Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

HJÄÄÄLP MIG!!!

Forum > Harry Potter > HJÄÄÄLP MIG!!!

1 2
Användare Inlägg
magnus259
Elev

Avatar


Nu är det såhär, jag behöver hjälp. Jag har fått betygsvarning i Svenska, går mitt sista år i nian och måste iallafall få ett E! Jag ska ha gjort en läslogg... på boken "Harry Potter och den flammande bägaren" jag har inte gjort eller läst boken... (Jag vet, shame on me)

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig?

Här är frågorna, (jag är villig att betala en liten summa om det är bra material, det ska inte vara något speciellt, bara det blir bra)

FRÅGOR:

Gör tre stopp (efter 1/3, 2/3 och när du läst slut) när du läser för att skriva ned dina tankar om det du läst så långt. Skriv ned vilken sida du stoppar på.
1. Sammanfatta på ca en halv sida vad som hänt i boken så långt. Berätta när och varför det händer. Har något blivit annorlunda än du trodde att det skulle bli?
2. Berätta vad du vet om huvudpersonerna – vad som hänt dem, hur de är, reagerar och tänker. Vid stopp två och tre ska du också berätta om de utvecklats något. Jämför med annat du läst och med dig själv och din samtid.
3. Vad tycker du om boken så här långt. Förklara tydligt varför du tycker så!
Efter tredje stoppet:
4. Hur berättas boken? Kronologiskt, hopp i tiden, tillbakablickar, parallellhandling? Får man följa en eller flera personer i boken? Förklara tydligt och ge exempel på hur du menar.
5. Varför tror du att författaren skrev den här boken? Vad tror du att han/hon vill att vi ska börja tänka på? Förklara tydligt hur du menar, jämför t.ex. med hur du eller någon annan skulle reagerat i en liknande situation.


Om du hjälper mig, meila svaren till; [email protected] eller [email protected]

TACK PÅ FÖRHAND!

17 apr, 2013 18:23

TheDeathlyHallow
Elev

Avatar

+2


Alltså ärligt talat tror jag att det här är något som du måste göra själv, eftersom det handlade mycket om personliga tankar, känslor och åsikter!

Och så tycker jag alltid att det är fel att försöka köpa sig till ett bättre betyg och försöka smita undan arbete Det är en väldigt bra bok, så jag rekommenderar dig att ge den en chans! Jag tror inte att du kommer ångra dig, boken är toppen!

17 apr, 2013 18:29

septimus heap 2012
Elev

Avatar


Skrivet av TheDeathlyHallow:
Alltså ärligt talat tror jag att det här är något som du måste göra själv, eftersom det handlade mycket om personliga tankar, känslor och åsikter!

Och så tycker jag alltid att det är fel att försöka köpa sig till ett bättre betyg och försöka smita undan arbete Det är en väldigt bra bok, så jag rekommenderar dig att ge den en chans! Jag tror inte att du kommer ångra dig, boken är toppen!




håller med dig

17 apr, 2013 18:34

magnus259
Elev

Avatar


Problemet är inte att jag inte kan det, men jag har inte någon tid. Har hur mycket som helst i skolan nu, nationella och sånt. Och tro mig, jag hade ju läst den såklart om jag just hade tid... men jag förstår hur du menar...

17 apr, 2013 18:42

EmahS
Elev

Avatar


Skrivet av magnus259:
Problemet är inte att jag inte kan det, men jag har inte någon tid. Har hur mycket som helst i skolan nu, nationella och sånt. Och tro mig, jag hade ju läst den såklart om jag just hade tid... men jag förstår hur du menar...


Du har ju tid att sitta på ett forum, bli medlem och ställa frågorna?

På den här tiden hade du hunnit minst 1 kapitel i en fantastisk bok!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_me286fYtEh1ruzvefo1_500.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_m7oekvYHbC1rc1gvjo3_r1_500.gif

17 apr, 2013 18:46

magnus259
Elev

Avatar


Desperata-tider...

17 apr, 2013 18:50

Matizze
Elev

Avatar


Jag håller också med om att det här är något som du måste göra själv. Kanske kan du låna den som ljudbok och lyssna med ett halvt öra samtidigt som du gör något annat om du nu är så upptagen?
Det verkar ganska hårt av läraren att tvinga på er en så pass lång och krånglig bok som fyran av Harry Potter, både för att den är just lång och krånglig men även för att den är i mitten av en serie. Om du verkligen känner att du inte hinner skulle du kunna använda dig av de argumenten för att be att få läsa en annan bok

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fs3.zerochan.net%2FSouth.Park.240.613281.jpghttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Fb82c689d5bc7845cf8109bff6e74de6d%2Ftumblr_mrheqxUlBE1so9q4wo2_100.gif

17 apr, 2013 18:50

magnus259
Elev

Avatar


Det är mitt fel, för man fick välja själv vilken bok man ville läsa..

17 apr, 2013 18:55

Borttagen

Avatar


Eftersom det är mycket personliga tankar i den här så är det bäst att du gör det själv eftersom du vet vad du tycker. Som Matizze skrev så kan du låna den som ljudbok och lyssna och antekna viktiga händelser och sånt

Tyvär kan jag inte hjälpa dig men hoppas du klarar dig

17 apr, 2013 18:57

TheDeathlyHallow
Elev

Avatar


Skrivet av magnus259:
Det är mitt fel, för man fick välja själv vilken bok man ville läsa..


Varför byter du inte till den första boken då, De vises sten? Den är mycket tunnare, och så är det ju lättare att läsa den första boken än att direkt hoppa till den fjärde i en serie! =)

17 apr, 2013 18:59

1 2

Forum > Harry Potter > HJÄÄÄLP MIG!!!

Du får inte svara på den här tråden.