Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Jag hade verkligen världens intressantaste NO-lektion idag 8D Alla HP-fan, läs!

Forum > Harry Potter > Jag hade verkligen världens intressantaste NO-lektion idag 8D Alla HP-fan, läs!

1 2 3 4
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+4


Vi läste om alkemister på 1300 talet. ''Nicholas Flamel'' nämner plötsligt min lärare och alla börjar skratta.
''Han fanns på riktigt'' säger läraren
Eleverna:

Nicholas Flamel var en riktig alkemist som levde på 1300-talet. Han föddes 1330 i en stad nära Paris, och sökte under sitt liv efter ett ämne som skulle kunna göra en odödlig ('De vises sten'
Enligt legenden fann han den och lever än idag.

The creepy bit;

Det finns en grav med hans namn där det är noterat att han dog 1418. Men någon gång på 1700 talet påstod blev han sedd - vid fönstret i sitt gamla hus.
De grävde upp hans grav - men den var tom.



År 1981 påstods det ännu en gång att någon hade sett honom. Vad tror ni??

30 aug, 2012 18:01

Corriiz
Elev

Avatar


OMG! That cool
ÄR RIKTIGT PAFF!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FORhkK0Pbsfc0E%2Fgiphy.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fs-media-cache-ak0.pinimg.com%2Foriginals%2F2c%2Fe9%2Fce%2F2ce9ce85559d42c8e4f10a31cfb06142.gif

30 aug, 2012 18:17

Ran
Elev

Avatar


Man kan väll fastställa att han fanns och att han som så många andra på 1300-1700-talen sökte efter de vises sten...

Resten, tja bestäm själva.


Det ända jag undrar är hur tusan de som såg honom på 1700talet och 1981 kände igen honom...???

Yeh'd be med ter try an' rob Gringotts.

30 aug, 2012 18:18

Borttagen

Avatar


Jag har ett halsband med Flamels symbol!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fwww.myimportstore.com%2Fstore%2Fimages%2FAnime%2FFMALogoNecklace.jpg

30 aug, 2012 18:35

Hermia
Elev

Avatar


Men vad coolt alltså

Once a MADling, always a MADling

30 aug, 2012 18:44

Borttagen

Avatar


Skrivet av Ran:

Det ända jag undrar är hur tusan de som såg honom på 1700talet och 1981 kände igen honom...???



Det är en känd alkemist vi pratar om. Porträtt???
En detalj jag missade;

I kyrkan, vid kyrkogården där han ''är begravd'' hittade de en gammal teckning som föreställde Nicholas Flamel när han grävde sin egen grav. Han kanske gjorde ''en Pettigrew'' och iscensatte sin egen död bara??

30 aug, 2012 18:45

Miss D Malfoy
Elev

Avatar


Fy f*n vad coolt! Åååh. Blev superglad nu
Fast lite rädd också..o_o

Livrädd för att leva. Dödsrädd för att dö.

30 aug, 2012 18:46

Ran
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Ran:

Det ända jag undrar är hur tusan de som såg honom på 1700talet och 1981 kände igen honom...???



Det är en känd alkemist vi pratar om. Porträtt???
En detalj jag missade;

I kyrkan, vid kyrkogården där han ''är begravd'' hittade de en gammal teckning som föreställde Nicholas Flamel när han grävde sin egen grav. Han kanske gjorde ''en Pettigrew'' och iscensatte sin egen död bara??


Har du sät en målning ett porträtt från 1300-1400tal?



Man hade ju knappt uppfunnit perskektivet...
Ok det hade man faktiskt..

Men alla ser likadana ut...

Man vet vem som är Jesus för han har den största glorian och Maria för hon är den ända kvninnan med gloria... Annars så måste det stå under personen vem det är, för att människorna då (och nu) ska ha en aning.

För att ens kunna avgöra om någon är en man eller en kvinna så måste man titta på kläderna och håret/huvudbonaden...



EDIT:

Här finns andra riktiga historiska personer som JK Inkluderat i böckerna.
Samt en bild som ska föreställa Flamel, jag tycker att det finns ganska många som liknar honom...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiska_personer_i_Harry_Potter#Nicolas_Flamel

Yeh'd be med ter try an' rob Gringotts.

30 aug, 2012 19:00

Detta inlägg ändrades senast 2012-08-30 kl. 19:29
Antal ändringar: 2

Miss_malyn
Elev

Avatar


Så himla coolt!!

"When I'm 80 years old and sitting in my rocking chair, I'll be reading Harry Potter. And my family will say to me, "After all this time"? And I will say, "Always."

30 aug, 2012 19:29

Mintygirl89
Elev

Avatar


Coolt! Men lite läskigt på samma gång.

Vet ej vad jag ska tro. Men väldigt intressant måste jag medge. Fast jag tar det med en liten nypa salt.

Fast som jag skrev, är coolt!

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2FDKQUpv8FRXQAAAAM%2Fhuh-rex.gif

30 aug, 2012 19:38

1 2 3 4

Forum > Harry Potter > Jag hade verkligen världens intressantaste NO-lektion idag 8D Alla HP-fan, läs!

Du får inte svara på den här tråden.