Mat och bak-tråden!
Forum > Off Topic > Mat och bak-tråden!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Jag tyckte att det skulle vara trevligt med en tråd som handlade om mat och bak! Här kan man dela med sig av goda recept, diskutera den perfekta måltiden och helt enkelt inspireras till att laga nya, roligare rätter!
Det kan vara allt från ett litet snax till frukost till gigantiska festmåltider! 21 maj, 2011 14:34 |
|
Ginnyy
Elev |
åh vilken underbar tråd! Jag håller faktiskt just nu på med att steka sesampanerad aubergine, sen till det har mamma och jag gjort en underbar potatissallad med sparris, champinjoner m.m. Kan säga att det luktar underbart i köket iaf ^^ Kan slänga in bilder och recept när vi har ätit
21 maj, 2011 15:19 |
|
Salazar1
Elev |
Vilken bra ide det här var! Just nu är jag tio mil hemifrån men när jag kommer hem kan jag skriva upp ett recept på världens godaste kladdkaka(enligt mig)!!
Den är så mättande att man mår illa om man äter alldedes för mycket! Slytherin Pride 21 maj, 2011 15:22 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Ginnyy: åh vilken underbar tråd! Jag håller faktiskt just nu på med att steka sesampanerad aubergine, sen till det har mamma och jag gjort en underbar potatissallad med sparris, champinjoner m.m. Kan säga att det luktar underbart i köket iaf ^^ Kan slänga in bilder och recept när vi har ätit Åh, det låter härligt Igår gjorde jag en egen müsli som vart hur god som helst! Fördelen med att göra egen är att, har man rätt ingridienser så slipper man alla konstgjorda ämnen som ofta finns i de man köper. Och dessutom får man ju välja själv exakt vad man vill ha i! Jag hade; Bitar av äppelskal Havregryn Solroskärnor Brago Fullkornskex i småbitar Kokos - Rosta i ugnen på 100 grader i ca. 10-20 minuter, och salta sedan. Hur gott och enkelt som helst var det 21 maj, 2011 15:34 |
|
Ginnyy
Elev |
http://4.bp.blogspot.com/-nOK9u2MdKd0/TdfVpN96N2I/AAAAAAAABhY/n3ZHnq7uXaE/s1600/CIMG4155.JPG Skär auberginen i centimetertjocka skivor. Häll på citronsaft och salt, dem stå och dra i en halvtimma. Skölj av dem och torka dem med husshållspapper. Lägg sesamfrön på båda sidorna och stek dem i olivolja på varje sida i ett par minuter. I salladen är det potatis, sparris, champinjoner, sallad och lök. Skulle vart äpple i också, för det är riktigt gott i potatis sallad, men glömde det.. @trevor kul med Brago i müslin hehe. Men äppelskalen, är de från färska äpplen?
21 maj, 2011 17:26 |
|
ikka
Elev |
Jag åt sallad till lunch idag, jag älskar sallad! Gott, nyttigt och enkelt. :3 Hade i kalkon, kräftstjärtar och ägg, förutom en massa grönsaker då.
![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
21 maj, 2011 17:36 |
|
soratanaka
Elev |
Bakade kladdkaka i onsdags, följde halvt ett recept, körde halvt på initiativ. 3 ägg, 3 dl socker, 125g smält smör (minskade ner lite till 100g), 5msk kakao, 1½ dl vetemjöl, sen lite spontanhällning av kallt kaffe, mjölk, vaniljsocker och en gnutta bakpulver för jag ville ha en stor kladdkaka! 200 grader C mitt i ugnen i ungefär 20-25 minuter, men brukar ta ut den lite innan i alla fall, eftersom jag älskar kladdkaka när det är, well, kladdigt!
Ibland, när jag har pengar till att köpa, lägger jag i krossade geishagodisar. Lite sådär halvmycket. (Fint att jag kan receptet utantill. . .) "We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people." 21 maj, 2011 20:40 |
|
Borttagen
|
^
Åh, kladdkaka är så sjukt underbart jävla gott, haha. Jag har kört med AfterEight i några gånger också, hur gott som helst! Skulle viljua prova med geisha i men resten av min familj är allergiska :C 22 maj, 2011 18:45 |
|
Knizzlare
Elev |
Om man inte vet vilken tårta man ska göra till någons födelsedag kan man alltid göra en klassiker med bottnar och emellan bottnarna jordgubbssylt och vaniljsås och sen på själva tårtan grädde och massa frukter, mums! Det är jättegott!
Och man kan också göra det till en prinsesstårta, då är det bara att ha grädde som en tredje fyllning och sen täcka tårtan med marsipan. Sen om det är ens tur att laga mat i familjen så behöver inte det vara jobbigt/tråkigt. Man kan göra pizza t.ex., det är väldigt lätt och väldigt gott! Då är det bara att ta cykeln till närmaste affär och köpa: 1 paket saralee pizza mix 1 paket riven pizza ost Och pålägget, t.ex.: 1 paket salami Och när man är hemma gör man såhär: Först packar man ju upp, sen tar man fram plåt och häller på lite olja och strör på ströbröd, det brukar jag göra i alla fall. Sen öppnar man den där grejen där degen är, obs att den får en liten miniexplotion när man rivit av lite kartong. Så kavlar man ut den lite. Tar tomatsåsen från saralee pizza mixen och häller på pizzzan, strör på ost på pizzan och lägger på salamin. Sen är det skjuts in i ugnen. Så kollar man till den lite och vips så är pizzan klar! Det var lite tips jag hade ![]()
22 maj, 2011 19:34 |
|
Borttagen
|
Ska smaka på alla erans nån gång.
22 maj, 2011 20:10 |
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen