Läser ni böckerna eller ser ni filmerna först?
Forum > Off Topic > Läser ni böckerna eller ser ni filmerna först?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
AlbusPotter
Elev |
Just nu läser jag den femte Harry Potter-boken (Inte klar med hela bokserien än), och är lite besviken på mig själv för att jag först såg alla HP-filmerna och sedan satte igång att läsa böckerna. Det blev helt enkelt så, att jag såg några av filmerna när jag var mindre och sedan tittade klart på allihop förra året innan jag började med böckerna.
Jag skulle hellre ha velat upptäcka boken före filmen, så att scenerna mer skulle kunna byggas upp ur min fantasi, inte ur filmen. Min räddning är att det finns många andra detaljer i boken vilket gör att fantasin sätter igång att jobba väldigt mycket ändå xD Hursomhelst, frågan som jag vill ställa är: Med böcker som redan finns som film, ser ni filmen eller läser ni böckerna först?
En Romans I Grått ~ Drarry
28 jul, 2013 10:24 |
|
hyperion
Elev |
Alltså det beror helt på. Med HP har jag alltid läst böckerna först, främst för att de alltid funnits tillgängliga först liksom... Men ja, i regel läser jag böckerna först om det är någonting som tilltalar mig, och ibland är jag väl inte så intresserad också ser jag filmen och det får mig att vilja läsa boken
![]()
28 jul, 2013 10:29 |
|
Bullen1
Elev |
Jag har läst böckerna först. För ca två år sedan läste jag första boken. Min pappa hade fått den när den var ny. Tanken var inte att jag skulle läsa alla böcker men det var jättebra så jag lånade nästa bok, köpte trean och fyran och läste alla till slut. Nu, den 19:de på min födelsedag fick jag alla filmer. Hittills har jag sett ettan med min bror, Trollman.
Jag blev lite arg på första filmen. Den skulle kunna vara dubbelt så lång om man ville ha med allt. Men man får ju göra som man vill. 28 jul, 2013 11:29 |
|
Solkatten
Elev |
Jag föredrar att läsa böckerna först, men det är inte nödvändigt och ibland händer det att jag inte hunnit läsa boken innan jag ser filmen.
"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed." 28 jul, 2013 11:34 |
|
Borttagen
|
jag brukar läsa böckerna/boken först.
men ibland händer det att jag ser en film och tycker om den så mycket att läser boken efteråt 28 jul, 2013 13:20 |
|
Archarec
Elev |
Helst läser jag böckerna först. Att se en film på två timmar som man vet slutet på gör väl ingen skada, men att läsa en bok i 20 timmar som man vet slutet på känns inte riktigt uppmuntrande.
28 jul, 2013 13:24 |
|
Borttagen
|
Jag såg HP filmerna först ... jag ångrar mig nu
Men jag läser Hungerspelen först (Jag e så dukdi)! 28 jul, 2013 13:29 |
|
123vilde453
Elev |
läser först
TAYLOR SWIFT! Sporten där det gäller att springa som en kenian och tänka som en mästare i schack. Utmana mig! 28 jul, 2013 13:32 |
|
Ellociraptor
Elev |
Helst läser jag boken först, om jag planerat att läsa boken iaf. Jag har sett fyra av Twilight-filmerna men bara läst första boken, men jag bryr mig liksom inte om böckerna så då spelar det ingen roll. Andra gånger hör man talas om en film med bra handling och känner att den här boken kommer jag vilja läsa: då försöker jag läsa den först.
Vissa gånger inser man ju inte ens att det är en bok filmen bygger på. Jag har sett Jurassic Park hur många gånger som helst sen den kom ut för 20 år sen, men det var inte förrän tre år sen som jag läste böckerna för första gången. Det har dock gjort att jag inte alls gillar andra Jurassic Park-filmen särskilt mycket längre (boken är SÅ mycket bättre), men tycker att tredje är bättre än de flesta andra gör. Men ja, helst läser jag boken först: inte för att kunna säga om det var en dålig filmatisering eller inte, men för att jag är hellre spoilad om en films handling än om en boks. 28 jul, 2013 15:07 |
|
EmahS
Elev |
Jag läser helst böckerna först.
Och gjorde så med Harry Potter eftersom böckerna kom ut före filmerna för mig där. Hungerspelen läste jag först, och Twilight så såg jag första filmen, och efter det läste jag böckerna före filmerna
28 jul, 2013 15:43 |
Du får inte svara på den här tråden.








Mugglarportalen