Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Bronsoldern

Forum > Off Topic > Bronsoldern

Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+1


hej! här kommer en text jag skrev i trean då vi jobbade om bronsåldern. jag vet inte varför jag skriver detta med endå


Bronsåldern
Bronsåldern började 1500 f kr fram till 500 f kr. Man har hittat föremål från denna tiden så som vackert formade redskap och vapen, smycken och prydnadsarbeten i brons.

Brons var gjort av koppar och tenn som man smälte ihop. Man göt bronsföremål så här. Man gjorde en form av lera som man hällde smält brons i. När bronset hade svalnat plockade man ut den ur formen.

Kvinnorna hade en kjol av ylletyg och en tröja som också var gjord av ylle. De hade också en platta av brons på magen för att hedra solguden. De yngre kvinnorna hade en kort kjol och en halskrage och de äldre kvinnorna hade lång kjol och armringar. Männen hade en kolt och en mantel av ylletyg. Manteln satt ihop med en fibula. En fibula är ett spänne som är gjort av brons.

Under bronsåldern knackade människorna in bilder och tecken på släta berghällar. Sådana bilder kallas hällristningar. Ingen vet säkert varför hällristningar gjordes. Kanske ville man berätta om något som hänt. Kanske var de magiska bilder, som skulle ge tur med skörd fiske och strid.

På hällristningar fanns många olika tecken för solen. Det var solen som kom med värme och ljus så att allting kunde leva och växa. När solen var borta var det mörkt och kallt Därför hade solen stor betydelse för människorna.


8 mar, 2015 17:03

Forum > Off Topic > Bronsoldern

Du får inte svara på den här tråden.