Se det framför er?
Forum > Harry Potter > Se det framför er?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Eriskay
Elev |
Hur ser era bilder i huvudet ut när ni läser böckerna, om ni föreställer er det alls? Jag insåg nämligen just att jag ser allting på konstiga vis.
För mig blir det ofta så att jag ser det som händer i böckerna framför mig från en vinkel som gör att det bara är fötterna som syns på karaktärerna. Åtminstone när de sitter ned. Byxben och skor, typ. ^^ Det gjorde jag oftare när jag var ungefär tio år gammal och bilderna kommer tillbaka när jag läser samma bok igen. Så när jag läser Harry som har hängt med i många år så blir det samma vinkel igen på samma scen. ... så i mitt huvud är jag helt säker på att Ron har lite större fötter än Harry och att de båda tycker bäst om ganska rejäla gymnastikskor, typ. Det hela beror nog på att det är mycket lättare att tänka sig skor än ansikten. Jag har för övrigt väldigt få klara bilder av karaktärers ansikten i huvudet utan tycker mig mest skymta ansiktsuttryck när det dyker upp beskrivningar av humör eller så. ... så hur ser ni det? Nitwit, blubber, oddment, tweak. Jag på Tumblr, jag på YouTube. 3 jan, 2010 20:29 |
|
annshh
Elev |
haha, jag har absolut ingen uppfattning om deras skor eller storleken på födderna, men jag håller med om att ansiktena egentligen inte är självklara hur dom ser ut - vilket är rätt skönt. däremot vet jag att de INTE ser ut som i filmerna, men vissa fanfics kan ge ganska bra bild av hur karaktärerna ser ut tycker jag.
Men det hela handlar nog för mig om att karaktärerna är starkare som just karaktärer - man vet precis hur dom är som personer - än just till utseendet. Kanske Jo's fantastiska förmåga att förmedla att det faktiskt är insidan som räknas som ligger bakom? 3 jan, 2010 22:46 |
|
parkinson123
Elev |
altså när det står i böckerna t.e.x "HERMIONE GAV HARRY EN ARG BLICK" då tänker jag mig hur det skulle se ut och då gör jag ett liknande utryck som det står i boken det blir automatiskt!
![]()
29 jan, 2010 13:44 |
|
Cyachi
Elev |
Mja, inte riktigt så...
Men tänker mig alla platser precis hur de ska se st och så. Sedan när man får se i filmerna hur de byggt upp platserna så brukar det se helt annorlunda ut. Trolldomsministeriet är ett bra exempel på det. Hade tänkt mig något helt annat o: 31 jan, 2010 21:05 |
|
Kintsugi
Prefekt |
Jag har funderat lite på det och tror att det mesta ser ut som när man är mitt uppe i ett battle på något skönt pokémospel (allt från rött till ruby på ett ungefär).
☽ Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name ☾ 31 jan, 2010 22:59 |
|
iris
Elev |
Eriskay: Haha vad kul =)
Det är väldigt kul att läsa hur alla uppfattar det dom läser! Mina bilder är inte så speciella, det är som att titta på film, jag ser allt utifrån, typ som att jag står brevid allt som händer. Ansiktena är inte heller så jätte tydliga annat än liksom särdragen för varje karaktär, glasögon, näsa, hårfärg osv. Jag var lite rädd för filmatiseringarna när dom kom för jag trodde dom skulle påverka min egen fantasis bild av böckerna men när jag fortsatt läsa så har dom inte påverkat karaktärernas utseende alls däremot har jag fått en tydligare bild av vissa miljöer tex. Svinhuvudet. 24 feb, 2010 20:43 |
|
Leothil
Elev |
Det jag med säkerhet vet är att jag inte alls är överens med filmmakarna om hur allt ska se ut.
I övrigt så är jag inte helt säker på hur jag föreställer mig det. Vissa miljöer och personer kan jag kristallklart se framför mig, andra är mer vaga, men inte något av dem kan jag beskriva med ord eller bilder. De bara existerar för mig i mitt huvud. This is who I am: Escapist, paradise seeker. http://oneofthewilds.blogspot.com 28 feb, 2010 23:59 |
|
dani
Elev |
En person som jag aldrig riktigt vet hur jag föreställer mig henne är Cho Chang. Innan filmen hade kommit ut så föreställde jag mig något helt annat än skådespelerskan i filmerna. Och så blandar jag ihop det med hur Cho Chang ser ut i spelet "Världsmästerskapen i Quidditch." så det blir någon blandning mellan dessa tre vilket är RIKTIGT jobbigt.. :o
4 mar, 2010 23:15 |
|
Katla
Elev |
Dom ska inte ha converse tycker jag, för det är ju en Mugglargrej! Jag tänkte mig Hagrid som ett stort stenmonster med kantiga glasögon och antenner (Konstigt va? Men jag var 6 år när jag läste första boken) och Cho HELT annorlunda än i filmerna! Jag tänkte henne brunhårig, lockig, och med stora ögon! Jag tänkte aldrig på att Cho Chang låter asiatiskt...Chang betyder elefant på thailändska, så hon heter Cho Elefant!
♏︎ 19 jan, 2011 18:01 |
|
ikka
Elev |
Jag föreställer mig både platser och personer, men främst platserna faktiskt. Dock är mina bilder i huvudet väldigt lätta att ändra på, när jag sett filmen där en speciell plats eller person finns med ändras bilden jag ser framför mig när jag läser, fast inte så mycket. Jag ser inte heller sakerna speciellt detaljerade. Platser är mer komplexa än personer though. Tex föreställde jag mig bara Cho som en asiatisk tjej och Cedric som snygg, men inte så mycket mer.
![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
19 jan, 2011 18:36 |
Forum > Harry Potter > Se det framför er?
Du får inte svara på den här tråden.





Mugglarportalen