jag inte är så stor grej. Språket är till för att förstå varandra och uttrycka sig. Så länge man förstår så gör det inget.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F66.media.tumblr.com%2Fdde527254ec55c4cf32ff76a1d04d218%2Ftumblr_mu72zitfga1qkj4l8o1_500.gif

29 mar, 2015 13:07

Forum > Off Topic > Grammatiska fel

Du får inte svara på den här tråden.