Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Smutsskalle?

Forum > Harry Potter > Smutsskalle?

Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Hej där!

Har ni någonsin tänkt på att man kan vara av halvblod i mugglarvärlden (det där lät kanske lite väl konstigt...). Men om man har tex. mamma som är finsk och pappa som är svensk, är man inte lite halvblod då?
Haha, bara en konstig tanke jag fick... Ja, men vad tycker ni?

29 dec, 2011 20:43

baramin
Elev

Avatar


Tycker inte att man har nytta av att lägga stor vikt vid nationaliteter alls. Halvblod skulle jag inte vilja kalla det, mer...halvfinsk. : D

she had a face straight from a magazine, god only knows, but you'll never leave her.

29 dec, 2011 20:48

Borttagen

Avatar


Nej tror inte det. Heh, fattar inte exakt men nej...

29 dec, 2011 20:49

SweetSweet
Elev

Avatar


Haha, i så fall är jag helblodskurd!

If I'm louder, would you see me? Would you lay down, in my arms and rescue me. 'Cause we are the same, you save me. When you leave it's gone again...

29 dec, 2011 20:49

Borttagen

Avatar


Jag tycker inte att man ska se det så. Asså, det är inte som att alla svenskar är renblodiga eller ej. Meningen är inte så. Svårt o förklara men jag tycker att nationaliteter eller etniciteter inte bör ses som blodstatus.

29 dec, 2011 20:54

Borttagen

Avatar


För det första måste jag vara lite förbannad över hur felaktig och dålig översättningen "smutsskalle" är. GRAAAH! Så. Nu var det klart. Vidare.

Skrivet av Borttagen:
Jag tycker inte att man ska se det så. Asså, det är inte som att alla svenskar är renblodiga eller ej. Meningen är inte så. Svårt o förklara men jag tycker att nationaliteter eller etniciteter inte bör ses som blodstatus.


Faktum är att det är en väääldigt liten procent svenskar som inte har blod från andra ställen någonstans i släkten... Såg något program om det en gång. Det var riktigt intressant!

Men jag håller med om det där med blodsstats och sådär. "Halvblod" är ju vad man brukade kalla halvindianer under vilda västern i Amerika (och tyvärr senare också)... vilket ju var/är rätt sjukt nedsättande.

30 dec, 2011 00:46

Forum > Harry Potter > Smutsskalle?

Du får inte svara på den här tråden.