Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Chokladkortsålder.

Forum > Harry Potter > Chokladkortsålder.

Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i HP-eller Mugglis-kategorin. Det går ju alltid att flytta ifall det år så.
Det jag tänkte är att på chokladgrodekorten står det på vissa kort födelseår, och dödsår (< om man säger ordet så?). När jag t.ex. såg på mitt Hermione-kort stod det "1979 -", men på mitt Harry-kort stod det "1980 -", jag menar de båda borde ju vara lika gamla. Right? Och det var inte bara det med Harry och Hermione, utan andra i samma ålder också. Tycker jag ju är lite konstigt.

24 dec, 2012 23:18

Sirius Orion Black
Elev

Avatar


Hermione är ju lite äldre än harry, så det behöver inte nödvändigtvis vara fel. Hon är ju född efter harry om man bara går efter datum, men eftersom hon är äldre så tror jag att det stämmer.
Bara ett exempel nu så ni förstår hur jag tänker: Om person A är född 1990 den 20/oktober och person B är född 1991 den 20 april så är ju båda ändå 20 år från och med 21 april år 2010, för person A har ju inte hunnit fylla än.

I would have died! I would have died rather than betray my friends

24 dec, 2012 23:27

Borttagen

Avatar


Skrivet av Sirius Orion Black:
Hermione är ju lite äldre än harry, så det behöver inte nödvändigtvis vara fel. Hon är ju född efter harry om man bara går efter datum, men eftersom hon är äldre så tror jag att det stämmer.
Bara ett exempel nu så ni förstår hur jag tänker: Om person A är född 1990 den 20/oktober och person B är född 1991 den 20 april så är ju båda ändå 20 år från och med 21 april år 2010, för person A har ju inte hunnit fylla än.
Jo, det är ju sant! Men så är det väl heller inte vanligtvis. Eller det ÄR inte så vanligtvis.

24 dec, 2012 23:29

Sirius Orion Black
Elev

Avatar


Nej, det stämmer.

I would have died! I would have died rather than betray my friends

24 dec, 2012 23:30

Evreka
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i HP-eller Mugglis-kategorin. Det går ju alltid att flytta ifall det år så.
Det jag tänkte är att på chokladgrodekorten står det på vissa kort födelseår, och dödsår (< om man säger ordet så?). När jag t.ex. såg på mitt Hermione-kort stod det "1979 -", men på mitt Harry-kort stod det "1980 -", jag menar de båda borde ju vara lika gamla. Right? Och det var inte bara det med Harry och Hermione, utan andra i samma ålder också. Tycker jag ju är lite konstigt.
Hermione är född 19 september 1979 och Harry 31 juli 1980. I Sverige börjar visserligen alla barn födda ett visst år (alltså 1/1-31/12) skolan samma år, men i Storbritanninen gäller (tydligen, om jag förstått rätt) att alla barn ska ha FYLLT X år när de börjar i första klass (de börjar tidigare än vi). Eftersom Hermione fyller år alldeles efter skolstart fick hon vänta ett år extra på att börja.

Födelsedagar och år på trion kommer från intervjuer med Jo, övrig info om brittiska skolsystemet kommer från diskussioner jag haft på engelskspråkiga forum om HP.

Roa er med HP Puzzles på: Try &amp; Trix (Engelska)

25 dec, 2012 01:08

Mahoqny
Elev

Avatar


Skrivet av Evreka:
Skrivet av Borttagen:
Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i HP-eller Mugglis-kategorin. Det går ju alltid att flytta ifall det år så.
Det jag tänkte är att på chokladgrodekorten står det på vissa kort födelseår, och dödsår (< om man säger ordet så?). När jag t.ex. såg på mitt Hermione-kort stod det "1979 -", men på mitt Harry-kort stod det "1980 -", jag menar de båda borde ju vara lika gamla. Right? Och det var inte bara det med Harry och Hermione, utan andra i samma ålder också. Tycker jag ju är lite konstigt.
Hermione är född 19 september 1979 och Harry 31 juli 1980. I Sverige börjar visserligen alla barn födda ett visst år (alltså 1/1-31/12) skolan samma år, men i Storbritanninen gäller (tydligen, om jag förstått rätt) att alla barn ska ha FYLLT X år när de börjar i första klass (de börjar tidigare än vi). Eftersom Hermione fyller år alldeles efter skolstart fick hon vänta ett år extra på att börja.

Födelsedagar och år på trion kommer från intervjuer med Jo, övrig info om brittiska skolsystemet kommer från diskussioner jag haft på engelskspråkiga forum om HP.


Inte riktigt i Storbritannien kanske, men på Hogwarts är det så i alla fall! När man börjar på Hogwarts måste man ha fyllt 11 år FÖRE den 1:a september, och därför blir det så att elever i samma årskurs kan vara födda olika år.

~Toujours pur~

25 dec, 2012 13:12

Forum > Harry Potter > Chokladkortsålder.

Du får inte svara på den här tråden.