Gör egna trollstavar!
Forum > Harry Potter > Gör egna trollstavar!
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Många tycker att man behöver köpa trollstavar eller att göra trollstavar är svårt - Men det är lätt att göra en trollstav på mitt sätt!
Jag gjorde förra sommaren trollstavar till alla i familjen, och de blev nöjda! Här får ni stegen att göra en trollstav: 1. Hitta någon bra kren/pinne. Det beror på hur lång du vill ha den, men ganska lång pinne. Pinnen ska vara någerlunda tjock (inte så tunn att man kan göra sönder den lätt). Bryt inte av kvistar, ta på marken osv! Det finns säkert pinnar i en skog nära dig. 2. Ta en täljkniv därhemma och börja tälj! Om man inte har en täljkniv: Använd en annan kniv, men inte för vass! Man kan vilja ha olika form på de, vissa kanske är tjocka där man håller och åker brant ner på det övriga. Kanske man vill ha en helt vanlig tjocklek över hela, och möjligen några ord/bilder/text inristad i träd. Det finns så många olika varianter, men du får antagligen göra en skiss i början och bestämma! 3. När du har täljt din trollstav, sandpappra den! Den ska vara len och lite vass, så du får sandpappra tills du blir nöjd. 4. Nu är trollstaven ungefär färdig! Du kanske vill att handtaget ska bli mer "bekvämt", så limma antigen något slags tyg på den (siden? Bomull? Fleece?), eller: Ta torra löv och linda den runt! Du måste nog byta efter ett tag, men det är fint iallafall! Jag satte in pärlor på min lillasyrras trollstav, och då tog jag hål där de skulle sitta och limmade fast små färglada pärlor. Vill du göra något mer fint till din stav? Använd fantasin, då kommer den bli väldigt fin! Har du tips till mer? Säg till! EDIT: Kommer bilder på mina trollstavar snart! 3 maj, 2013 17:10 |
|
harrypotterfandom
Elev |
Jag har också gjort egna trollstavar fast på slöjden.
Jag gjorde såhär: 1. Jag frågade min träslöjdslärare om en rundstav, sen raspade, filade och sandpapprade jag den till valfri form 2. Sen tog jag limpistolen och gjorde ett mönster längst ner där man håller den kanske första bokstaven i ens elevhems namn. 3. Till sist betsade jag den och gjorde en liten limpistolsklick (eller vad man nu ska kalla det... ) och målade den ljusgul som lumos 3 maj, 2013 17:34 |
|
Borttagen
|
Skrivet av harrypotterfandom: Jag har också gjort egna trollstavar fast på slöjden. Jag gjorde såhär: 1. Jag frågade min träslöjdslärare om en rundstav, sen raspade, filade och sandpapprade jag den till valfri form 2. Sen tog jag limpistolen och gjorde ett mönster längst ner där man håller den kanske första bokstaven i ens elevhems namn. 3. Till sist betsade jag den och gjorde en liten limpistolsklick (eller vad man nu ska kalla det... ) och målade den ljusgul som lumos Coolt! 3 maj, 2013 17:40 |
|
harrypotterfandom
Elev |
Nej, men kan fixa en bild på min och min lillasysters trollstav senare
3 maj, 2013 17:45 |
|
Borttagen
|
Skrivet av harrypotterfandom: Nej, men kan fixa en bild på min och min lillasysters trollstav senare Ok! 3 maj, 2013 17:49 |
|
Mr.Bratt
Elev |
3 maj, 2013 22:55 |
Forum > Harry Potter > Gör egna trollstavar!
Du får inte svara på den här tråden.



Mugglarportalen