Ang trollformler och stavar
Forum > Harry Potter > Ang trollformler och stavar
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Borttagen
|
Det är nånting jag funderar på ett litet tag, och det är om trollformlers och trollstavars funktion. Jag vet inte om JK uttalat sig, men jag undrade huruvida det går att utföra magi utan trollstavar. Vi vet ju redan att det går att utföra icke-verbala trollformler, men även där undrar jag hur pass nödvändig trollformeln är.
Som det nämns redan i första boken kan minderåriga utföra magi utan stavar och formler, med enbart viljestyrkans hjälp. Självfallet är det mer okontrollerat och impulsivt, men jag tycker det säger rätt mycket om att själva magin kommer inifrån och inte framkallas av själva formeln eller staven. Staven och känns mer som en kanal för magin, för att kunna koncentrera kraften och placera den på en särskild punkt för maximal effekt. Om man t.ex skulle vifta med handen skulle kanske den magiska kraften blir för "utspädd"... Formlerna i sig tycker jag verkar vara en hjälp med att illustrera vad de vill framkalla. Jag antar att eleverna lär sig etymologin bakom formlerna eftersom allihopa betyder något, antingen på latin eller andra språk och gör exakt det namnet antyder. Exempelvis lumos=ljus, levicorpus = lyfta kropp(en) och locomotor mortis, vilket ordagrant betyder att rörelsen dör. Så alltså borde trollformlerna i sig inte besitta någon magisk energi utan bara fungera som en mental bild av vad man vill framkalla, eller? Jag är rätt trött nu och det är sent, men jag antar att jag ville försöka lista ut huruvida det bör vara möjligt att utföra magi utan vare sig trollformler och trollstav. Nån som vet eller tror nåt annat? pöss och godnätt ♥ 22 aug, 2012 02:18 |
|
Lowawa
Elev |
Min mamma hade en teori om att det var The Force (från Star Wars, om någon inte skulle veta) som är i ALLT, och i just Harry Potter så kontrolleras den bara med hjälp av en stav, men staven är egentligen onödig, men det är enklare att rikta och använda typ...
Jag tror kanske inte att The Force håller på att fuffla runt, men annars så lät det ganska vettigt, tyckte jag! 22 aug, 2012 08:07 |
|
Borttagen
|
Tror du kan ha rätt där. Men som du säger så är staven antagligen ett sätt att styra magin lite bättre än om du skulle använda hela handen t ex. Sen har ju stavarna magiska kärna också, som jag antar hjälper till att förstärka magin...
Bara funderingar. 22 aug, 2012 08:27 |
|
Vare-kun
Elev |
Enda funderingen jag har med det är att det verkar som om orden som sägs och rörelserna som utförs är väldigt viktiga.
Till exempel har vi bok 1, när de lär sig Wingardium Leviosa. De har idén bakom trollformeln i huvudet, men utan rätt rörelse och/eller rätt uttal av trollformeln så kunde de inte lyfta fjädern. Däremot är det uppenbarligen möjligt att utföra magi utan rörelse och uttalad trollformel alls, så... Fungerar när JK vill att det ska fungera? "It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living." -Terry Pratchett 22 aug, 2012 08:45 |
|
Borttagen
|
Skrivet av Vare-kun: Enda funderingen jag har med det är att det verkar som om orden som sägs och rörelserna som utförs är väldigt viktiga. Till exempel har vi bok 1, när de lär sig Wingardium Leviosa. De har idén bakom trollformeln i huvudet, men utan rätt rörelse och/eller rätt uttal av trollformeln så kunde de inte lyfta fjädern. Däremot är det uppenbarligen möjligt att utföra magi utan rörelse och uttalad trollformel alls, så... Fungerar när JK vill att det ska fungera? Ja du, jag vet inte riktigt. Det är väl den enda formeln som lägger så stor vikt vid uttal och trollstavsrörelse? Däremot undrar jag varför Levicorpus måste vara nonverbal. 23 aug, 2012 13:38 |
|
lusianna
Elev |
Skrivet av Vare-kun: jappEnda funderingen jag har med det är att det verkar som om orden som sägs och rörelserna som utförs är väldigt viktiga. Till exempel har vi bok 1, när de lär sig Wingardium Leviosa. De har idén bakom trollformeln i huvudet, men utan rätt rörelse och/eller rätt uttal av trollformeln så kunde de inte lyfta fjädern. Däremot är det uppenbarligen möjligt att utföra magi utan rörelse och uttalad trollformel alls, så... Fungerar när JK vill att det ska fungera? Lusianna 23 aug, 2012 15:03 |
|
Borttagen
|
Var det överhuvudtaget någon kraftfull och komplicerad formel som behövde speciella trollstavsrörelser i de senare böckerna?
29 aug, 2012 19:27 |
|
Nathair
Elev |
Är det inte nån gång som Dumbledore bara viftar med händerna och ljusen i stora salan tänds, eller något liknande?
Vad skulle hända om en mugglare fick tag i en trollstav och lyckades göra rätt röresle tillsammans med rätt formel? Skulle trollstaven ha någon egen kraft alls? Räknas legilimering och ocklumenering som magi? Det tycker jag. Fast legilimering b ehöver man ju en trollformel till. På wikipediasidan om legilimering står det "Trollformeln kan används både verbalt och icke-verbalt, och en mäktig trollkarl kan till och med bemästra trollformeln utan trollstav." He was my mum and dad's best friend. He's a convicted murderer, but he's broken out of wizard prison and he's on the run. He likes to keep in touch with me, though...keep up with news...check if I'm happy... 29 aug, 2012 19:56 |
|
PureSlytherin
Elev |
I filmerna ser man ju exempel på magi utan trollstav, t ex Dumbledore och ljusen, Remus och lådan med boggarten osv, men det är ju filmerna och jag har stört mig lite på att de ibland använder magi utan trollstavar där. För i min värld funkar det bara med trollstaven i HP, haha. Jag tänker att magin finns inuti häxan/trollkarlen och kommer från dem, men de behöver en trollstav för att kunna släppa ut den liksom. Som ett samarbete. Enligt mig kan man inte trolla med handen i HP, men jag har inte läst på i ämnet utan det är bara vad jag tycker. Trollstavarna är ju så centrala i HP och det där med att den väljer sin trollkarl osv.
Nu kanske detta blev lite rörigt men ja, ja.
29 aug, 2012 21:50 |
|
MissWentz
Elev |
I sexan när harry blir nerslagen av Draco så försöker han ju göra accio trollstav (med hjälp av tankarna), för han har ju typ sett Dumbledore göra det.
Eller babblar jag på om helt konstiga saker nu? ![]()
29 aug, 2012 22:06 |
Forum > Harry Potter > Ang trollformler och stavar
Du får inte svara på den här tråden.






Mugglarportalen