Kränkande att bli kallad fet?
Forum > Off Topic > Kränkande att bli kallad fet?
| Användare | Inlägg |
|---|---|
|
Celebikai
Elev |
Satt lite vid gsm nyss och i en forumtråd var det en tjej som kallade sin kompis fet. Någon annan i den tråden sa att det var elakt och kränkande.
I see nothing wrong .___. Ser inget fel med att bli kallad fet. Om det är kränkade att bli kallad fet, borde det inte vara kränkande att bli kallad smal? När man säger att nån är fet så tycker folk att det är elakt, men kallar man nån smal så är det helt plötsligt en komplimang. Och vad är felet med att vara fet? Är man fet så är man, men det betyder inte att man är ful. Sååå, tycker ni det är kränkande att bli kallad fet? ![]()
3 nov, 2011 10:19 |
|
IamAK
Elev |
jag tycker det är kränkande att kalla någon fet om personen inte är det. det känns liksom bara fel då, tycker jag. men att bli kallad smal kan också vara kränkande. för dom flesta är det väl inte det eftersom media har målat upp en bild då det är fint att vara smal(beror dock även på hur smal). men jag har en kompis som gärna vill gå upp i vikt och hon kan bli sårad om någon kallar henne smal, eller säger saker som "ät mer" osv. för det gör hon, hon äter helt jävla normalt.
3 nov, 2011 10:27 |
|
Ginnyy
Elev |
Jag tycker att det är kränkande att bli kallad fet. Men det är precis lika kränkande att kalla någon smal.
Jag har vänner som mår jättedåligt över att de är just för smala, och folk kastar det rätt i ansiktet på de genom att säga att de är smala. Precis som att det finns överviktiga människor som kämpar med sin vikt och mår dåligt över det, så finns det underviktiga människor som gör precis samma sak..
3 nov, 2011 10:28 |
|
IamAK
Elev |
^ precis.
3 nov, 2011 10:29 |
|
Somnium
Elev |
Tycker det är kränkande.
Iofs kan det bero på att jag blivit kallad för fet sedan F-klass. Sedan tycker jag det kan vara kränkande att kalla någon för smal. En del kan säga "Gud vad smal du är" till någon, och mena det på ett bra sätt. Men en del kan säga exakt samma ord, men på ett annat sätt så att man mer tolkar det som "Gud, du är så smal. Du måste äta mer och gå upp mer i vikt" Som en tjej i min klass. Hon är väldigt smal. De i klassen kommenterar det hela tiden, och tycker att hon ska äta mer osv. Hon har berättat för mig att hon tar väldigt illa vid sig av när folk säger det. Hon berättade också att hon har ätstörningar, men inte velat berätta för någon. http://slytherinunicorn.tumblr.com/
3 nov, 2011 10:36 |
|
expelliarmus
Elev |
Ingen kan egentligen svara på om det är kränkande eller inte. Det är upp till personen i fråga som blir kallad detta! Om personen som får höra detta blir ledsen och mår dåligt över att få höra att den är fet/smal, då är det kränkande. Om personen i fråga inte tar åt sig ett skit eller bli glad av kommentaren så ser jag inte att det skulle vara kränkande?
Det är upp till personen i fråga att tolka med andra ord.
3 nov, 2011 10:39
Detta inlägg ändrades senast 2011-11- 3 kl. 10:39
|
|
Maharajah
Elev |
Det anses ju kränkande p.g.a. att idealet idag är att vara smal. Om man då är "långt" ifrån idealet så ses det negativt, och får man då kommentarer om det så att det stärker den negativa delen - ja då är det helt klart en kränkning.
Visserligen håller jag helt med dig, det är otroligt dumt att det måste vara så. Däremot kan ju smal också uppfattas kränkande. Själv är jag väldigt smal, och det är inget som jag direkt vill vara. Hur mycket jag än äter/tränar så verkar min kropp inte vilja bli större. Att då få höra 'oj vad smal du är', är definitivt inget jag känner som uppiggande. Även om personen inte i fråga menade något negativt med det, så är den ändå ord jag fått höra så himla många gånger, och 'oj vad smal du är' brukar inte låta så positivt. Sedan har jag fått höra en hel del riktiga kränkningar om hur fult/äckligt det är att vara så smal som jag är.. Men vad ska jag göra? Jag är jag, och jag tar inte åt mig allt för hårt när folk säger sådant. Det är ändå såhär jag ser ut, och jag trivs väl helt okej i det. 3 nov, 2011 10:39 |
|
Borttagen
|
Om man inte är fet är det väl kränkande att bli kallad för att man är fet?
3 nov, 2011 10:41 |
|
Bugglan
Elev |
Jag tycker att det är kränkande att kalla någon för fet.
En överviktig person som kämpar för att gå ner i vikt blir nog inte speciellt uppmuntrad av att bli kallad fet. Inte heller någon normalviktig person som ser sig själv som fet. En vän till mig är väldigt smal och mår dåligt över det, och kämpar för att gå upp i vikt. Om någon säger till henne att "shiit vad smal du är" så tar hon det som en förolämpning. Man måste tänka sig för med vad man säger, olika personer kan ta det på helt olika sätt! 3 nov, 2011 10:46 |
|
ikka
Elev |
Jag tycker inte att någon har rätt att kommentera andra människors vikt, om de inte har kompetens inom sådana områden. Om det är okej att kalla någon fet/smal - är det då okej att kalla någon ful/äcklig/hora/bög osv i nedsättande syfte? Fet & smal kan ha precis samma inverkan på en människa, tänk på det!
Många mår oerhört, oerhört dåligt på grund av sin vikt. Jag har aldrig fått höra att jag är varken smal eller fet, men att "om du inte ser upp kommer du snart se ut som mormor" (hon är ganska rund) eller att magen börjar puta ut. VARFÖR? Jag förstår verkligen INTE. Det är min pappa det kommit från, dessutom. Så länge min vikt inte är ohälsosam så ser jag egentligen ingen anledning till varför samhället skulle vilja ändra på hur jag ser ut. ![]() [img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97
3 nov, 2011 10:47 |
Du får inte svara på den här tråden.









Mugglarportalen