Välkommen till eEn gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Orättvisa körkortskontrollanter

Forum > Off Topic > Orättvisa körkortskontrollanter

Användare Inlägg
Lingonbean
Elev

Avatar


Okej, jag vet inte riktigt vad deras officiella yrkestitel är men det jag menar är de där som sitter bredvid en och bedömer uppkörningen.

I alla fall, idag hade jag uppkörning. För andra gången. Med samma kontrollant. Och jag blev kuggad idag också.

Första gången blev jag kuggad för att jag inte stannade för en gångtrafikant som stod en bit från ett övergångsställe och som inte allts såg ut som om han tänkte gå över (och som hade haft gott om tid att gå över eftersom jag kom så långt bortifrån). Det är ju en såndär slamkrypare, i princip ingen med körkort skulle ha stannat i en sådan situation. Men jag kan acceptera den anledningen, även om det stör mig att kontrollanten inte ville resonera om det och ville ta hänsyn till att gångtrafikanten visade väldigt otydligt vad han tänkte göra och dessutom pratade i telefon vilket gjorde att det inte gick att söka ögonkontakt och försöka sig på ett samspel och lista ut vad han ville, jag tror ändå att ja... man ska väl följa alla trafikregler till punkt och pricka på uppkörningen helt enkelt.

Men idag så blev jag kuggad pga följande: Att jag var för dålig på att ta luckor när jag ska köra ut i korsningar osv. Det är bara det att idag är det SVINHALT här uppe i Östersund. Man vill verkligen ha marginalerna på sin sida, och en av luckorna som han tog som exempel var i en rondell och berodde på att en bil inte blinkade ut sig vilket resulterade i att jag missade luckan.

Liksom vadfan? Och att han inte ens ville resonera kring att det var halt och att jag inte har lång bilkörningserfarenhet vilket gör det svårare för mig att göra sådana bedömningar och så vidare... Jag vet inte, jag är skitförbannad, jag tycker inte att det är skäl nog att kugga någon när det är sådana här förhållanden, särskilt då det är något som inte direkt utgör trafikfara för någon, möjligtvis att jag hindrar bakomvarande trafik.

Hahaha alltså jag vet inte vad tycker ni? (Snälla håll med mig jag är lite emotionellt instabil just nu så vet inte om jag pallar att 50 pers bah "NÄ DU GJORDE FEL RÄTT ÅT DIG!!!!1one". Haha nädå skoja bara, men var snälla mot mig okej?) Har ni varit med om dumma körkortskontrollanter?

Differences of habit and language are nothing at all if our aims are identical and our hearts are open

15 dec, 2011 10:50

Borttagen

Avatar


Jag har aldrig haft råd att ta körkort, så det här är främmande mark för mig.

Låter ju dock lite övernitiskt. Kan du inte få en annan kontrollant?

15 dec, 2011 11:06

EmahS
Elev

Avatar


Usch så synd om dig! Har kompisar som råkat ut för samma sak.

Min körskolelärare sa till mig att ibland kan det vara bra att säga i förebyggande. Som idag när du tyckte det var kallt, när du närmar dig rondellen, säg helt enkelt att eftersom det är väldigt halt idag så kommer du att ta det väldigt försiktigt.

Jag hade turen att klara både uppkörning och uppskrivning på första försöket. Och uppkörningen klarade jag på 25 minuter, och min "kontrollant" var känd för att dra ut på tiden och t.om. köra i uppåt 50 minuter.

I januari har jag haft mitt körkort i 2 år, och är då förbi min prövotid.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_me286fYtEh1ruzvefo1_500.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_m7oekvYHbC1rc1gvjo3_r1_500.gif

15 dec, 2011 11:09

Lingonbean
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Jag har aldrig haft råd att ta körkort, så det här är främmande mark för mig.

Låter ju dock lite övernitiskt. Kan du inte få en annan kontrollant?


Jag funderar faktiskt på att ta en annan kontrollant. För min körskolelärare som följde med mig till uppkörningen blev faktiskt förvånad över hans motivering.

Skrivet av EmahS:
Usch så synd om dig! Har kompisar som råkat ut för samma sak.

Min körskolelärare sa till mig att ibland kan det vara bra att säga i förebyggande. Som idag när du tyckte det var kallt, när du närmar dig rondellen, säg helt enkelt att eftersom det är väldigt halt idag så kommer du att ta det väldigt försiktigt.

Jag hade turen att klara både uppkörning och uppskrivning på första försöket. Och uppkörningen klarade jag på 25 minuter, och min "kontrollant" var känd för att dra ut på tiden och t.om. köra i uppåt 50 minuter.

I januari har jag haft mitt körkort i 2 år, och är då förbi min prövotid.


Ja alltså jag försökte prata samtidigt som jag körde men just där så tänkte jag ju inte på det, och så tycker jag att det är lite surt att han tar det som exempel eftersom jag inte kunde veta att det ens skulle finnas en lucka där eftersom bilen inte blinkade ut sig...

Men fett nice att uppkörningen gick så bra för dig iaf! Jag måste förmodligen göra om min uppskrivning eftersom det knappast lär finnas en ny uppkörningstid innan det gått två månader sedan jag gjorde uppskrivningen... Men men.

Differences of habit and language are nothing at all if our aims are identical and our hearts are open

15 dec, 2011 11:18

Vare-kun
Elev

Avatar


Hoppas det går bättre nästa gång >.<
Eller åk kör upp i en random håla som inte har lika mycket trafik som Östersund (världsmetropol som det är :p) och som har ett eller två korsningar och ett trafikljus
(har en kompis som gjorde så faktiskt xD)
Nä, men som sagt, lycka till nästa gång, hoppas det finns tid snart :3

"It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living." -Terry Pratchett

15 dec, 2011 13:08

Lingonbean
Elev

Avatar


Skrivet av Vare-kun:
Hoppas det går bättre nästa gång >.<
Eller åk kör upp i en random håla som inte har lika mycket trafik som Östersund (världsmetropol som det är :p) och som har ett eller två korsningar och ett trafikljus
(har en kompis som gjorde så faktiskt xD)
Nä, men som sagt, lycka till nästa gång, hoppas det finns tid snart :3


Haha jaaaa om man skullle köra upp i typ Sveg så borde det vara lugnt vad gäller att leta luckor iaf XD

Det finns tid efter nyår... så måste göra om teoriprovet. Inte svårt, men känns ändå drygt.

Differences of habit and language are nothing at all if our aims are identical and our hearts are open

15 dec, 2011 16:45

Forum > Off Topic > Orättvisa körkortskontrollanter

Du får inte svara på den här tråden.