Disskussionsfrågor
Forum > Off Topic > Disskussionsfrågor
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Salazar1
Elev |
hej. jag har en fråga till er. I skolan håller vi på med en sak och har fått några frågor att funera över. Hade ni kunnat skriva era åsikter och vad ni tycker om dem?
* Hur skapades vi och världen? * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? * Vart tar vi vägen när vi dör? * Vad är kärlek för dig? * Vad innebär det "att gör gott"? * Hur ska man veta vad som är gott och ont? * Finns gud? Skulle vara tacksam om ni kommenterade och svarade på frågorna! Slytherin Pride 12 dec, 2011 15:28 |
|
Borttagen
|
Vad jag trooooor.....
* Big bang * Att leva * Vi förmultnar * En speciell känsla * Whö? * Hur ska man veta vad som är höger och vad som är vänster? * Nope 12 dec, 2011 15:31 |
|
Borttagen
|
Mina tankar
*Big bang, men det går i en cirkel. Tillslut försvinner allt förutom pyttelite som skapar en ny bang *Att leva, utveckla oss till vår fulla förmåga. Kanske lista ut hur man kommer ur den oändliga cirkeln *Vi förmultnar men det kan finnas ett ställe utanför universum för själarna. Eftersom tankar är energ (de är de väll?) så måste de åka någonstans *En stark känsla tror jag. Är inte säker på om jag har upplevt det eller inte men fattar det som ultimat lycka *Att göra något bra som kan leda till något bra för en själv kanske? Som i Yes man menar jag då. * Magkänsla kanske. Ingen kan bestämma vad som är gott och ont för någon annan. Fast det kanske handlar om den Gyllene regeln? *Kanske. Dock så anser jag att vi alla är gudar eftersom vi kan påverka ödet. Dess är endast enkla och outvecklade tankar, inga fullföljda spekuleringar. Mina svar ändras hela tiden men jag skulle kunnat utveckla men jag är nog lite för lat för det 12 dec, 2011 16:04 |
|
Amandan
Elev |
Ungefär vad jag tror.
* Hur skapades vi och världen? - Jag tror på Big Bang. * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? - Att föröka oss och leva. * Vart tar vi vägen när vi dör? - Det är som innan vi föddes, svart och tomt, man är helt enkelt inte medveten. * Vad är kärlek för dig? - Det kan vara mycket olika, en väldigt stark känsla gentemot någon annan person hursomhelst. Kanske mot ett föremål också. Jag har inte upplevt kääär-kärlek, men tänker det som attraktion med vänskap inblandat. * Vad innebär det "att gör gott"? - Något som får antingen dig själv eller andra att må bra. Inget som påverkar negativt helt enkelt, typ. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? - tyckte att MelodyJoseph's svar var sjukt bra på den här frågan, håller med. * Finns gud? - Nej, tror inte på den bilden av en gud som religioner byggt upp, inte alls. Kanske något annorlunda, men inte som de flesta religioner föreställer sig en gud. Min tumblr!
12 dec, 2011 16:39 |
|
Elley
Elev |
* Hur skapades vi och världen?
Ingen aning, ingenting jag orkar tänka på heller. Eftersom vi finns här är väl det meningen, vad behöver vi mer veta? * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Fortplanta oss. Det och leva antagligen, men det går ju hand i hand så. * Vart tar vi vägen när vi dör? Det beror på vad man tror, jag tror personligen att vi återföds, men orkar inte tänka överdrivet mycket på just den frågan. * Vad är kärlek för dig? Kärlek är när jag tycker om någon/något så att det nästan gör ont, jag kan inte riktigt klara mig utan den/det och får världens lyckorus när vi träffas. * Vad innebär det "att gör gott"? Något positivt, inget dåligt kort sagt. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Det vi människor har gjort till ont är väl vår definition av "ont" dock tycker jag den är knäpp på många plan. Men annars tycker jag MelodyJoseph's förklaring är bra. * Finns gud? Beror återigen vad man tror på, någon finns, men kanske inte just "gud" utan något större skulle jag vilja tro.
http://nouw.com/ellenfelixson/
12 dec, 2011 16:58 |
|
Ida S
Lärare |
* Hur skapades vi och världen?
