Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

En fråga om Mugglis copyright/copyleft

Forum > Mugglarportalen > En fråga om Mugglis copyright/copyleft

Användare Inlägg
bik1230
Elev

Avatar


Copyleft är ju en term som beskriver copyright licenser som tillåter återdistribution. Nu undrar jag om ni använder copyleft som jag beskrev ovan eller bara ett skämt?

(loop (print (eval (read))))

8 maj, 2012 18:45

Erfa
Rektor

Avatar


Precis som du säger är copyleft inte en licens i sig, utan mer ett sätt att beskriva andra licenser. Allt innehåll på Mugglarportalen är egentliten distribuerat under vanlig svensk upphovsrätt (eftersom inget annat anges), men Copyleft innebär i det här sammanhanget helt enkelt att det inte anses så farligt att "låna" något från hemsidan.

Om någon försöker göra en exakt kopia av hemsidan med allt material från den är det klart att det inte är okej, men att bara låna lite av grafiken eller några texter är inget som nån kommer att bli stämd för!

Så för att besvara frågan lite tydligare: nej, Mugglarportalen är inte distribuerat under någon copyleft-licens, men det är helt okej att låna material från sidan!




Fotnot: jag skulle egentligen vilja distribuera källkoden till Mugglarportalen under GPL nån gång. Den största anledningen till att jag inte har gjort det är att koden är skriven under väldigt lång tid, från när jag var 16 till nu när jag snart är 22. Det har gjort att delar av koden har olika struktur, syntax och kommentarer... och helt enkelt inte är speciellt vacker. Jag arbetar ibland på att snygga till det lite, så förhoppningsvis kommer det nån gång att nå en sån punkt att jag kan dela den med alla!

8 maj, 2012 19:02

bik1230
Elev

Avatar


GPL...

Då skulle ju alla som vill använda käll-koden behöva använda GPL också


Men tack för svaret

(loop (print (eval (read))))

9 maj, 2012 20:54

Forum > Mugglarportalen > En fråga om Mugglis copyright/copyleft

Du får inte svara på den här tråden.