Vi och vår värld: genom Big Bang. * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Jag tror inte att vi har något uppdrag. Jag tror att vi bara... är. * Vart tar vi vägen när vi dör? Våra kroppar begravs ju och förmultnar, obviously. Men våra själar, det som är vi, vår livsgnista, den ger liv åt något nytt; eftersom ingen energi försvinner eller skapas. Den bara omvandlas mellan olika former. * Vad är kärlek för dig? Det som gör mig glad och får mig att må bra. Vilket i mitt fall är familjen, vänner, djur, Harry Potter etc. :'> * Vad innebär det "att gör gott"? Att det ger någon som helst positiv effekt, helt enkelt, skulle jag säga. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Man får väl känna efter inom sig. Det kan man inte veta, man måste bara bestämma sig själv för vad man verkligen tror. Men bara för att man miljarder med andra människor kommer fram till samma sak, betyder inte det att är rätt... det finns inget rätt och fel i den här frågan, för vem har makt att sätta sig över alla och döma? * Finns gud? Nej. Inte i min mening. "we live together, and harry does all the cooking." 12 dec, 2011 17:16 |
|
mellanrum
Elev |
* Hur skapades vi och världen?
Njea inte big bang, eller lite, men vad fanns innan? Big bang kan inte uppstå från inget, för att det ska bli det så måste det finnas något. * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Att leva för andra * Vart tar vi vägen när vi dör? Vi tar vägen någonstans, jag vägrar att leva för att bara dö. * Vad är kärlek för dig? Något/någon som får mig att bli glad. * Vad innebär det "att gör gott"? Hm? * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Det som är trevligt är gott, det som gör ont är ont. * Finns gud? Ja, men inte som en enskild person, gud är något som finns inne i oss.
12 dec, 2011 17:25 |
|
Jossi
Elev |
Hur skapades vi och världen?
Vet inte riktigt, Big Bang tror jag Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Jag tror inte direkt vi har något sk. uppdrag eller jag vet inte.. Brukar inte tänka såhär. haha Vart tar vi vägen när vi dör? Först tänkte jag skriva att vi bara försvinner in i tomma intet. Men sedan började jag tänka, att energi exempel omvandlar sig till olika energier och haha låter dumt, men jag tror nog vi omvandlas till något annat. Behöver inte vara något vi upplever eller får vara med om, eller ens något levande. Kanske ett sandkorn? Vad är kärlek för dig? Något alla behöver för att kunna må bra och överleva. Vad innebär det "att gör gott"? Va? Hur ska man veta vad som är gott och ont? Det är olika för alla. Det är din magkänsla som bestämmer. Finns gud? Han finns för dig som tror på honom. Inget du kan ta på eller en mänsklig person. Något som bara glider runt i luften. ![]() ![]()
12 dec, 2011 17:54 |
|
ikka
Elev |
* Hur skapades vi och världen?
Jag vet inte, men jag tror att något eller någon ligger bakom skapelsen. Jag tänker att ett hus inte kan byggas utan att någon bygger det och det skulle kunna vara på samma sätt med universum. * Vad gör vi här på jorden? Vad är vårt "uppdrag"? Jag vet inte. Dock tycker jag att det känns dumt att säga att vi lever för att fortplanta oss, för det besvarar egentligen inte själva frågan. Det måste finnas någon anledning till varför vi ska fortplanta oss i sånt fall, annars är det meningslöst. Eftersom jag tror att universum på något sätt har en skapare (inte nödvändigtvis Gud, men det skulle kunna vara han), så tycker jag det känns rimligt att samma kraft skapade livet. I så fall lever vi för att den här "kraften" har bestämt det. Sen är nästa fråga varför... * Vart tar vi vägen när vi dör? Kroppen dör uppenbarligen och kan begravas i jorden. Själen vet jag inte riktigt vad jag tror om. * Vad är kärlek för dig? En väldigt stark känsla av tillgivenhet till något. * Vad innebär det "att gör gott"? Ingen aning, har aldrig hört det förut, vad jag vet. * Hur ska man veta vad som är gott och ont? Väldigt många människor har ett gemensamt sätt att se på vad som är gott och ont. Till exempel tycker nästan alla att det är fel att mörda. Jag tror att den känslan på något sätt är inpräntad i människan, det är något som är mer eller mindre medfött. * Finns gud? Jag är inte alls övertygad, men ja. Jag tror nog det. ![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
12 dec, 2011 18:52 |
|
Salazar1
Elev |
tack för alla svar! Det har hjälpt mycket vid vissa frågor!! Imorrn ska uppgiften in , tack för all hjälp igen
Slytherin Pride 13 dec, 2011 15:10 |
Du får inte svara på den här tråden.









Mugglarportalen